Volkswagen Golf Plus 1.6 16V FSI Comfortline (2005)

autoreview

Volkswagen Golf Plus 1.6 16V FSI Comfortline (2005)

Signalement

UitvoeringGolf Plus 1.6 16V FSI Comfortline
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf60.000 km
KM-stand laatst81.250 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 77.800 km

Autoweek wil dat een review geschreven wordt na flink wat ervaring in gebruik en kilometers. Na ruim anderhalf jaar en dik 17.000 km vind ik het wel toepasselijk om mijn ervaring/mening over mijn Golf Plus in deze review te verwerken.
Hier komt ie dan:

In maart 2009 overgestapt naar een (2e hands) VW Golf Plus.
Bij inruil van mijn Peugeot 307 merkte de verkoper - Universele garage, dus geen VW-dealer ! - al op dat de aanstaande proefrit in de Plus niet te vergelijken zou zijn met de 307. Okee, dat zal wel, dacht ik: we zullen zien.
Na een uurtje karren in de Plus moest ik de beste man gelijk geven: niet te vergelijken inderdaad, ik merkte ineens dat een auto ook zonder piepjes/kraakjes en gebonk blijk te bestaan, want dat was toch wel mijn grootste ergernis bij de Fransman.

Het is een Comfortline-uitvoering in de kleur United Grey metallic met auto-airco, 16" LM VW-velgen en winterpakket: verwarmbare stoelen, vind mijn eega prachtig, verwarmbare ruitensproeiers, waarschuwing ruitenspoeiervloeistofniveau (lekker veel scrabble-punten ) en koplamsproeiers. Electrische ramen rondom, verwarmbare buitenspiegels en cruisecontrol ideaal op lange ritten om het rechterbeen wat rust te geven. De LED achterlichten en knipperlichten zijn prachtig. Deze lichting beschikt nog over de prachtige zachte blauwe dashboard-verlichting. Af Fabriek radio/cd is voor mij voldoende.

Persoonlijk vind ik de Plus een goed uitziende auto, anders zou ik hem dus niet kopen. Lekker hoge in-uistap/zit, goed overzicht en zeer belangrijk is dat je een perfecte zithouding kunt instellen middels axiaal verstelbaar stuur en stoel die in alle standen versteld kan worden. VW noemt deze stoelen "comfort"-stoelen: dat maken ze helemaal waar.

De 1.6 FSI ( 115 PK ) is voldoende om in Nederland mee te komen in het verkeer. Rap inhalen = echter veel schakelen. De zesde versnelling is heerlijk op kruissnelheid maar, in Duitsland kun je het beste van - in ieder geval - de meest linkse baan wegblijven. In Juni naar Italie met hem geweest. In de bergen moet ie hard, zeer hard zijn best doen, voor de rest probleemloos de 1600 km afgelegd. De lekkerste en stilste snelheid is 140 km/uur dan is ie op z'n stilst. Wegligging is uitstekend voor zo'n hoge auto, lekker snel bochtenwerk is geen probleem.

Schakelen gaat ook van een leien dak om maar eens een gezegde tussendoor te gooien.
De stuurbekrachtiging pas zich goed aan de snelheid aan.
De remmen werken perfect, maar moet eerlijkheidshalve zeggen dat die van de Peugeot nog beter hun werk deden.
Achterbank is in lengterichting verstelbaar, net genoeg om 2 koffers achterelkaar te plaatsen. Het mooie hiervan is dat de achterpassagiers die ik naar luchthaven moest brengen toch nog voldoende beenruimte overhouden.

Tot nog toe geen GROTE problemen ( afkloppen ). Toch zijn daar:

- Van begin af problemen gehad met de banden, GoodYear Eagles notabene. Wat een rotherrie maakten die dingen. Waren gecupt volgens mijn vaste en betrouwbare garage ( Regie Auto's in Maasticht). Na een zeer kort ritje kwamen ook zij tot de conclusie dat hier nieuwe banden op zijn plaats waren. Zij wilden mij tegemoet komen: 4 nieuwe Pirelli's P6000 voor een mooi prijsje, goed hé ( half jaar garantie was al voorbij ). Vanaf toen rijdt de Plus weer als een zonnetje, geen piepje geen kraakje geen niks: ja een "bonk" achterin, maar dan moet je losse spullen in de achterbak vastleggen of d'r uit gooien.

- Stelmotor van de airco maakte constant een geluid alsof je water hoorde klotsen: vervangen onder garantie. Schijnt een VW-probleem te zijn.

Tot zover: Uhh en excuses aan de niet-Volkswagen liefhebbers want die kom ik toch regelmatig op AW tegen : veel negatiefs heb ik niet te melden over deze Golf Plus. Het is er zelfs een van de eerste lichting. Ik mag hopen dat dit zo blijft. Toch geef ik nergens 5 sterren, want zo'n auto bestaat volgens mij niet, er is altijd wel iets op of aan te merken op een Heilige Koe.

Hij gaat weg

  • 81.250 km

Ja, hij gaat weg. En hij ( Renault Megane 130 Tce ) komt ervoor in de plaats. Heeft niets te maken met mijn tevredenheid over de Golf Plus. Ben nog steeds tevreden, maar hij is nu dik 5 jaar met een respectabele km-stand. Absoluut niet over één nacht ijs gegaan maar het is er toch van gekomen. Nog leuke inruilprijs gekregen. En die Megane is zó mooi en rijdt zó lekker, en zit zó degelijk in mekaar. Het scheelt echt niets meer met een VW, dus knoop maar doorgehakt.

Er heeft zich sinds mijn laatste review van 18-09-2010 nog steeds geen enkel probleem met de VW voorgedaan, dat zit wel snor. Het vermogen tussen beide motoren is wel een wereld van verschil moet ik zeggen. Waarom dan geen VW met TSI motor? Simpel... als ik de Golf neem met nagenoeg dezelfde specificaties/opties kost me dat een slordige € 5000,00 meer dan de Renault....

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.