Volkswagen Golf 2.8 VR6 (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 2.8 VR6 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 109.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Het betreft een origineel Nederlandse VR6 met een komplete VW dealer onderhoudshistorie. Deze 5-deurs auto stond te koop bij een Seat Merkdealer. Bij aanschaf zat er een half jaar volledige garantie op. Tip: zoek voor aanschaf goed uit, waar je bij een VR6 rekening mee moet houden (zie ook kopje problemen) en achterhaal ervaringen van anderen. Dat scheelt je een hoop (onverwachte) kosten en teleurstellingen. Er zit namelijk best wel veel rotzooi tussen. Enne, altijd een ANWB aanschafkeuring laten doen en preventief de distributieketting laten vervangen. Mijn ervaringen:
Positieve zaken:
*Vermogen (schakellui rijden, snel en soepel);
*Comfort (goed veercomfort, lekker cruisen, goede sportstoelen);
*Luxe (w.o. cruise control, airconditioning, standkachel verwarming, electrische ramen);
*Verbruik (1:10,5 bij 120 km/p.u. constant). Dit lijkt veel, maar het is wel een 2.8 liter 6 cilinder motor. Wordt je rechtervoet zwaarder en flexibeler, dan gaat het verbruik richting 1:7 tot 8);
*Remvermogen. De meeste achterliggers zijn potentiele achterbankzitters bij hard remmen!.
De onderhoudskosten zijn hoger dan een standaard middenklasser, maar dat weet je van te voren met een dergelijke auto. Ook is het technisch bezien best wel een gecompliceerde auto waardoor hij reparatiegevoeliger is.
PROBLEMEN
Sinds de aanschaf heb ik een aantal problemen gehad. Het is natuurlijk wel een bijna 11 jaar oude auto (overigens voelt en ziet de auto nog steeds degelijk). Aan de andere kant; juist gezien leeftijd en soort auto vallen de problemen wel weer mee:
*Koppeling en drukgroep vervangen (dealergarantie);
*Multiriem vervangen (dealergarantie);
*Kompleet nieuw uitlaatsysteem (dealergarantie);
*4 nieuwe banden (dealergarantie);
*ABS sensor vervangen (dealergarantie, VR6 euvel);
*Volledige kettingrevisie (preventief en eigen kosten, VR6 euvel);
*Vastgelopen remklauw linksachter (eigen kosten);
*Electrische hulpkoelvloeistofpomp vervangen (eigen kosten, VR6 euvel);
*3x koelvloeistoflekkage gehad veroorzaakt door uitgedroogde ringetjes en slechte klemmetjes. Ouderdom dus. (eigen kosten, VR6 euvel).
In de garantieperiode is 80% van de problemen naar boven gekomen en gerepareerd. Onderhoud is voor iedere auto belangrijk en dus ook voor een VR6. Is dit onderhoud goed (geweest), dan heb je van een VR6 nog jarenlang plezier en de reparaties waard! Ik heb nog nooit langs de kant van de weg stilgestaan. Dat laatste zegt meteen iets over de betrouwbaar. Als je een liefhebber van een dergelijke auto bent, zul je die onderhoudskosten niet te zwaar nemen. Trouwens, je eigen rijstijl bepaalt ook weer de hoogte van de onderhoudskosten.
UPDATE D.D. 14-11-06, kilometerstand 142.000
Het afgelopen jaar geen problemen meer gehad. Nog wel de bougiekabels preventief laten vervangen en ben sinds enige tijd op BP Ultimate 98 overgestapt. De auto rijdt nu nog soepeler en ik kom op een tank van 55 liter 49 km verder (gemiddeld 1:11 bij 120km/u). Toch leuk meegenomen. Bij aanschaf destijds heb ik bewust voor de cruisekwaliteiten van deze wagen gekozen (soeplesse, comfort) en dat is waar deze wagen gewoon goed in is. De wagen heeft een gunstige PK/gewichtverhouding, maar het is zeker GEEN sportauto en dat merk je aan de rij-eigenschappen. Bijvoorbeeld aan de stuurscherpte, de op comfort afgestelde demp- en veringkarakteristiek en het gewicht van de auto (1200 kg). Hard rechtdoor en standaard bochten zijn geen enkel probleem. Maar voor scherpe bochten op hoge snelheid is deze wagen niet geschikt. Wat betreft het acceleratievermogen: ik hoor zelf niet tot de categorie hardrijders, maar verbaas me er toch steeds weer over hoe snel deze auto accelereert. Onder de 4000 toeren is de wagen als snel, maar daarboven is er echt sprake van een krachtexplosie en zeker in de 1e drie versnellingen. Veel modernere meer vermogende auto’s houden je dan niet bij. Als ik deze wagen tzt weg moet doen, zal dat zeer waarschijnlijk vanwege de beperkte bagageruimte zijn.
UPDATE D.D. 13-03-07, kilometerstand 147.300
Vandaag een standaard grote onderhoudsbeurt gehad waarbij (naast lucht- en pollenfilter, remvloeistof en olie) alleen de bougies vervangen zijn. Met andere woorden, de wagen is al 1,5 jaar reparatievrij.
UPDATE D.D. 09-04-08, kilometerstand 161.227
Vandaag een standaard kleine beurt gehad. Enige aanvullende werkzaamheden waren het vervangen van de twee achterschokdempers. Mag ook wel na 13 jaar ;-) Ook de kosten vielen mee. Kan kan nu toch wel stellen, dat ik een goed exemplaar aangeschaft heb.
UPDATE D.D. 02-05-08, kilometerstand 162.150
Tijdens het rijden op de snelweg hielt de motor plotseling in en brulde van onderuit de auto ter hoogte van de motorkap wanneer ik gas gaf. Net of de uitlaat lek was. Na +/- 30 seconden liep ’ie weer goed. Dit herhaalde zich meerdere keren. Na een bezoek aan de VW dealer bleek de ontstekingsunit niet meer goed te werken. Dit is een typisch Golf III VR6 euvel en reparatie was niet goedkoop (6 cylinders he). Tegelijkertijd ook de toerentalsensor laten vervangen. Door een goede financiele afspraak zijn de kosten uiteindelijk meegevallen. Resultaat van de reparaties mag er zijn. De motor is fluisterstil en loopt zeer vloeiend op cruisesnelheden en tijdens acceleren. Nog beter dan tijdens de aankoop.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.