Volkswagen Golf 1.9 TDI 115pk GTI (2000)

Volkswagen Golf 1.9 TDI 115pk GTI (2000)

UitvoeringGolf 1.9 TDI 115pk GTI
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2003

Juni 2003
Na lang zoeken deze Golf GTI/TDI gevonden bij VW dealer Hyendaal in Nijmegen. Goede service!
Eerst nog getwijfeld of ik wel een diesel wilde, omdat ik al sinds 1996 Golf GTI’s op benzine had gereden.
De auto was al gechipt bij Pon naar 143 pk wat met de 6 bak heerlijk rijdt de stoelen zijn super, de cruise control ook erg fijn gewoon op 180 instellen en naar Oostenrijk rijden binnen 8 uur, je rijd dan nog 1 op 16!met 180 trekt die nog door naar 225 op de teller. Gewoon achter de Audi’s en dikke Duitseauto’s aan blijven rijden en als het heuvelachtig wordt haal je ze gewoon in! Typeaanduiding eraf gehaald en gewoon stalen velgen en winterbanden gemonteerd (lijkt wel een 1.4) ik heb er nog over gedacht om er sdi op te plakken.
De boordcomputer is goed alleen jammer dat er geen olie tempmeter op zit had ik bij mijn vorige GTI’s wel.
de vering is wel erg slap,en de ruimte achterin en voorin niet ruim met vooral met kinderstoel achterin.(dit komt ook door de dikke recaro stoelen.
Er rijden wel erg veel golfjes rond, maar wat je er niet aan afziet is dat het een super auto is!(daarom zijn er dus ook zo veel)

Update december 2006 k.m stand 231.000

De auto rijdt nog steeds super.het verbruik ligt zo op 5.5 op 100 km gemiddeld 1 op 19, Rij nu 950 km met 50 liter diesel komt ook door de 6e versnelling.
De Golf rijdt niet harder meer dan 210(met moeite) ik denk dat de luchtmassameter weer zijn beste tijd gehad heeft).
Omdat ik een andere baan heb en nu 200 km per dag rij ben ik aan het kijken naar een andere auto. Zelf denk ik aan een Passat of een Audi wel weer met een tdi motor en evt een automaat.
Vandaag wezen infomeren maar de auto brengt erg wenig op (6500 euro), denk dat ik hem nog een jaar of langer hou. Goedkoper rijden als de komende periode kan bijna niet.
Het is nog steeds een dijk van een auto die erg fijn rijdt en niet duur is in de kosten.
Nadeel is wel de ruimte maar dat is bekend.
Ik heb sinds een maand weer de orginele maat winterbanden eronder 205/55/16(550 euro nieuw met nieuwe lichtmetalen sportvelgen en conti banden via marktplaats) dit rijdt veel fijner dan de zomerset 225/45/17 veel stugger minder comfort dit merk je wel met 200 km per dag.(verbruik is ook beter met deze smallere banden)
Het verlagen ga ik dan nu zeker niet meer doen,comfort is me nu meer waard.
Cruise control is ook super nu op die lange afstanden.
Ik vind het ook wel een uitdaging om de 300.000 vol te maken, zoals ik nu over denk ga ik dit wel redden ik denk nog anderhalf jaar. (Afschrijven doe je nu niet veel meer, de auto blijft geld waard voor de handel zo lang die er strak uitziet.)

Update 20/10/2007

De auto rijdt nog steeds super!
Hij heeft nu bijna 265.000 op de klok.
Er zijn geen problemen geweest afgelopen jaar, ondanks ik er toch 1000 km per week mee gereden heb, mee naar Oostenrijk en ook sinds dit jaar met een ....ahum caravan erachter op vakantie ben geweest.
Ja, je wordt ouder krijgt kinderen en de rest komt vanzelf he..
Ik moet zeggen dat de auto met een caravan van 1250 kg erachter echt super rijdt, ongeloofelijk wat gaat het makkelijk, ook berg op. sommige mensen keken echt op als je naar boven gaat op de route du soleil met een sleurhut achter je Golfje.
Wat heb ik wel laten doen, 4 andere schokbrekers en veren van een Gti 30 jare editon laten monteren, kosten 200 euro voor de set(2e hands via marktplaats van een jongen die zijn golf nog lager had gemaakt)en mijn eigen set weer verkocht voor 150 euro.
Het gevolg:de auto rijdt nu weer super strak alleen wel een beetje hard geveerd.
Verder alleen olie en filters en een rubber van de voorwiel ophanging.
Wat zit er aan te komen:
Grote beurt, riem, waterpomp, spanrollen, multisnaar, en een aandrijfas rechtsvoor maakt lawaai.
De auto trilt iets als je remt bij 120, waarschijnlijk remschijven krom voor. (Laat ik afdraaien). De koppeling is nog steeds niet vervangen en voelt ook nog goed aan.
Het verbruik is ook nog steeds het zelde als in het begin.
Wat je wel kan zien is dat de lak wat minder wordt, maarja mag het ook na bijna 3 ton.
Op naar de 350.000 km!

-Koplampen dof na 140.000 snelweg k,m ik heb er donkere ingezit orgineel gti bij 180 pk turbo uitvoering via marktplaats voor maar 150 euro! orinele valeo’s
-luchtmassa meter kapot(hij wou niet harder dan 175 km
-koppakking bij 180.000 km verv(was al kapot toen ik hem kocht,bleek later.(trappen met een koude motor denk ik)
-waterpomp bij 180.000 lek
-schakelaar van de alarmlichten kapot
-lampjes kapot voor een achter (kwaal)
-Ben benieuwd hoe lang de koppeling mee gaat met 320 Nm, tot nu toe is hij nog prima.
-Schakelaar alarmlichten defect kwaal van volkswagen.25 euro
Schijven vervangen voor en achter met blokken
Banden vervangen 17 inch 500 euro 4 michelins incl montage! In Duitsland via marktplaats.
Mechanise ruitenwisser kapot draait niet meer, sloop 35 euro.

Voordeel van een golf is:Onderdelen zijn er genoeg te krijgen ook op de sloop! (Het is onzin voor sommige dingen om het nieuw bij de dealer te kopen.

Update december 2006:
Airbagstoring op de boordcomputer,moet naar gekeken worden.
Stabilisatorrubbers voorwielophanging moeten worden vervangen. (klappert)
Sproeier achterwisser werkt maar half. (asje draait mee) nieuwe via sloop denk ik
Lampjes voor vaak kapot.
Uitlaat: voorpijp gelast.
Verder helemaal geen problemen of rare dingen dit jaar toch heel wat k.m gemaakt zonder enig probleem.

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf