Volkswagen Golf 1.9 TDI 100pk Highline (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.9 TDI 100pk Highline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 124.000 km |
KM-stand laatst | 124.000 km |
Volkswagen Golf tdi Highline
- 124.000 km
Na een aantal jaar in een Seat Ibiza 1.6 te hebben gereden (met een aantal 'modificaties', denkende aan sportuitlaat, grote velgen) werd het tijd voor een serieuzere opvolger.
Al snel werd er een zoektocht gestart. Het moest een betrouwbare, zuinige en nette diesel worden. Daarbij liever geen auto's van Japanse of Franse makelarij. Zodoende kwam ik al snel uit bij een Audi A3 tdi (fase I). Bij een aantal van deze auto's gekeken, maar de bedragen die werden gevraagd waren erg hoog. Daarbij staat de Golf 4 op hetzelfde platvorm en motorblok als de Audi A3, en waren de vraagprijzen aanzienlijk minder. Dus eigenlijk dezelfde auto, alleen een Golf-koets ipv de A3 koets. Dus de zoektocht werd verlegt van een A3 naar een Golf 4.
Door de lagere prijzen, werd de keuze groter. Het moest een auto worden met voldoende opties. Zodoende heb ik gekozen voor een Highline uitvoering. Electrische ramen en spiegels, regensensor, dimmende spiegel, cruise-control, climaat-control, enz. Na de aanschaf heb ik nog een MFD navigatie laten installeren. Dus al met al een full-option Golf.
Na de aanschaf in 10-2007 bij een stand van 124.000km heb ik er momenteel 100.000km mee gereden en is het volgende allemaal gebeurd:
- Om de 15k en 30k: de gebruikelijke beurten. Tot op heden geen rare dingen. De gebruikelijke filters, olie verversen, remschijven en blokken, e.d.
- ca. 160.000km: banden aan vervanging toe. Nieuwe 17" Evelo velgenset gemonteerd.
- ca. 170.000km: MFD inbouwnavigatie gestolen. Geregeld met de verzekering, nieuwe navigatie geplaatst.
- ca. 180.000km: Op een warme dag zakt 's middags het zijraam aan de bestuurders kant naar beneden. Godzijdank dicht bij een VW-dealer. Het is gerepareerd, en het is een bekend VW probleem. Al-met-al een vervelende gebeurtenis.
- ca. 190.000km: Remlichten 's nachts blijven branden, accu leeg. Op een zondagavond tegen 21:00uur via-via-via een reserveaccu kunnen lenen.
- ca. 219.000km: Distributieriem, waterpomp vervangen. (Dit had bij de 180.000km beurt moeten gebeuren.) Heb geen rare dingen meegemaakt met de 30k overschrijding.
- ca. 220.000km: Banden aan vervanging toe.
- ca. 221.000km: Remsensor kapot. De remlichten blijven branden. Zeer vervelend. s'Nachts de accu ontkoppeld. Reparatie van slechts 20 E.
- ca. 223.000km: remblokken achter versleten.
In de tussentijd nog 2 kleine aanrijdingen gehad bij een stoplicht en file, waarbij een achteropkomende auto mijn achterbumper licht raakte. Zodoende is de achterbumper al 2x vervangen.
De vraag kan gesteld worden of de auto na 100.000km aan mijn verwachting heeft voldaan? Ik zeg Ja!
Tot aan de 210.000km weinig problemen (wel het gebruikelijke onderhoud). Hierna wat grote investeringen gedaan (b.v. distributieriem) maar dat is te verwachten na een km-stand van boven de 200k.
Nu bij de 224.000km voelt de auto nog steeds degelijk aan. Goede stoelen, net interieur. met de 100pk tdi lekker fel. Al met al een fijne reisgenoot
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren