Volkswagen Golf 2.8 V6 4Motion Highline (2001)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Golf 2.8 V6 4Motion Highline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 103.000 km |
KM-stand laatst | 137.000 km |
Fenomenale reisauto
- 132.000 km
Aankoopgeschiedenis
Ik heb de auto nu (november 2016) bijna 2 jaar. Gekocht in januari 2015 bij een youngtimerhandelaar, er stond 103.000 km op de teller en hij was geïmporteerd uit Duitsland. Ik heb er 10.000 euro voor betaald, niet weinig voor een Golf IV van 14 jaar oud. Zo'n beetje de eerste rit (2 dagen nadat ik de auto had opgehaald) ging naar Interclassics in Maastricht. Direct verschillende mankementen onderweg. In fileverkeer op de A2 sloeg de motor ontzettend vaak af, erg irritant. Eenmaal in Maastricht hoorde ik het stuurhuis erg kraken. Wat bleek na inspectie bij de garage? Stuurhuis defect, gasklephuis moest gereinigd, deurslot defect, en een ophangrubber stuk. Kosten direct na aankoop: 1.800 euro. Behoorlijk achterstallig onderhoud dus. Ik snapte ook meteen waarom de vorige (Duitse) eigenaar de auto had verkocht. Ik had de auto zonder garantie gekocht (wat kan er nu mis zijn bij een Golf IV die wordt omschreven als 'smetteloos', dacht ik). De verkoper wilde desondanks toch nog 50% vergoeden, dat was niet geheel onvriendelijk.
De geneugten van de Golf V6
Toen was de auto eindelijk technisch goed, dus rijden ermee! Hoe rijdt het? Wel, kort na aankoop had ik al het idee 'wat een ontzettend fijne auto op de snelweg'. Behoorlijk snel, fantastische stoelen (de optionele Recaro's), een fijn motorgeluid (klinkt overigens wel een klein beetje als een diesel 's-morgens), zeer stabiel c.q. koersvast op de snelweg (ik verdenk de 4-motion), en een prima (geluids-)comfort. Het is een zeer rustgevende auto op de snelweg. Je kunt echt onthaasten, en dat terwijl je in alle rust met 160 km/h voortzoeft. Ik heb in het verleden andere luxe auto's gehad, zoals Audi A8 (D2), Audi S3 (8P), Volkswagen Phaeton (V8) en Porsche 911 (996 targa). Maar voor dagelijks gebruik bevalt de Golf V6 nét zo goed zo niet beter. Kort na aankoop zei ik al tegen mezelf 'de fijnste auto die ik ooit heb gehad'. En dat is eigenlijk nog steeds zo. Dat plaatst de aankoopprijs van 11.000 euro (inclusief onkosten direct na aankoop) toch weer in een ander perspectief.
Grote beurt 2015. Helaas roest bij tankdop!
In augustus 2015 een grote beurt laten uitvoeren bij 116.000 km, inclusief alle filters nieuw, ook haldex filter + olie (voor de 4-motion), + airco-service. Helaas toen ook een roestbobbel ontdekt bij de tankdop. Het plaatwerk bleek daar doorgeroest, dus er moest gelast worden. Totale kosten inclusief grote beurt: 1.300 euro. Zonder roestreparatie was het onder de 1.000 euro gebleven. Nou ja, het is geen nieuwe auto.
Cuppende banden
In januari 2016 weer met de Golf naar Interclassics! Een meerijdende vriend vond het wat lawaaiig in de auto, hij verdacht de achterbanden van cuppen. Het was mij eerlijk gezegd nog niet echt opgevallen maar nu hij het zei, inderdaad! Dus ik heb snel 4 nieuwe Conti's Sportcontact eronder gezet (440 euro inclusief montage), en de Vredestein winterbanden (die er bij verkoop al onder zaten) bij het grof vuil laten zetten. De auto werd meteen veel geruislozer en comfortabeler. Wat goede banden wel niet kunnen doen.
Grote beurt 2016
In augustus 2016 weer een grote beurt, er staat inmiddels 129.000 km op de teller. Bijzondere aandachtspunten: nieuwe koelvloeistof (preventief), waterlekkage bij linkervoordeur, en de remklauwen achter moesten worden gereviseerd. Ik ben vast het een en ander vergeten, want de factuur was 1.150 euro. De beurt werd uitgevoerd bij een zeer goede VW-specialist in Friesland, waar ik met graagte 130 km enkele reis voor rijd).
Nog meer mankementen...
Twee weken na de beurt bemerkte ik een benzinelucht in de auto, met name bij remmen. Een beetje googelen, en ik leerde dat het zou kunnen liggen aan het actief koolstoffilter voor de tankontluchting. Er waren ook weer wat andere puntjes die ik wilde laten herstellen, te weten een afslaande motor (wederom... nu echter maar 1x voorgevallen maar ik wil het natuurlijk wel opgelost hebben), alsmede het zeer snelle aanspringen van de ventilator voor de airco (10 seconden na een koudstart). Dit laatste bemerkte ik al direct na aflevering van de auto (jan. 2015) maar ik had er nooit iets aan laten doen (zal vast geen kwaad kunnen, dacht ik). Een VW-dealer waar ik was voor laten vervangen van beide achterlampjes (beide uitgevallen...) bemerkte het ook en adviseerde er iets aan te laten doen ( "anders kan het aircosysteem in de soep lopen" ). Ik heb het onlangs allemaal laten aanpakken bij een goede garage (deze keer niet de Friese VW-specialist, maar wat dichter in de buurt). Als extraatje heb ik ook de versnellingsbakolie (handbak) preventief laten vervangen. Kan geen kwaad, en geeft rust als dat weer ververst is. Totale kosten: 630 euro. Het snelle aanspringen van de ventilator bleek te liggen aan een defecte aircosensor.
Inmiddels heb ik het idee dat ik echt alle technische dingen heb laten aanpakken en dat er voorlopig geen grote onderhoudskosten aanzitten. Dat hoop ik dan maar. Ik ben best bereid wat meer voor onderhoud te betalen, als compensatie voor de afschrijving die wat minder is. Maar ruim 4.400 euro aan onderhoudskosten in een krappe 2 jaar vind ik best veel, ook voor een 14 jaar oude Golf IV. Daar staat tegenover dat het echt een heerlijke auto is. Comfort, snelheid, stabiliteit, alles zit erin. Bijna de ideale auto. Bijkomend punt is het design: de Golf IV is iconisch wat mij betreft.
Benzineverbruik
Gemiddeld benzineverbruik is 1 op 9.2 (uitgerekend met tankbonnen, de boardcomputer zegt 1 op 9,8).
Wat brengt de toekomst?
Al met al, een auto die ik nog lang hoop te houden. Als de onkosten niet extreem worden, gaat dat waarschijnlijk ook gebeuren en evenaar ik mijn langste gebruiksduur met een auto tot nu toe (5 jaar met de Audi A8) met deze Golf V6.
Optische verfraaiing
- 137.000 km
7 April 2017:
De Golf bevalt nog altijd zeer goed. De kwalificatie 'intergalactische ijlraket' schiet mij geregeld te binnen als ik over de snelwegen cruise (vrij naar Ton Roks).
Binnenkort wil ik de auto wat laten opknappen. Wat staat er op de planning?
(1) de vier Santa Monica velgen opnieuw spuiten (vanwege corrosieschade); vanwege het grote oppervlak worden ze niet gepoederd maar nat gelakt (dat staat mooier). Eveneens nieuwe naafdopjes;
(2) piepklein parkeerdeukje uit achterdeur halen;
(3) nieuwe antennespriet (het rubber van de oude is geheel gedesintegreerd); en
(4) stadslichtje voor vervangen.
Geschatte kosten voor dit alles: 760 euro. In augustus gaat ie vervolgens voor de jaarbeurt naar de garage.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.