Volkswagen Golf 2.8 V6 4Motion Highline (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 2.8 V6 4Motion Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 150.000 km |
ERVARINGEN
- 150.000 km
Sinds eind 2007 ben ik in het bezit van een volkswagen golf v6 uit 2001. Ik heb een tijd lopen zoeken naar een exemplaar naar mijn wensen. Uiteindelijk heb ik er een gevonden bij Peter Schouten in Putten. Na de proefrit was ik meteen verkocht. Wat een power en wat een lekker geluid. Toch maar de knoop gelijk doorgehakt, want er was ook al iemand anders komen kijken voor de auto. Ik heb er nog geen moment spijt van gehad.
Dan de auto zelf. Het is echt een wolf in schaapskleren, zeker al kom je van een 1.6 fiesta af. Aan de buitenkant is en blijft het een golf. Alleen de v6 logo's verklappen de potentie. Verder ziet die er gewoon strak uit. Zie de foto's om het zelf te beoordelen. Ik heb er wel andere velgen onder laten zetten. Deze 17' velgen staan hem toch wel iets beter dan de 16' standaard v6 velgen. Samen met de achterspoiler maakt het gewoon de auto af, zonder overdreven te zijn. Ben ook niet van plan om het uiterlijk aan te gaan passen.
Ook aan de binnenkant kun je maar weinig details vinden dat het hier om de v6 versie gaat. Alleen op de pook zie je het staan. Iedere golf zou er zo uit kunnen zien. Het ziet er allemaal wel netjes uit. Zeker met het creme leer en de zwarte lak ziet het er zeer chique uit. De stoelen zitten heerlijk, hoewel het niet de optionele recaro stoelen zijn, bieden ze toch voldoende steun. Echt een wereld van verschil met de fiesta en alle ford's. We hebben nu al een paar dagen warm weer gehad dit jaar en dan is leer toch niet altijd even lekker. Maar dat zou bij andere auto's met leren bekleding niet veel anders zijn. In de winter is het ook wel koud als je gaat zitten, gelukkig is de stoelverwarming er. Ook vind ik het jammer dat er geen ingebouwde radio in zit, staat toch een stuk minder netjes. Ook het immitatiehout is wel van een erg hoog plastic gehalte. Verder zit alles op logische plekken en is er geen kraakje te horen. Alleen de regeling vam de clima zit wat laag en is slecht af te lezen. Dit is op te lossen door de verlichting aan te zetten.
Het rijden zelf. Het blijft een feest, ik stap iedere keer met een glimlach uit de auto. Je komt echt nooit power te korte. Het is een heerlijk smeuige motor. Het maakt niet uit of je hoog of laag in de toeren zit, er is altijd power. In combinatie met de 6-bak kan je als een beest te keer gaan of je kunt heerlijk rustig rijden. En dan het geluid. Voor mij echt nooit meer een 4-cilinder of een diesel.
De grens van de auto ligt ver. Als je er wel overheen gaat, verliezen de voorbanden vaak als eerste de grip. Zeker door de zware v6 in het vooronder. Er is nog altijd het esp die een oogje in het zeil houd.
Er zijn wel wat puntjes die in mijn ogen wat beter kunnen.
-Het gevoel in het stuur. Is zo dood als het maar kan. Typisch volkswagen
-Het veercomfort. Zelf met het standaard verlaagd onderstel vind ik hem vrij zacht geveerd. Het is heerlijk comfortabel, meer frans dan duits. Misschien komt het door de auto's die ik eerder gereden heb. Denk er over om een blokje tussen de ophanging te zetten.
Waar ik mij wel een beetje zorgen over maakte was het verbruik. Het is toch een 6-cilinder met 4 wiel aandrijving. Maar het valt mij alles mee. Als ik normaal rijd kom ik ongeveer uit op 8-9 ltr op de 100 km, volgens de verbruikmeter in de auto. Als je echt gaat trappen moet je niet gek opkijken van het dubbele. Heb het nooit nagemeten, ga altijd pas tanken als het lampje gaat branden.
Heb nooit gekeken of de fabrieksopgave kloppen van de auto. 0-100 is bovengemiddeld en dat is het belangrijkste. De top geloof ik ook wel van 235. Heb er zelf in duitsland 230 mee gereden.
Al met al een zeer fijne auto om mee te rijden. Verwacht echter geen kart op wielen maar gewoon een snelle, comfortabele auto. Als jongen van 23 mag ik mij zeer gelukkig prijzen met deze auto.
---Update 1/12/08---
Nu bijna een jaar gereden te hebben bevalt de auto mij nog steeds erg goed. Er zijn maar weinig minpunten aan deze auto. Alleen het dode stuurgedrag vind ik nog steeds een beetje jammer. Het veercomfort ben ik wel gaan waarderen. Na de fiesta op platte banden was het wel erg wennen. Moet alleen wel uitkijken bij verkeersdremepels. Heb al geregeld gehad dat die met de voorkant over de grond schraapt.
Met de sneeuw een tijdje geleden wilde ik toch wel eens kijken wat het 4-motion systeem nu echt voor meerwaarde heeft. En ik moet zeggen dat ik nog nooit zoveel lol heb beleefd in mijn golf. Moet dan alleen oppassen met het remmen want dan kom je er achter dat nog gewoon op je zomerbanden rijdt.
Het verbruik ligt nu rond de 1 op 10. De sport is er een beetje af om zo zuinig mogelijk te rijden. Maar 1 op 10 vind ik nog niet verkeert voor deze auto.
Ben nog op zoek naar de echte recaro voorstoelen, deze waren als optie leverbaar. Je ziet ze alleen niet zoveel voor de golf. Veel in het zwart. En als je eindelijk een creme-leer hebt gevonden, moet ook nog iemand zo gek willen zijn om ze om te ruilen.
---Update 19/5/2010---
Het is alweer een tijdje geleden dat ik wat geschreven heb, dus ik denk het kan wel weer een keer.
Ik moet zeggen, de auto bevalt mij nog steeds erg goed. Het rijdt nog steeds even lekker. Stap nog steeds met met een glimlach mijn auto in.
Soms denk ik wel eens aan een andere auto, omdat ik nu wat meer moet rijden voor mijn werk. Het is nog steeds niet de voordeligste auto. Rond de 1 op 10 is haalbaar bij normaal verbruik. De glimlach is nog iedere keer groter dan de kosten ervoor.
PROBLEMEN
- 150.000 km
Helaas wel.
-Motor hield in tijdens versnellen. Luchtmassameter vervangen en nergens meer last van. Schijt een bekend kwaaltje te zijn van de golf.
-Een van de lampjes bij de binnenspiegel werkt niet bij het opengaan van een deur. De lamp zelf doet het nog wel. Laat ik bij de volgende beur naar kijken. 2 andere lampjes doen het wel die daar zitten.
Verder geen. Hoop het lang zo te houden want de onderdelen zijn niet goedkoop.
---Update 1/12/08---
Echte problemen heb ik nog niet gehad, het waren meer omkosten.
-Een nieuwe koplamp. Zag opeens wat glas over de motorkap heenkomen. Het glas van de koplamp kapot. Moest een hele nieuwe unit in. Totale kosten 800 euro. Op deze manier kan het beter je voorruit zijn, kost het alleen je eigen risico. Bij de verzekering was het pas vanaf 900 euro voordeliger om te declareren. Lang leven de verzekeraars......
-Bij het keuren moesten er nieuwe voorschijven en nieuwe remblokken onder v+a. Samen met het keuren 800 euro.
Zijn kosten waar je niet onderuit kunt.
-Heb nog een keer de lampjes van de abs en tc zien branden na het starten. Opnieuw gestart en waren weg. Alles werkt gewoon goed, in de sneeuw gemerkt.
Heb last van veel vocht in de auto. Nu met het koudere weer is dat best wel vervelend. Ik heb geen idee waardoor dat kan komen. Iemand een idee???? Kan het door het open dak komen, dat die wat lekt.
Als ik de clima op auto zet en de winter, word het niet warm. Weet niet of dat zo hoort. Als je het handmatig instelt werkt het wel goed. Het wordt wel gewoon warm in de auto dus echt als een probleem zie ik het niet.
---Update 19/5/10---
Ik heb nog steeds geen echte problemen gehad met mijn auto. Alleen zijn er wat omkosten geweest
-Nieuwe accu. Nu was ook het lampje van de abs/tc verleden tijd. Door de zwakke spanning kon deze niet getest worden bij het starten, volgens dealer dan. En het is inderdaad nooit meer voorgekomen.
-Omdat ik om een vrachtwagen heen moest om een smalle dijk. Waardoor ik van de weg af moest en ben toen over een steen heen gereden. Ging stapvoets, maar er zat wel gelijk een deuk in het subframe tussen de voorwielen. Moest vervangen worden, anders kwam die niet door de keuring. +- 800 euro
-Lager van een wiel moeten vervangen.
-Nieuwe voorruit door steenslag
-Banden cuppen. Banden zijn nog te goed, dus doen nog maar even met de brom rond de 30-40 km/h. Heb er bridgestone potenza's onder, schijnt een te hard rubber te hebben voor deze auto waardoor ze verkeert afslijten. Volgende keer maar michelin of pirelli eronder was het advies.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.