Volkswagen Golf 1.8 GL (1990)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.8 GL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1990 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds m’n ouders deze auto als tweede auto hebben aangeschaft (zal hem toevallig staan bij een lokale autohandelaar) heb ik mijn menig over VW Golf en zijn bestuurders totaal omgekeerd. Het is een comfortabele auto, met een elektrische kantel/schuifdak, lichtmetalen velgen, centrale deurvergrendeling (pneumatisch, pompje kun je dus horen als je de deuren vergrendeld), trekhaak en fantastische stoelen. Om over de motor nog maar te zwijgen. Je kunt lekker rustig rijden en met gemak van de 2e versnelling naar de 5e schakelen (bij 3000 toeren. Wat is meestal doe is bij 2000 toeren opschakelen naar de volgende versnelling wat de laatste tankbeurt resulteerde in een verbruik van 1:12.7. Vind ik persoonlijk wel een nette schore voor deze motor. Daarnaast kun je de auto ook lekker lostrekken als het nodig is, bijvoorbeeld bij het inhalen.
Helaas een minpunt is dat je de hendel van de deurontgrendeling bij de achterportieren heel diep ver moet uittrekken. Ook als je hieraan gewent bent, is het nog steeds irritant.
Verder is de auto lekker eenvoudig en er kan weinig aan kapot gaan. Ideaal is dat er geen startblokkering op zit, waardoor we zonder problemen bij een plaatstelijke winkel een sleutel bij hebben laten maken. Nu hebben m’n ouders allebei een sleutel en ik ook.
Onderhoud eenvoudig te doen.
5 nov 05
Twee weken de dimlichten (Philips zaten erin, welke weet ik niet) vervangen door Philips NightGuide H4. In eerste instansie vernam ik geen verschil, maar een keer op de weg kon ik het verschil goed merken: meer en verder licht en borden vallen beter op. Wat dat betreft zijn de lampen hun geld dubbel en dwars waar.
18 febr 06
In december een keer startproblemen, maar dat loste zich van zelf weer op. Gewoon geduld hebben. Verder helemaal niet bijzonders te melden. Gemiddeld verbruik lager; nu 1:12 maar dat zal wel met de winter te maken hebben.
20 febr 06
Omdat er een aantal mensen waren die vonden dat de achterdeuren moeilijk los gingen (je moest de hendel heel diep in drukken) vandaag even met de auto bezig geweest. De klink aan de buitenkant ervaf gehaald en een plaatje wat bijgebogen. Bij één deur direct de deurklink vervangen, zat te veel speling op waardoor het heel moeilijk ging. Samen met nog een paar onderdelen van de sloop (versnellingspookhoes, rubbers van de hoedenplank) voor €10,- weer alles netjes voor elkaar. Toch wel leuk, even rondkijken op de sloop :)
9 juli 06
Er is ondertussen weer het nodige aan de Golf gedaan:
1. We hebben vanwege de wetgeving een andere stekkerdoos ( met automatische mistlampuitschakeling van de auto) op de auto gemonteerd.
2. er is gisteren een nieuwe einddemper onder gekomen
3. Het hitteschild rammelde als een gek. Dit is nu gelijk met het vervangen van de einddemper verholpen.
4. Laatst een het oliepeil gemeten. Dacht dat ik het met de ogen had, maar na m’n vader te hebben gevraagd bleek er geen olie aan de peilstok te zitten!!! Laatst voor het eerst een grote tocht gemaakt. Stom toeval???
Verder valt er weinig te melden. Hoewel, het verbruik is inmiddels gedaald naar 1 op 14.35 !! En dat voor een 1800.
6 dec 06
Is alweer een tijdje geleden dat ik deze heb geupdate. Verbruik is weer normaal: 1:12.5. Daarnaast is laatste een van de deurklinken van de achterportieren spontaal afgebroken, dus maar weer een nieuwe gehaald. Gaat nu veel makkelijker open. De APK helaas niet probleemloos gehaald: vocht in de koplampen en nog drie dingen die ik zo niet meer weet. Waren allemaal kleine dingen: koplampen voor de APK even gefuund (of hoe je dat ook schrijft ;) ) en de overige drie kosten de hele wereld ook nog niet.
Betreft de reacties hieronder:
- Onderdelen gehaald bij Niks in Westerhaar
- Dat de portieren moeilijk open gaan heeft niet te maken met schade of iets dergelijks. De voorportieren gaan wel goed open en heb van de achterportieren een lipje moeten bijbuigen omdat de hendel anders heeeeeel diep moest worden ingeknepen.
Update 13 juni 2008
Sinds november 2007 niet meer in ons bezit i.v.m. beschikbaar komen van een jongere auto. Golf moest daarom het veld ruimen.
PROBLEMEN
Helaas waren we iets te vlug met het kopen van de auto. Doordat we (m’n vader tenminste) de verkoper (GB Auto’s in Vriezenveen) letterlijk vertrouwde op z’n blauwe ogen, geen proefrit gemaakt. Maar wat bleek achteraf: de km-teller kapot. Lieten we de KM-stand bij onze dealer controleren, bleek deze helemaal niet te kloppen. Ruim 75.000 km teruggedraaid. Direct maar terug naar de handelaar. Deze wist hier zogenaamd niet van en we moesten later maar weer komen. Na veel heen en weer rijden uiteindelijk een nieuwe teller en een gedeelte van het geld teruggekregen. Maar dit was dus geen reclame!
Daarnaast lekte het dak bij regen, maar door het grondig schoon te maken is dit tot nu toe opgelost.
20 febr 06
De deuren gingen sinds de aankoop al moeilijk open. Dit is nu redelijk verholpen. Zie ’Wat bevalt u wel/niet aan deze auto?’ hierboven
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.