Volkswagen Golf 1.8 5V Turbo Highline (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.8 5V Turbo Highline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Tussen september 2001 en september 2003 heb ik met deze geweldige auto gereden. Een samenzijn van slechts twee jaar dus. Waarom ? Omdat ie niet bevalt ? Integendeel, ik heb er tijdens het overschrijven van de papieren best een traantje om gelaten. Ik heb al in vele auto’s gereden, maar deze verbleken bij de 1.8T. Maar laten we bij het begin beginnen.
In het voorjaar van 2001 ga ik op zoek ga naar een gebruikte Golf IV GTI. Maar ja, het bekende verhaal. Erg duur. Ook als jong gebruikt. Na de zoveelste teleurstelling (knappe auto, geen climatronic) de knoop doorgehakt. Nog een beetje erbij en er staat een nieuwe. Gekozen voor de 1.8 20V Turbo Highline. Een zwarte natuurlijk.
Het is al vaker geschreven. Deze Golf is een echte goedzak, heeft een subliem weggedrag en je kunt er iedereen mee weg sturen. Nou ja, tot de toerenteller boven de 2000 toeren komt. Dan wordt het leuk en komt z’n ware aard naar voren. Deze auto is uitgerust met alles wat je nodig hebt. Goede sportstoelen, als optie nog voorzien van lendensteunen (altijd doen) Een lederen stuurtje, pookknopje, armsteun, regensensor, dimmende binnenspiegel en climatronic. Ach, de Highline bezitter kent het. Veel luxe en perfect afgewerkt. Op het technisch vlak zit het ook wel snor. Een sportonderstel (nooit zonder kopen), ABS en natuurlijk ASR (broodnodig op een nat wegdek)
Een fijne wagen dus. Met heel veel plezier in rond gereden. Toch begon het na een maand of zes te wennen en werd het tijd voor wat aanpassingen. In het vooronder kwamen aluminium pedalen uit de GTI-edition. Aftermarket Xenon geeft in het donker veel comfort. Ingrijpend was de chiptuning door VW. Een hele week moest ik het zonder ‘turbo’ stellen. Maar, het was het wachten waard. 193 paarden en bijna 300 Nm koppel die sleuren aan een auto van slechts 1176 kilo. De tussenacceleratie is fenomenaal en de trekkracht gigantisch. Zelfs in de vijfde versnelling. Je merkt niet hoe hard het gaat. Tot je in de spiegel kijkt en alles achter je heel snel kleiner wordt. Om de sublieme wegligging nog meer te verbeteren staat ie inmiddels op 30 mm kortere veren. In combinatie met de wielkastvullende 18 inch velgen plakt ie aan de weg. Die combinatie staat hem overigens ook erg goed.
Ik moet afronden, ruimte is beperkt, al kon ik nog uren doorgaan met superlatieven. Waarom de auto weg moest ? De binnen- en laadruimte is voor mijn gebruik te beperkt. Natuurlijk komt zijn opvolger uit de stal van VW. Eens kijken of we van een snelle station ook weer een onweerstaanbare wagen kunnen maken. Dan volgt er ongetwijfeld een volgende MyReview.
-----
De opvolger van is er inmiddels. Deze ’V5’ lijkt ook weer een toppertje te worden. Binnenkort maar eens kijken of ik een myreview van mijn Passat Variant V5 Trendline kan toevoegen.
-----
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren