Volkswagen Golf Cabriolet 1.8 75pk (1995)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Golf Cabriolet 1.8 75pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 124.138 km |
KM-stand laatst | 134.000 km |
Aanschaf
- 124.138 km
Na een jaar in een mk1 cabriolet rondgereden te hebben, werd het tijd om deze te verkopen.
Deze auto had een aantal aandachtspunten, die redelijk normaal zijn voor een mk1. Na problemen met het waterdicht krijgen van de kap was de lol er een beetje vanaf. Als je hem dan goed kunt verkopen, dan is de keus snel gemaakt.
Op het moment dat de auto de straat uitreed, had ik echter al spijt....
Bij onze zoektocht naar een goedkope tweede auto, bleken er ineens twee cabriolets in ons budget te passen.
Uiteindelijk is het een andere cabriolet geworden.
De reden voor de zoektocht naar een mk3 waren het gewenste gebruik als dagelijkse auto en het feit dat er binnen ons butget geen fatsoenlijke mk1 te vinden is. (de auto's zijn immers gemiddeld bijna 30 jaar oud).
Het betreft een MK3 1.8 in basis (echt
basis) uitvoering. De enige optie is de kap die open kan...
De eerste kilometers zijn inmiddels afgelegd, en ik moet zeggen dat de auto erg goed bevalt. Je merkt duidelijk dat er bijna 10 jaar zit tussen mijn mk1 en de mk3. De auto is stiller, comfortabeler, en rustiger.
Ondanks het hogere gewicht tov de mk1 en het nagenoeg gelijke vermogen, voelt de auto lekker soepel aan. Het is geen strepentrekker, maar daar koop je zo'n auto natuurlijk ook niet voor.
Lekker cruisen is wel zo relaxed. Een ander groot voordeel tov de mk1 is de 5-bak, hierdoor blijft het geluidsniveau op de snelweg acceptabel.
De auto heeft een aantal aandachtspunten:
- roest aan de dorpels
- kapot wiellager(s?)
- roest aan de voorschermen
Vanwege de gunstige aanschafprijs blijft er echter geld over om dit aan te pakken.
De kilometerstand is bovendien ook nog eens erg laag.
update... niet veel bijzonders
- 128.000 km
Weer een update, die saai is.
Wat er niet opzit kan ook niet kapot.
Wel is de auto een "rammelbak" als hij koud is. Achter het dashboard liggen wat kabels die blijbaar tegen de luchtkanalen trillen.
redelijk rammelvrij
- 130.200 km
Vorige week het complete dashboard gedemonteerd en getracht eea rammelvrij opnieuw te monteren. Hierbij tevens een oud alarm verwijderd.
Het resultaat is bevredigend te noemen. Alleen merk ik nu dat de deurpanelen ook rammelen.... (die dus ook nog maar aanpakken).
De auto gaat binnenkort ook nog terug voor garantiewerk. de bestuurdersdeur hangt niet goed, en schraapt nu de lak van de binnenzijde van het voorscherm....
Verder wordt het volgende aangepakt. Rondom nieuwe banden en thermostaat. bij kouder weer komt de temp weer niet boven de 70graden. Vermoedelijk verklaart dit ook het hoge brandstofgebruik (ca 1:10). Je zou toch verwachten dat 1:12 zou toch mogelijk moeten zijn.....
Verkocht
- 134.000 km
Helaas, het is er toch van gekomen. Na een grondige controle van de auto bleek dat er onder de auto achter de wielkasten voor aan weerszijden weggewerkte roestplekken zaten.
Hiermee zou de auto niet door de volgende APK komen. (Je vraagt je dan wel af hoe hij door de vorige is gekomen, toen zaten ze er nl ook al).
Omdat ik dit niet zelf kan repareren heb ik moeten besluiten de auto te verkopen. Laten herstellen zou behoorlijk wat geld kosten, en dat was voor mij de investering niet meer waard.
Intussen heb ik wel een andere auto gevonden, geen cabriolet, maar een diahatsu charade uit 1997.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.