Volkswagen Golf Variant 1.9 TDI 100pk Ocean (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf Variant 1.9 TDI 100pk Ocean |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 25 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na zelf 4 jaar prive een VW Golf III te hebben gereden, heb ik in 2001 een VW Golf IV Variant 1.9 TDI (90 pk) toegewezen gekregen. Aangezien deze al de nodige kms op de teller had, kreeg ik in juni 2003 de beschikking over een VW Golf Variant 1.9 TDI in de Ocean-uitvoering / kleur zwart metallic.
Nu deze auto volop uit de lease en op de 2e hands markt komt, tijd voor een review
Deze actie-uitvoering is standaard uitgerust met oa:
- 15 inch LM-velgen;
- boordcomputer;
- cruise control;
- hand bediende airco;
- middenarmsteun, chrooompakketje interieur, electrisch bediende ramen.
Motor.
De motor heb ik de eerste duizend kilometers ontzien, hetgeen zich heeft vertaald in een laag motorolieverbruik (in 4 jaar 3 maal zelf olie bij moeten vullen buiten de beurten om). Motorisch heeft de auto mij tijdens de 4,5 jaar nooit laten staan. Meer dan voldoende koppel voorradig, fijne motor bij aanhangergebruik. Over het gemiddeld brandstofverbruik van 1:18 heeft mijn werkgever ook niet kunnen klagen. Zeker met het niet te hoge aantal kms van 18.000 tot 20.000 per jaar. De 10 pk meer dan de vorige Golf maken een wezenlijk verschil (zeker indien de airco aangaat).
Versnellingsbak.
Van meet af aan ging het schakelen in de achteruit niet geheel vlekkeloos. Dealer kon hier naar zijn zeggen niets aan doen, dus vaak de koppeling weer op laten komen om alsnog in achteruit te kunnen schakelen. Het schakelen in de overige 5 versnellingen ging zonder problemen.
Interieur.
Het chroompakket leukt deze versie enigzins op. Het interieur is (erg) zwart en sober typisch VW. De indeling van de km-teller was even wennen (kleinere cijfers).
De bediening van airco en luchtcirculatie zit erg laag en is bij rijden in 3e en 5e versnelling moeilijk bedienbaar.
De Ocean-bekleding is slijtvast gebleken; vlekken laten zich echter niet altijd even gemakkelijk verwijderen. Kon gemakkelijk een goede zitpositie vinden. Middenarmsteun verhoogt het comfort (+ handig opbergvak). Op de 2e zitrij er (te) weinig beenruimte beschikbaar; een bekende beperking van de Golf IV. Iemand op achterbank moet snel schuin zitten voor enig gevoel van zitcomfort. De in delen neerklapbaare achterbank is goed vlak weg te werken voor een grotere laadruimte.
Pas op bij pakken verbandtrommel uit betreffende sparing in kofferruimte; de randen waren in deze Golf slecht afgewerkt en messcherp.
Het geluidsniveau in de auto tijdens het rijden is zeer acceptabel. Alleen bij koude motor en hogere toerentallen is motor goed hoorbaar, maar nooit hinderlijk is mijn pesoonlijke mening. Van binnenuit is het zicht goed; de carroserie is goed te overzien (geen grote dode hoeken).
De laadruimte is voldoende groot en netjes bekleed / afgewerkt.
Exterieur.
De standaard LM-velgen op de Ocean zijn van matige kwaliteit. Na 1e contact met strooizout waren VW-logo’s al weg en bij lichte beschadigingen oxideerde velg ter plaatse snel. De te kleine rechter buitenspiegel op de IV blijft hinderlijk; je ziet er gewoon te weinig in.
Onderstel.
De auto is zacht afgeveerd. Het te hard nemen van een drempel is met het zwaardere TDI-blok in het voornonder af te raden. Onderstel is afgesteld op comfort; voor een racebak moet je niet bij deze auto zijn, maar dat lijkt me duidelijk gezien de uitvoering en motorisering.
PROBLEMEN
Problemen:
- motorisch: geen;
- verlichting: Na een jaar gingen binnen een week beide dimlichtlampen stuk. Dit herhaalde zich daarna om de 1,5 jaar. Advies is dus beide lampen te vervangen indien er één de geest heeft gegeven;
- na klein jaar begonnen de achterwielen (de standaard gemonteerde Conti-banden) te klapperen. Door de achterwielophanging van dit type Golf een veelvuldig voorkomend euvel net als bij de Passat-versie die eind jaren 90 op de markt kwam. De gecupte achterwielen zijn te wijten aan te laat wisselen van voor- en achterwielen. Dealer heeft dit erkend, echter banden achter waren niet versleten. Wisselen van voor naar achter kon niet meer. Daarvoor waren de achterbanden te veel gecupt. Gelukkig bracht het omwisselen naar winterbanden uitkomst. Later is één van de gecupte achterbanden dermate toegetakkeld door een medeweggebruiker, dat vervanging noodzakelijk was. Geluk bij een ongeluk zullen we maar zeggen.
Advies in deze: op tijd wisselen van voor- en achterbanden onderling.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.