Volkswagen Golf 1.9 SDI (2002)

autoreview

Volkswagen Golf
Volkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen GolfVolkswagen Golf - interieurVolkswagen Golf - interieur

Signalement

UitvoeringGolf 1.9 SDI
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf158.000 km
KM-stand laatst428.000 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

klein probleempje

  • 175.000 km

De auto gekocht met 158000 op de tellen, golf IV 1.9 SDI basis met cruise control. Heb er meteen lichtmetalen highline wielen en achterlichten opgezet want het oog wil ook wat. Dik tevreden over de rijeigenschappen, verbruik gem boven de 1:20.5 en zeer betrouwbaar. het eerste probleempje deed zich voor met de kachelweerstand, vervangen maar ging helaas weer kapot, toch balen omdat deze 50 euro kosten. zelf maar een zekering ingesoldeerd en de weerstand was weer gefixt. ingebouwd en niets aan het handje, tot twee dagen erna weer kapot. Toen maar de blower vervangen en wederom een gereviseerde kachel weerstand en probleem verholpen. Na een aantal lampjes was dit het enige. ook uit de groot onderhoudsberud kwamen geen schokkende punten. alleen de achterremmen waren toe aan vervangen, maar dat is slijtage.

het tweede probleem doet zich nu voor. de ruitenwisser aan de voorzijde kan niet worden uitgeschakeld. via diverse forums ben ik er achtergekomem dat het relais 377 is en die vervangen moet worden. wederom, net als bij de kachelweerstand, geen voorraad van het onderdeel dus staat weer in backorder. en dat voor een auto van 6 jaar oud. met de peugeot uit 1990 hoefde ik nooit op onderdelen te wachten en was het vrijwel altijd op voorraad.. enige minpuntje vwb volkswagen. Na zoeken kwam de Dealer ermee dat relais 377 "vervangen" is door nummer 603, even goed om te weten. vervangen en alles is weer ok. het oude relais even opengehaald en er was een contactje afgebroken.

net de 200000 gepasseerd en nogsteeds dik tevreden over de auto.. op naar de 3 ton.

Koppelingsprobleempje

  • 215.000 km

Doordat het een ex-lesauto is geweest kreeg ik bij 215000 problemen met de koppeling.. zwaar schakelen, moeilijk in de 1 en achteruit te krijgen. inmiddels de koppeling laten vervangen en schakeld weer als nieuw.

op dit moment op 220000 nieuwe apk, en geen bijzonderheden wat betekend dat er weer een jaartje gestuurd kan worden.... op naar de volgende APK en het beurtje in augustus 2010... nog steeds dik tevreden en gemiddeld dik 1:20

Bijna klokje rond bijna zonder problemen

  • 250.000 km

215000-250000;

Ruim 15000km geleden een grote beurt laten doen én vier nieuwe ecocontact 3 banden. Het commentaar van de monteur was niets meer dan lovend.. "deze auto is echt als nieuw" wel met 1 opmerking; bij de volgende grote beurt zijn de remmen aan de beurt (nou als dat alles is gaan wel nog een klokje rond.

op mijn opmerking dat ik deze auto op rij begon de monteur te lachen.. met het antwoord.. heb je al een plekje gereserveerd bij het bejaardentehuis?

drie weken terug naar de Cote 'Azure geweest met de golf.. dik 1300km gereden met een gemiddelde van bijna 1:20, en dat met een snelheid van grote deels 130 (alleen Nederland & België moesten we het "rustig aan" doen).

al met al nog dik tevreden over de prestaties en rijgedrag van de Golf SDI.

nog 8000km en de eerste 100000km zitten er op.

Dynamo stuk

  • 251.000 km

Na mijn lof-review over dat de golf bijna een klokje rond had gedraaid kreeg ik een aantal dagen later "generator werkstatt" + een accu lampje in mijn display en dashboard.. Dit bleek dus de dynamo en vrijloop pulley te zijn.

Nieuwe dynamo erin en dik 600 euro lichter gaan we weer verder rollen. Nogmaals op naar klokje rond

kapotte ruitenwissermechanisme

  • 280.000 km

De ruitenwisser begon in de loop van de tijd zwaar te lopen. 2 keer uitelkaar gehaald en in gespoten met WD-40 maar dat hielp niet echt.. mechanisme maar vervangen... voor de die €40,- valt het nog reuze me....

APK + beurtje

  • 293.000 km

Inmiddels alweer op de 293000 aanbeland, weer glansrijk door de APK en het beurtje (alleen moest het motortje van de ruitenspoeier moet worden vervangen).. met een verbruik boven de 1:20.5 ben ik nog steeds dik tevreden met de SDI.

Adieu Golf IV SDI

  • 428.000 km

Inmiddels loopt de Golf IV SDI alweer tegen de 430dkm aan.
afgelopen maand hebben we de golf APK laten keuren, nieuwe distributieriem en een beurtje laten doen.
technisch is hij nog uitstekend; het meest vreemde aan de auto is dat hij steeds zuiniger gaat rijden. van een gemiddeld van 1:20+ toen ik hem net had tot nog 1:24. Voor de 1:24 hoef je je best niet te doen, goed warm rijden en cruisen maar.

afgelopen week heb ik mijn oog laten vallen op een golf V TDI bluemotion. een erg nette auto die er als nieuw uitziet.
door de goede inruilprijs voor de IV ga ik de V dit weekend ophalen.

vwb de golf IV: ik er bijna 3 ton zonder problemen gereden. misschien is het wel zo dat ik nooit bezuinigd heb op onderhoud en beurtjes.

toch wel met een beetje pijn in het hart zeg ik dan ook... Adieu Golf IV SDI... _O_

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.