Volkswagen Golf 1.9 TDI 110pk Comfortline (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.9 TDI 110pk Comfortline |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 1999 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Vanwege een verandering van werkplek (grotere afstanden en een filegevoelig traject)had ik besloten een andere auto te gaan kopen. Belangrijk voor de keuze waren de economische motieven zoals gebruikskosten, onderhoudskosten en afschrijving, en verder het comfort en de betrouwbaarheid.
Vanwege de te verwachten afstanden heb ik gekozen voor een diesel en vanwege de te verwachten files voor een automaat. Volkswagen stond goed bekend, dus daar maar voor gekozen. Voor het vervoer van A naar B voldoet de auto prima, hoewel ik qua rijgenot toch flink heb moeten inleveren op mijn vorige auto. Maar goed, dat wist ik vantevoren al. De auto is comfortabel genoeg voor woon-werk verkeer, mede vanwege de automaat en de climatronic. Beiden zou ik, voor dit soort gebruik, niet graag meer willen missen.
Ook gebruikskosten zoals brandstof en de normale beurten zijn relatief aangenaam, zeker in relatie met het comfort. Waardevastheid vind ik echter flink tegenvallen.
In het geheel niet te spreken ben ik over de betrouwbaarheid/kwaliteit van de auto. En tot overmaat van ramp worden problemen meestal niet goed opgelost. Zowel de volkswagen dealer waar ik de auto kocht als de importeur willen niet meewerken aan het werkelijk oplossen van de problemen. Zelfs niet na een brief naar VW-Duitsland. Ten einde raad ben ik maar van dealer veranderd. Al een hele verademing, maar nog steeds (terugkerende) problemen. Als ik een wilde rijstijl zou hebben, zou ik me misschien nog iets kunnen voorstellen bij het aantal problemen, maar mijn rijstijl is zeer gematigd. En ik ben uiterst voorzichtig met de auto.
Al met al ben ik dermate teleurgesteld in kwaliteit, dealernetwerk en importeur, dat ik van mijn leven nooit een VW of Audi meer wil.
PROBLEMEN
De lijst is te lang om hier helemaal op te sommen. Het belangrijkste zijn de remschijven. Na ongeveer 3000 tot 5000 is de linker-voor-remschijf krom, met als gevolg dat je ’milkshakend’ tot stilstand komt bij b.v. stoplichten.
Toen de auto nieuw was heeft de dealer de problemen ontkent (niets aan de hand meneer)totdat de auto bijna uit de garantie was (1 jaar). Toen zijn de remschijven op garantie vervangen. 5000 km later was het probleem weer terug. Advies van de dealer was: vervangen. Alleen deze keer op eigen kosten! Want de auto was tenslotte al een maand uit de garantie. Samenvattend: een aantal remschijven verder, zelfs op advies alle banden vervangen terwijl ze nog lang niet versleten waren, met zelfs vervanging van de linker voornaaf (ook op eigen kosten) bleef het probleem terugkomen.
Dus werd voorgesteld de remschijf te laten afdraaien terwijl hij op de auto zit. Met andere woorden, men dacht dat de opgetelde toleranties van alle relevante onderdelen te groot waren en dus alleen gecorrigeerd konden worden met genoemde ingreep. Hoezo Deutsche grundlichkeit! Echter, dat bracht ook niet de oplossing. Wat ik hiermee aanmoet weet ik ook niet meer. Het kost veel geld en word niets opgelost. Ik volg al een tijd het advies van VW op om de automaat in neutraal te zetten bij stilstand, zodat ik de remmen kan loslaten. Daar had ik die automaat eigenlijk niet voor gekozen! En het helpt ook niet.
Verder nog problemen met de ruitewissers-voor (4x) (connectoren niet goed vast, armen verkeerd gemonteerd), linker-voorruit die spontaan naar beneden viel (1x), lekkende koplampsproeier(1x), een Airco die bij tijd en wijle de lucht vochtiger maakt in plaats van droge, zodat je helemaal niets meer kunt zien vanwege aangeslagen ruiten, bediening van de automaat die regelmatig blokkeerd zodat hij niet meer vanuit vrijstand of parkeerstand te krijgen is, nogal wat rammels in het interieur, kreunende voorvering (2x), hangende rem rechts-achter (1x), baggageklep die aanloopt op achterlichten an bumper (2x), portierrubbers die spontaan kapot gaan, originele VW velours matten die niet op hun plek blijven liggen (3x), achterruitewisser-motor met een kapot anker(1x), loslopende achterruitewisser bevestiging op de klep (2x), veel kapotte lampen (gaan max 20000km mee), kapotte bevestiging van plaat onder motorruimte (1x), etc.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.