Volkswagen Golf GTI (1987)

autoreview

Volkswagen Golf GTI

Signalement

UitvoeringGolf GTI
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1987
Jaar van aanschaf1991
KM-stand bij aanschaf67.500 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik heb deze auto 14 jaar gehad (van 1991 t/m 2005) en het beviel van dag 1 tot en met het afscheid. Sinds ik ’m kocht is wel het imago van déze auto (en van deze leeftijd) achteruit gehold en werd ik door vrienden regelmatig gepest met het petjes-imago van dit scheurijzer op leeftijd.

Brandstofverbruik lag gemiddeld rond de 1:11, korte stadsritjes leidden tot 1:9,5 á 1:10, langdurige snelwegritten met legale snelheid leverden bijna 1:14 op ! Je hebt het dus grotendeels zelf in de hand. Olieverbruik was minder dan 1 liter tussen de beurten (elke 15.000 km). Dit Golfje kon nog steeds met de ’groten’ meekomen, maar zijn kilo/pk verhouding (920 kg, 107 pk) is/was dan ook prima.

Het is een spartaanse auto, zonder elektrische snufjes en geen airco, geen stuurbekrachtiging, om nog maar te zwijgen over airbags, ABS etc. Wel een boordcomputer standaard en lekkere kuipstoeltjes die ook op lange ritten goed zitten. Hard geveerd zoals dat hoort bij een échte GTi.

PROBLEMEN

Ik heb gemerkt dat het een auto is die gevoelig is voor onderhoud en in de loop der tijd is er zo’n beetje alles aan vernieuwd wat maar aan slijtage onderhevig is (zelfs de versnellingsbak, maar dat schijnt een zwak punt bij deze GTi’s te zijn). Het motorblok zélf is daarentegen nooit open geweest, hij liep steeds mooi rond.

Leeftijd en kilometers begonnen op een gegeven moment toch wel hun tol te eisen en ondanks dat-ie in 2005 weer zonder mankeren werd goedgekeurd bij de APK, werd het toch langzamerhand tijd voor een opvolger. Voor de volgende APK zou ik nl. te maken krijgen met gehouden met een aardige waslijst aan verbeterpunten zoals homokineten, remschijven en -blokken vóór, achterdemper, benzinepomp, ruitenwissermotor, waterslangen... dit zijn geen investeringen meer die je doet bij een auto van (dan) 19 jaar. Bovendien reed een onoplettende wielrenner een forse deuk in m’n rechterportier, waarbij ik maar de helft van de schade vergoed kreeg.

Al met al bracht deze auto op 18-jarige leeftijd, 265.000 km op de teller en mét deuk in het rechterportier nog € 750,= op bij inruil want niet lang na de APK-keuring vond ik een opvolger: net zo rood, klein en Duits maar dan in de vorm van een Opel Corsa 1.4 16v Onyx, zie de review daarvan.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.