Volkswagen Golf 1.9 TDI 100pk (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.9 TDI 100pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 127.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Dit is mijn uiterst prettig rijdende Golf IV TDI. Sinds 17 januari van dit jaar rij ik deze kilometervreter, hiervoor reed ik ook al een Golf IV.
De teller gaf 127000 km aan toen ik met spinnende wielen wegreed bij de dealer. Maar daar weet ik toch zeker 1000 km per week bij op te zetten. Dit doe ik hoofdzakelijk door gebruik te maken van Nederlands opgewaardeerde provinciale wegen, veelal aangeduid als A-weg. Gelukkig zijn er ook nog steeds stukken autosnelweg waar ik met deze Duitse koets het predikaat “Autobahn” kan toekennen.
Volkswagen; het is allemaal begonnen met een zwarte Polo coupé van 1993, mijn eerste auto en die ik nog steeds in mijn bezit heb. Hij wordt sinds 4 jaar bestuurd door mijn lieftallige vriendin. De auto leent zich goed voor korte ritjes en boodschappen doen. Toch hebben we hem in 2001 op een retourtje Oostenrijk getrakteerd. Dit ging zonder problemen, echter bij aankomst liet hij zijn einddemper op het asfalt vallen: perfecte timing!
Aangezien ik voor mijn werk een behoorlijke afstand moest gaan afleggen, ben ik gaan zoeken naar een diesel. Het VAG concern bleek nog meer modellen in productie te hebben en omdat er al een band gecreëerd was met vw, viel het oog op de golf IV.
Bij toeval kwam er een Golf IV SDI bj. 2000 in beeld. Al snel werd tegen een goede handelsprijs een koop gesloten. Het betrof een lease auto die niet meer onder contract stond en dus een nieuw baasje zocht. Het was een betrouwbare auto en die tevens een vervent liefhebber van zonnebloem olie bleek te zijn. Na 15000 km probleemloos zonnebloemen weg gestookt te hebben en in totaal 10 maanden 28000 km afgelegd te hebben was het eind december 2005. Dan wordt het weer tijd om in januari de snoepjes uit de lease zien te vinden. Eisen waren: jongere auto, minder km’s, airco, meer vermogen en tegen handelsprijs.
In Huissen bleek een ex-lease aan deze eisen te voldoen. Hij had 127000 km ervaring en een deukje in de motorkap, dit nam ik voor lief. De atmosferische SDI werd tegen aanschafprijs(!) particulier verkocht en de TDI pompverstuiver nam de taken over. De 100 pk sterke motor is in vergelijking met de SDI een openbaring, grote trekkracht en doet overigens weinig onder aan de prestaties van andere moderne diesels. Het zijn slechts de benzine-jongens die nog wel eens aan de bumper blijven hangen en leuke snelheden worden dan snel bereikt. Toch blijft hij zuinig…. het kan niet beter. Daarbij opgemerkt dat ik afgelopen 37000 km geen heffingen van de bermfiscus heb mogen ontvangen.
Binnenkort moet hij voor apk, nu 137000 km gereden, wordt er gelijk een longlife onderhoudsbeurt uitgevoerd, daar waar hij ook de showroom heeft verlaten.
Al met al een dolle boel met die TDI. Ik heb net zijn winterbandjes gedemonteerd en weer voorzien van de high-gloss velgen van AEZ met 225 rubber.
Oh ja, nog even dit…
au•to•snel•weg (de ~ (m.))
1 verkeersweg, ##### uitsluitend voor snelverkeer ######, met gescheiden rijbanen en ongelijkvloerse kruisingen
Update;
1-4’06
Nu 139000 km. Hij heeft een apk en grote long-life onderhoudsbeurt gehad. Geen problemen, computer geeft geen enkele foutmelding. Vorige beurt was 47000 km terug. Long-life systeem is dus ok, volgende beurt over 50000 km (in mijn geval 1 jaar rijden).
17-07’06
Auto heeft een reparatie gehad, maar rijdt verder uitstekend. Ondertussen staat er 155000 km op de teller en is de airco momenteel een uitkomst.
Ritje naar oostenrijk, 80% van de tijd 180 km/h gereden met airco aan (en 16 km file); een verbruik van 7,4 l/100 km --> 1:13,5
25-07’06
Rechter elec.raam valt naar beneden gevallen, onder coulance regeling hersteld.
22-10’06
(167095 km) 3 keer bij starten afgeslagen. Startonderbreker heeft af en toe bij nat weer(?!) een probleem. Bij 2e of 3e poging start hij normaal.
Olie verbruik ca. 1 liter op 10000 km. Met name bij hoge snelheden een hoger olie verbruik, maar dat lijkt mij normaal.
21-03’07
Inmiddels maakt mijn vriendin de meeste kilometers en heeft daarom de benzine (Polo 1.4 van 2000) geruild voor ’mijn’ diesel. Te teller staat nu op 183000km. Bij 181000 heeft hij een grote beurt gehad, een nieuwe distr. riem en rollen en een APK gekregen. Hij kan er weer 50000 tegenaan = 1 jaar rijden! Volgende week de winterbandjes eraf en de LM-velgen er weer onder, dat ziet er toch veel beter uit.
Auto doet het uitstekend en het verbruik is nog steeds laag. Wel wat hoger olieverbruik (vind ik, het instructieboekje niet, de dealer ook niet, maar mijn oma dan weer wel), maar verder weinig slijtage/vervangingen. Dat zal wel zo blijven, want boven de 4000 toeren vind mijn vriendin zielig voor de auto.
10-05-2007
188000 km op de teller; Er zijn 2 weken geleden xenon koplampen (6000K, hagelwit licht) in laten bouwen. Dit had ik dus al veel eerder moeten doen! een absolute aanrader. De lichtopbrengst is velen malen groter, zelf het grote licht(halogeen) heb je niet meer nodig!
De kosten vielen mee; 190 euro inclusief inbouw, met 2 jaar garantie. De lampen gaan in principe 200.000 km mee.
24-08-2007
199000 km op de teller; Ik heb de mijn golf (en Polo verkocht). Ik heb een BMW 325i executive touring uit 2002 voor terug gekocht. Review volgt.
PROBLEMEN
Problemen:
Polo: koppakking
Golf SDI: portier slot kapot en vervangen.
Golf TDI:
feb 2006: 2 keer afgeslagen bij starten na 1a2 sec. door activeren startonderbreker. Probleem doet zich niet meer voor.
jul.2006: brommend bijgeluid bij maximale uitslag stuur en bij inschakelen airco.
De multiriemspanner blijkt defect, hierdoor is de vrij-loop van de dynamo ook defect gegaan. Tevens de riem zelf laten vervangen. Kosten 270 euro.
jul.2006: elec. raam mechanisme onder coulance regeling hersteld.
nov 2006: 3 keer afgeslagen bij starten na 1a2 sec. door activeren startonderbreker.
oorzaak onbekend.
maart 2007: in het mechanisme van de spiegel is wat gebroken, zodat deze wat kraakt. Scharnier dashboard kastje afgebroken, maat sluit nog goed. Kraakje rechts, nog onbekend wat het is. Dealer zegt dat de onderplaat bij de motor wat los zit, wilde hij meteen een hele nieuwe ’onder-body-kit’ aansmeren, dat heb ik maar ff laten zitten zo. Ik heb 1 foutmelding die steeds terugkomt en erg lastig is. De dealer heeft me niet kunnen helpen, ook niet na tussenkomst van de importeur. De melding wordt veelal op de snelweg gegeven en luidt; rij niet zo hard eikel, ik word helemaal gek van jou. Ik vermoed dat er ergens een relais verkeerd om zit, maar verder weet ik het ook niet. O ja beurtje en riem kosten 780 euro.
mei 2007: boardcomputer reset zichzelf af en toe; na ca. 10. min rijden gaat de rijtijd weer naar 0. Storing nog niet laten nakijken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.