Volkswagen Golf 2.0 Comfortline (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 2.0 Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 133.700 km |
KM-stand laatst | 168.500 km |
De Volkswagen Golf 2.0 8v 5 drs handgeschakeld - 1
- 134.300 km
Auto heb ik gekocht 11 februari van dit jaar 2009. Op de teller stond een KM stand van 133.700KM. Deze auto gekocht zonder garantie bij een lokaal autobedrijf.
Naar de auto wezen kijken en gezien hoe goed deze auto in de lak zat. Na een proefritje gemaakt te hebben, offerte meegekregen wat we zouden betalen als we tegen meerprijs er andere velgen onder zouden willen en omdat we niks inruilen er nog iets vanaf ging.
Toen erover nagedacht en zelfde week terug gegaan om tot de koop over te gaan. Diezelfde ochtend voor de koop nog even gereden en wederom auto reed perfect.
Het is een VW Golf 2.0 8v Comfort line 5 deurs uit 1999.
Auto is altijd van de 1ste eigenaar geweest (aantoonbaar) en altijd bij de VW dealer onderhouden. APK zit erop tot september. Ook is de distributieriem 1,5 jaar geleden vervangen.
De auto heeft de volgende extra's:
- Climate control
- Electrische ramen voor + achter
- Afneembare trekhaak
- USB Radio met CD speler
Hij moet wel binnekort een beurtje hebben, maar dat laat ik doen bij een ander bedrijf waar ik altijd heb gewerkt als auto poetser. Daar heb ik voor ik de auto heb gekocht de auto naar laten kijken. De monteur vertelde me dat die 100% in orde was, uitlaat zgan en ook de remschijven/blokken waren recent vervangen.
Ook de 17" velgen die ik eronder hem laten zetten staan er erg leuk onder. Zijn niet de orgineelste velgen, je ziet ze veel onder golf/passat/a3, maargoed ik vind het mooi en dat vind ik het belangrijkste. Reden dat ik 17" heb en niet groter is vanwege het comfort. Comfort gaat pas boven de 17" verloren (persoonlijk) natuurlijk.
Ook de afneembare trekhaak is handig. Ben 20, dus geen senior die met z'n caravan naar Frankrijk gaat, maar is nooit verkeerd als die erop zit.
Pluspunten auto:
- Lekkere wegligging
- Trekkracht onderin
- Degelijk gebouwd
- Motor loopt lekker rustig
Minpunten auto:
- Verbruik (maaja dat wist ik toen ik hem kocht)
Voor de rest nog niet meer minpunten ontdekt.
Problemen auto:
- Als je de motor start hoor je een ratel (heel kort). Dit is de startmotor die moet gesmeerd worden. Voor de rest niet schadelijk.
Zodra er meet KM gemaakt worden blijf ik het hier updaten! Ohja er staat trouwens 4 automaat, maar het is een 5 handbak, weet niet hoe ik dit kan wijzigen!
Bedankt voor het lezen en vele veilige kilometers!
1ste kleine inspectie gehad
- 135.500 km
Na de auto gekocht te hebben, na laten kijken bij een garage waar ik altijd auto's gepoetst heb. Auto zag er perfect uit, monteur kon niks vinden wat niet goed was. Olie wel ververst, op mijn verzoek, omdat de standaard longlife olie bagger is. Dunne olie en voor een prijs van 22,- euro voor een liter word ik niet blij van. Ik reed met 1 liter ongeveer 1200 KM. Nu 10/40 erin zitten en oliefilter vervangen en tot nu toe geen schrikbarende liters moeten bijvullen, maargoed zoveel is er nog niet mee gereden. In verhouding is die wel een stuk zuiniger geworden. In september komt de APK en tegen die tijd een grote beurt en meteen nog een keer de olie verversen.
Geen enkel probleem gehad met de auto rijd zeer fijn. Op snelweg haal ik een verbruik van 1:14/1:15 en in de stad 1:9. Helaas rij ik alleen in de stad.
APK + grote beurt
- 139.200 km
Vandaag was de grote dag voor het golfje. De eerste APK stond op het programma. Was er van overtuigd dat die er zo doorheen zou komen en dat deed die inderdaad. Ik heb wel een grote beurt laten uitvoeren. Het volgende is daarbij gedaan:
- Olie ververst + filter
- Luchtfilter vervangen
- Remmen losgemaakt en schoongemaakt
- Bougies nagekeken, waren prima
- Interieurfilter vervangen
- APK
Kunnen we mooi weer een jaartje er tegen aan.
Wintermaanden
- 142.000 km
Nog volop in de wintertijd. Auto start ondanks de vorst, sneeuw en lage temperaturen prima! Gelukkig geen problemen tot nu toe gehad. Auto word bijna 11 jaartjes oud begin Februari!
Nieuwe APK
- 148.500 km
Nieuwe APK vandaag gehad. Alles was in orde en nog steeds erg gelukkig dat ik mijn auto ongeveer 1,5 jaar geleden alweer heb aangeschaft.
Wel in de tussentijd 2 problemen die naar voren zijn gekomen. Geen grote problemen, maar het zijn wel problemen en deze worden dan ook opgelost.
Tijdens de winter is de binnenkant van het cilinderslot aan de bestuurderskant van binnen kapot gevroren. Dit houd in dat het metaal afgebroken is door waarschijnlijk de vorst. Oorzaak: deur gaat niet meer open als je met de sleutel draaid + beperkte draaimogelijkheid. Er word deze week bij de Volkswagendealer van Udenhout in Oss een nieuw cilinderslot besteld. Helaas was er voor deze auto geen reparatiesetje meer te krijgen (alleen t/m Golf III). Schade: +/- €105 euro!
Probleem 2, is dat het benzineklepje niet meer dichtgaat! Als de schakelaar ingedrukt word hoor je de klik niet meer van het motortje. Ik heb al begrepen dat deze rechts achterin de kofferbak te vinden is, dus dit maar is een keer loshalen. Iemand tips hiervoor?
Hou jullie op de hoogte!
Cilinderslot vervangen
- 149.550 km
Had hiervoor al gemeld dat mijn cilinderslot in de wintermaanden kapot is gegaan door vocht in het slot en de vrieskou. Onlangs het slot besteld bij de volkswagendealer, €105,00 euro afgerekend en paar dagen later kreeg ik het belletje dat die binnen was. Het monteren ervan is 1 minuut werk:
- Deur open en aan de binnekant van de deur een zwart beschermdopje verwijderen
- Imbus pakken en schroef losdraaien en ondertussen met een platte kop schroevendraaier het zwarte kapje wat om je slot heenzit op de buitekant van de deur terugduwen.
- Je kunt nu het cilinderslot eruit trekken en het kapje eraf klikken.
- Nieuwe slot op het zwarte plaatje klikken en in het gat van je deur schuiven
- Weer vastdraaien met de imbus
let op: ben niet bang dat je imbus eruit zal vallen tijdens draaien en onderin je deur beland, want dit zal niet gebeuren, hij blijft altijd zitten!
Korte update
- 153.000 km
Een korte update. Maar een aantal kilometer erbij gereden dus geen spannende update. Alles werkt en functioneerd naar behoren dus ik heb niks te klagen.
Raammechanisme kapot
- 154.000 km
Vanmorgen deed ik mijn raam naar beneden en weer omhoog en de raammechanisme-geleiders braken doormidden. Het gevolg was dat de ruit aan de bestuurderskant "los" in de deur zat. Ruit kon dus niet meer omhoog en bleef omlaag staan. Niet prettig met dit weer!
Vervolgens naar de lokale volkswagendealer gereden om een nieuw reparatiesetje (€48,-) te scoren (van de Udenhout te Oss). Helaas weer plastic geleiders maar de man verzekerde me dat dit aangepaste geleiders waren. Ik kreeg er nieuw draad bij. Nu heb ik ook gehoord dat er aluminium geleiders zijn alleen dat kende de beste man niet. Ik kreeg dus weer plastic geleiders mee, al waren die wel anders. Hopen dat we voorlopig niet nog een keer de ruit moeten vervangen, want het was me toch een k.. karwei. Na een paar uurtjes sleutelen zit alles weer en werkt alles weer naar behoren.
Update na een lange tijd
- 160.000 km
Toch maar eens een update naar een lange tijd.
In, ik schat ongeveer half 2012, is het motortje van mijn benzineklepje kapot gegaan. De schakelaar werkte nog wel, maar het motortje aan de binnenkant van de auto was kapot. Daardoor sloot het benzineklepje niet meer! Vervolgens een nieuw motortje besteld bij de lokale Volkswagen-dealer en vervolgens ingebouwd. Wat een rot klus omdat het motortje helemaal achterin de auto bij de kofferbak, links midden/bovenin is weggewerkt. Je moet daarvoor de bekleding van de zijkant van de achterbak verwijderen. Niet het leukste klusje. Motortje was wat ik me kan herinneren ongeveer €20,- euro.
Voor de rest geen problemen met de Golf. Auto loopt lekker, komt zonder problemen door de APK en is gewoon top! Helemaal tevreden mee!
Distributieriem vervangen + APK
- 164.500 km
APK van de auto liep af, dus tijd om een afspraak te maken. Meteen maar de distributieriem en waterpomp laten vervangen die al iets meer dan 5 jaar dienst deden. Meteen een grote beurt laten doen. Kreeg te horen dat mijn banden nog een jaar mee konden maar dat ze daarna echt vervangen moesten worden. De banden begonnen droogtescheurtjes te vertonen.
Een spannend moment
- 167.500 km
Eind januari 2013 teruggekomen van een heerlijke drieweekse vakantie. Toen ik over Nederland vloog en de sneeuw zag liggen, kom je net terug uit 30 graden Thaise zon, dan zweet je spontaan omdat je jezelf afvraagt of de auto nog wel zal starten. Vervolgens naar de auto gelopen, of ja eerst gezocht.
Nadat we de auto eindelijk gevonden hadden, begonnen met uitgraven. De auto stond net op het punt waar de sneeuwschuivers van Schiphol hun overtollige sneeuw heen schuiven. BALEN! Vervolgens de Golf uitgegraven en het was maar afwachten of de auto, die drie weken ondergesneeuwd op Schiphol stond, wel wilde starten. Gelukkig deed de Golf dat!
APK + nieuwe velgen en banden
- 168.500 km
In september liep de APK weer af. Tijd voor een kleine beurt, maar ook voor nieuwe banden. Tijdens mijn vorige APK werd mij verteld dat de banden de volgende keer, deze keer dus, echt vervangen moesten worden. Ze vertoonde droogtescheurtjes. Vervolgens weer originele Volkswagen Golf 4 velgen erop laten monteren met wieldoppen. De oude velgen met oude banden via Marktplaats verkocht voor een zacht prijsje. Zijn we daar ook weer vanaf.
De nieuwe banden, 15 inch, rijden trouwens zoveel beter dan de lichtmetalen 17 inch velgen die erop lagen. Veel meer comfort. Ik had nooit verwacht dat er tussen 15 inch en 17 inch zoveel verschil zou zitten, maar dat is zeker wel zo. Nu had ik ook zeer slechte banden op mijn lichtmetalen velgen liggen, iets wat ook zeker meespeelde. In ieder geval ben ik blij dat ik besloten heb originele velgen erop te monteren met originele wieldoppen. We gaan het lekker basic houden!
Ohja, in juli 2013 is mijn dashboardkastje kapot gegaan. Het handvat/hendeltje om het dashboardklepje open te doen was lam. Dashboardkast compleet vervangen. Ik heb een beige interieur. Nu was het erg lastig om een beige dashboardkastje te kopen, dus een zwarte op de lokale sloop gehaald voor €10,- euro. In perfecte staat! Enige minpuntje is dat het slot niet werkt op mijn eigen sleutels. Nu vind ik dat niet heel erg, omdat ik het slot van het dashboardkastje toch nooit gebruik.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.