Volkswagen Golf 1.6 GL (1988)

autoreview

Volkswagen Golf 1.6 GL (1988)

Signalement

UitvoeringGolf 1.6 GL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1988
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf200.135 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik ben in bezit van een Golf II 1.6 53KW Memphis met 5 versnellingen. Dit betekent dus een caburateur-motor.
Heeft een paar GL-opties dus vandaar dat ik een GL heb opgegeven.
Hij koste me maar 750 euro incl. 14 inch velgen en dikke bumpers in kleur ,een smetteloos interieur en een GTI-grill (dubbele koplampen )heb hem samen met mijn vader gekocht.
Het is dus een GTI-wannabe maar dat maakt niets uit!
Na enig navragen blijkt ook nog een unieke te zijn voor een Golfje 1.6 van die tijd omdat ze ook, zeer veel met 4 versnellingen te koop zijn (zou ik nooit gekocht hebben).

Wat me zeker bevalt is de degelijkheid van deze auto na bijna 220.000 op de teller doet hij zijn werk nog uitstekend! Je ziet niet voor niets nog zoveel van dit type rondrijden.
Geen kraakje van piepje te bekennen, is bij de 205 (’91)van mijn broertje wel anders.
Roesten doet hij alleen als je een kras verwaarloost maar Auto’s van het VAG-concern hebben toch al niet zo’n reputatie.
De mijne zat dus onder de krassen maar met verf en veel poetsen weggewerkt. Om hem rijdend te houden , bijvoorbeeld een onderdeeltje ga je lekker naar de sloop.
Bijv. een andere teller-unit met toerenteller, nieuw waarschijnlijk onbetaalbaar, kostte mij incl. gordels 25 euro.
Genoeg ’donoren’ te vinden.
En zonder aanpassingen inbouwen inpluggen en het werkt.

Vind wel dat de motor misschien iets meer koppel mag hebben en pk’s , deze heeft net 72pk ! Maar kan goed meekomen !
En dat de uitrusting ontzettend kaal is ! Mijn auto noteert :
- Binnen instelbare spiegels
- Grotere zonnekleppen!
- Gordelhouders(=langer handel voor de stoel)
- Inhoogte instelbare bestuurdersstoel
- Een ’stations’ Klok (snel vervangen door een toerenteller !
- Neerklapbare Bank , helaas niet indelen
- Kantelbare hoofdsteunen
- Getinte voorruit met groene band!
Wat ontbreekt :
- verlichting kofferruimte en dashboardkastje
- Klapraampjes achter
- Zoomer lampen aanlaten staan
- Gordels achter
- Getinte ruiten

Dit zijn allemaal dingetjes die je nu ook verwacht in elke basis uitvoering van auto’s ! Maar toen MEHRPREIS !

VAn de binnenkant moet je houden zwart met beige paneelen aan de a-en c-style (later vervangen door zwarte exemplaren) . Dashboard zou zo dienst kunnen doen in een heftruck ! Maar wel een mooi aflegruimte onder het dashboard-kastje !

Heb er later nog een Remus uitlaat-systeem + een middendempervervanger ondergemonteerd en een K&N-sportfilter .
Heb centrale vergrendeling in gebouwd .
Een MDF-hoedenplank met 400 watt speakers erin elke uitsparing voor boxen is in mijn auto opgevuld en een 6-cdwisselaar van Pioneer geinstalleerd .
Er is zoveel tekoop voor Golfjes !

Ik kan dit type auto zeker aanraden als eerste auto of voor mensen die een 1.3 (50pk)te klein vinden en een GTI(90 tot 122pk) te duur !
Houdersschap-belasting is maar 16.75 euro per maand , de auto weegt maar 825 kilo !
En echt ruim. Zeker voor een auto uit die tijd! (zie reacties andere reviews) Met mijn 1.83 zeker ruim zowel voor als achterin, kan daar lekker zitten met de voetjes onder de stoelen. En rijd nog zuiniger ook!

UPDATE 22-8-2005!

De auto heb ik niet meer maar rij al weer bijna een jaar tevreden in een Opel Astra F 1.6i 5-deurs.(zie review)
Kan wel vertellen dat toen ik de auto vorige zomer verkocht had hij een km-stand van ongeveer 250000 km.
7 juli jl. had ik heel toevallig via de RDW met het kenteken de gegevens van de auto opgevraagd en wat bleek..
Hij was weer verkocht met 1 jaar APK!
Als dit geen klasse wagen is weet ik het ook niet meer !
VW petje af !

PROBLEMEN

Problemen, er zijn wat slangentjes van het koelsysteem die sterk verouderd zijn die vervangen zijn. Het is geen moeilijke klus maar je ergert je er wel dood aan.

De standaard uitlaat was door geroest, maar dit was door veelvuldig stadsgebruik gebeurd.
(daarom dus de Remus-uitlaat )

Vorige week de voor-remmen + vloeistof vervangen.
En eind juli een apk-je niks aan het handje.
Misschien later nog een motor-revisie maar dat zien we dan wel.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.