Volkswagen Golf 1.9 TDI 110pk Highline (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.9 TDI 110pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 117.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik rijd nu een jaar in deze Golf TDI. Bevalt op zich goed, had er meer (degelijkheid) van verwacht. Overal in het interieur kraakt of rammelt er wel wat. De enige auto die ik had die rammel- en kraakvrij was, was een BMW 316 uit 1982, een auto, van toen, meer dan 10 jaar oud!
De wegligging van de Golf is comfortabel, maar bepaald niet strak te noemen. M’n vorige auto, een Opel Astra 1.6 16v sport, óók al een rammel- en kraakbak!, lag veel en veel beter op de weg. In bochten reed je daarmee iedereen op grote achterstand.
De TDI (110 pk) is lekker krachtig en trekt als een paard in alle versnellingen. Daar kon m’n Astra weer niet tegenop! Helaas valt een deel van het vermogen behoorlijk terug als je de airco (vol) gebruikt. Bij stoplichtsprintjes, blijft leuk, rijd je oudere-opgetuigde-16-veetjes-met-stoere-jongetjes-achter-het-stuur er wel uit, maar met al die nieuwe snelle auto’s van tegenwoordig, zelfs met brave huisvaders achter het stuur, maak je geen schijn van kans bij het stoplicht.
Wat erg goed bevalt is het interieur, de extra’s. De zgn. highline uitvoering is prachtig. Sportstuurtje, sportstoelen, climate-en cruisecontrol.. In het donker rijden is helemaal een feest, de blauwe verlichting van de middenconsole (radio/cd-speler, climate-control) en het dashboard icm rode wijzertjes vind ik echt geweldig! Alleen jammer dat de verlichting van de ruitbediening, in de middenconsole!, dan weer wit is.
Ook erg goed bevalt het brandstofverbruik, bij flink kachelen nog netjes 1:17, rustig rijden wordt beloond met 1:20.
En de remmen? Fantastisch!
PROBLEMEN
Zoals gezegd is de Golf bepaald niet rammel- en kraakvrij. Dat irriteert weleens. Verder niet zo heel veel problemen tot nu toe, alleen de aircopomp was onlangs kapot en om dat te laten repareren was een vet duur grapje.
* update *
Inmiddels ruim 160.000 op de teller. Ben wat minder tevreden over de Golf. In ’3’ bij 3000 en ’4’ bij 2700 toeren houdt hij in. Gas er even een beetje af en dan gaat tie wel weer. Niet de luchtmassameter, maar iets met het brandstofsysteem. Duur grapje, ik rij eerst wel verder zo. Wel lastig met inhalen en invoegen.
Wat eraan zit te komen? Hm, hij lekt wat koelvloeistof en de ruiten ontwasemen slecht.. Dus, de radiateur en de airco..
En ja hoor, welke Golfrijder overkwam het niet!? De linkerportierruit viel met min 4 spontaan naar beneden. Niet onder coulance kunnen repareren (tot 150.000km).
De kraakjes en rammeltjes blijven, wordt niet erger. Verder qua onderhoud niet iets overdrevens. Alleen de voorbandjes, want in ’1’ en in ’2’ trekt de Golf nog wel goed door en dat kost bandjes.
Verder ben ik tevreden over de zuinigheid de betrouwbaarheid en de trekkracht van de TDI-motor, maar niet over de niet-verfijndheid en het inhouden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.