Volkswagen Golf Variant 1.9 TDI 100pk Ocean (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf Variant 1.9 TDI 100pk Ocean |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 86.250 km |
KM-stand laatst | 166.650 km |
- 112.352 km
Uit kostenoverweging èn 14 dealer bezoeken in 2 jaar tijd heb ik mijn Volvo V70 2.4. uit 2001, tamelijk gefrustreerd, ingeruild tegen mijn huidige auto, de Golf Variant TDI (74 Kw). Het betreft een Ocean uitvoering met lichtmetaal, 4 electrische ramen, electrische en verwarmbare spiegels, climatronic, boordcomputer, 8 speakers en ik zal nog wel wat vergeten. Voor een Golf van die tijd tamelijk goed voorzien dus. Dat de Golf een categorie lager zit dan de Volvo is duidelijk. De inruil van de Volvo was er één op puur rationele gronden (lees; een zak geld lichter) in de hoop en verwachting dat mijn autokosten weer beheersbaar zouden worden. Wel heb ik daarbij gekozen voor een dealeronderhouden exemplaar met relatief weinig kilometers. En natuurlijk een behoorlijke uitrusting want anders lever je wel heel erg in.
Inmiddels heb ik in 10 maanden tijd 26000 km afgelegd met de Golf. En ik moet zeggen met buitengewoon veel plezier. Wel waren er direct na aanschaf wat probleempjes. De ophangrubbers van de voorste draagarmen kraakten bij warm weer en de boordcomputer gaf een melding dat er "abgas" problemen waren. De EGR klep bleek de boosdoener en is vervolgens (volgens de dealer) vervangen (zal in de praktijk wel gereinigd zijn) Ook bleek de electrische achterraam blokkering defect. (dat zou al zijn gerepareerd bij aflevering door Century Emmen maar was niet gebeurd) Alles onder garantie hersteld trouwens door Synyco in Franeker.
Maar goed, dat waren in mijn optiek meer aanloopprobleempjes en bovendien niet ernstig.
Inmiddels ben ik 25000 probleemloze kilometers verder, zoals gezegd met zeer veel plezier. De auto rijdt fantstisch, heeft een prima wegligging, verbruikt, als ik mijn best doe, 's zomers 1 : 20. 's winters met winterbanden is het trouwens 1 : 18.
De auto maakt gewoon een oerdegelijke indruk en dan heb ik het even niet over het uiterlijk want dat is best wel wat saai wellicht. Gewoon aanraken en lopen en ALLES WERKT. Voor u wellicht normaal maar voor mij een heerlijk gevoel.
Rest mij nog te zeggen dat ik afgelopen zomer met een bijna 1300 kg caravan naar Zuid-Frankrijk ben gereden. De 100 pk TDI (230 nm koppel) gaf werkelijk geen krimp. Perfect dus.
Voorlopige ben ik blij dat ik de overstap heb gemaakt. Natuurlijk heb ik qua auto behoorlijk ingeleverd maar economisch gezien èn qua betrouwbaarheid ben ik er flink op vooruit gegaan.
Ben wel erg benieuwd hoe de auto zich in de toekomst gaat houden. Ik hou u objectief op de hoogte.
Update
- 117.580 km
De auto is nu ruim een jaar in mijn bezit en heeft na er 30.000 km mee gereden te hebben zijn eerste grote beurt gehad. Het betreft een zgn. longlife beurt door de dealer Van der Brug in Franeker (alleen werkplaats aldaar). Kosten..... € 1.409. Dat was even slikken dus. Ik moet daar wel bij vermelden dat ik de distributieriem ook heb laten vervangen. Ik had gerekend op een grote beurt en de distributieriem voor een begroot bedrag van € 1.089. De "extra's" ; remolie ververst (schijnt na 2 jaar te moeten) ruitenwissers en remblokjes voor en achter. De tegenvaller bedroeg dus feitelijk zo'n €320. Nou ja....
De auto bevalt verder nog steeds bijzonder goed. Het verbruik heb ik eerder iets te optimistisch ingeschat maar gemiddeld, met zomerbanden is 1 : 19 met een nette rijstijl goed haalbaar. Als je nergens op let is het verbruik ongeveer 1 : 18. Het olieverbruik is gewoon laag te noemen. Ik heb in die 30.000 km in totaal 1 liter (longlife) olie bijgevuld. Die olie kost overigens € 22,50 per liter. Verder voelt alles nog gewoon heel strak aan en is hij rammeltjesvrij. Ook geen windgeruis bij de portieren oid zoals een andere myreview schrijver omschreef. Nog iets vreemds; ik heb nog geen enkel lampje hoeven vervangen terwijl ik overdag ook veel met de lampen aan rij. zal wel komen binnenkort.
Wordt vervolgd.
Roest?
- 120.500 km
Na de grote 120.000 km beurt bij km stand 117.580 (voor € 1.409) kreeg ik weer de melding "abgas werkstatt" op mijn display. Ik heb het dus binnen één week bij een km stand van 118.000 (ongeveer). Auto uit laten lezen bij Van den Brug in Franeker blijkt de sensor voor de koelvloeistof temperatuur kapot. Kosten € 118.
Dit alles één week nadat de uitgebreide VW garantie was verlopen.
Domme pech?! Bij de garage trekken ze uiteraard een lange neus in zo'n geval. Had ik mijn garantie maar moeten verlengen maar dat kost ook eventjes € 439.
Verder constateerde ik kleine blaasjes rond de condens gaatjes in de rand van de achterklep. De auto is nog geen vijf jaar oud en is dealer onderhouden. Zes jaar garantie op roestvorming van binnenuit denk je dan. Uhhh, niet dus hè. Dat wordt niet gezien als roestvorming van binnenuit. Mij bekroop in ieder geval sterk het gevoel dat ik met het spreekwoordelijke kluitje het riet in werd gestuurd. De carosserie gaat roesten binnen zes jaar . Klaar! Ik vind dat VW of Van den Brug zich daar wel erg makkelijk onderuit draait. Valt mij in ieder geval bijzonder tegen van VW. Verzinkte carosserie toch?
Update
- 148.100 km
Na de laatste grote (longlife)beurt in juni 2009 alweer meer dan 31.000 km gereden en jawel... op de laatste 50(!) km na, probleemloos. Ik moet mijn mening dus weer wat naar boven bijstellen. Het enige probleem wat op de dag voor de grote beurt (zie later) na voren kwam was de vrijlooppoelie van de dynamo die vast was geslagen. Daar kun je gewoon mee doorrijden maar de trillingen worden dan rechtstreeks aan het chassis doorgegeven en dat is dus erg hinderlijk.
Dus bij km stand 148.100 een grote beurt laten geven. Voor het eerst niet meer bij de dealer maar bij een kleine, uiversele dorpsgarage (v.d. Werf in Wirdum fr.)Uurloon een stuk lager en, voor zover ik kan beoordelen, veel kennis van zaken. Bovendien word je er erg prettig geholpen en krijg het gevoel dat je eerlijk wordt behandeld in de zin van dat ik hier zeker niet het gevoel kreeg dat ze geld uit mijn zal probeerden te kloppen!)
Wel weer een dure beurt (€ 950) maar dat is incl. APK, 3 banden, de vrijlooppoelie dus, een complete airorreiniging inclusief vloeistof en filters en ik heb xenon lichten laten plaatsen.
De banden waren nog wel door de keuring gekomen maar met max. 2,5 mm profiel heb ik ze maar direct laten vervangen , xenon en airco waren mijn eigen keus. Het had dus wel een stuk voordeliger gekund.
Samenvattend ben ik dus erg tevreden over de Golf. Hij rijdt nog steeds heerlijk strak (voor een Golf dan) en voelt nog zeer stevig aan. Is de laatste 31.000 km zeer betrouwbaar en bedrijfszeker gebleken. Bekleding blijft zeer mooi, verbuik blijft ruim 1:19 en het olieverbruik is bijzonder gering. Ik heb in totaal slechts 1 liter moeten bijvullen in 31.000 km en de laatste halve liter was eigenlijk niet eens echt noodzakelijk maar ik heb het peil graag op max. (afwijking van mij)
Oude liefde
- 166.650 km
De auto ingeruild tegen een Volvo V70 2.4.D Edition (163 pk) uit 2007. Ik kon het toch niet laten. Dus toch "Volvo for life"? Toch totaal bijna 85.000 vrijwel probleemloze kilometers gereden met de Golf. Gemiddeld verbruik 's zomers 1: 19.2 en 's winters met winterbanden 1:18
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.