Volkswagen Golf 1.6 CL (1993)

autoreview

Volkswagen Golf

Signalement

UitvoeringGolf 1.6 CL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf130.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Mijn Golfje is m’n allereerste auto. Ik heb hem gehad van m’n ouders en moet zeggen dat ik er hartstikke blij mee was, en nog steeds ben. En voor de prijs die we ervoor betaald hebben vind ik het echt een supercar ;) [€2250,-] En last but not least, hij is nog in m’n lievelingskleur ook; zwart.

Motorisch:
Het is een heerlijk wagentje om mee te rijden, niet bijzonder rap al moet ik zeggen dat ik hem flink op z’n staart trap en zodra die warm is komt ie tot de 100 km/u aardig vooruit. Daarna gebeurt er niet veel meer ook al kan die gestaag tot de 180km/u doortrekken op de teller als ik genoeg tijd en afstand heb. Wat ik verder opvallend vind aan mijn auto is dat ongeacht hoe lang ik hem stil laat staan, of hoe koud het is; hij start ALTIJD. (even afkloppen)

Verbruik:
Ik trek de auto aardig door aangezien die niet heel snel is maar ondanks mijn rijstijl rijdt hij in de stad toch nog een respectabele 1 op 10 en op de snelweg afhankelijk van de max. snelheid tussen de 1 op 12 en 1 op 15.

Na 2 weken wintersport in Oostenrijk kwam ik terug in NL en wilde even boodschappen enzo gaan doen. Ik draai het contact om en hij startte gelijk. Wat wil je nog meer van een auto?

Wegligging:
Toen ik hem net kreeg lagen er vreselijk versleten banden onder de auto die het rijden bijzonder oncomfortabel maakten maar ook gevaarlijk. Uiteindelijk begin 2006 raakte ik met m’n auto van de weg in een bocht en tikte jammerlijk de vangrail aan. Gevolg: blikschade aan het plaatwerk links-voor. Nu liggen er nieuwe Regal banden onder (zou de maat zo snel even niet weten, velgen zijn 14 inchers) en ligt de auto super op de weg. Over het algemeen is de Golf heel erg comfortabel als je kijkt naar hoe oud de auto is. Dit zal de meeste mensen heel vreemd klinken: Ik heb lesgereden in een Golf V en ik moet zeggen dat behalve de moderne snufjes en ABS e.d. de Golf III niet ver onderdoet voor de nieuwere types.

Comfort:
De stoelen zitten lekker, bieden voldoende steun. De Golf III is opvallend ruim, ik ben 1.92 lang en ik kan lekker languit zitten in de auto en ik kan zelfs met voldoende beenruimte achter mezelf gaan zitten. De achterbank biedt prima plaats voor 2 mensen maar 3 is wat aan de krappe kant. Ook biedt de kofferbak veel ruimte, al is de hoedenplank wat aan de lage kant. Verder vibreert de auto niet of nauwelijks, en de vering is over het algemeen prima hoewel die nu iets aan het slijten is. Afgelopen zomer had ik ook geen klagen ondanks het gebrek aan airco, zij-raampje klein stukje open, schuifdak open en je hebt nergens last van.

Interieur:
Versleten versnellingspook, voor de rest niks op aan te merken. Heel netjes en gaaf, al irriteer ik me aan het feit dat ik geen electrische spiegels heb. Electrische ramen hoef ik niet, vind ik niet nodig gezien het feit ik een electrisch schuifkanteldak (origineel van VW) heb echt een must in m’n volgende auto. Ook had ik liever effen-zwarte bekleding gehad dan die vrolijke cyanblauwe/paarse streepjes. Maar goed over het geheel is er niks mis met het interieur. Uiteraard een radio erin geduwd, goedkoop dingetje van JVC werkt perfect.

Aanpassingen:
De golf III kun je lekker pimpen, er zijn veel onderdelen voor op de markt tegen leuke prijzen. Ik heb vooral de verlichting verbeterd aangezien ik oude auto-verlichting gewoon waardeloos vind. Overigens had mijn auto wel standaard al mistlicht voor/achter iets wat ik echt een must vind voor elke auto.

-Hella halogeen koplampen
-Hella dagrijlicht-set (ipv van de mistlampen, deze dagrijlichtset mag je ten allen tijde aan hebben in tegenstelling tot mistlicht)
-Heldere zij-knipperlichten
-Heldere achterlichten van DVE-line (rood/wit)
-Aluminium knoppen voor temperatuurregeling etc.
-Vorige eigenaar was zo leuk een sportuitlaat eronder te gooien (klinkt leuk, maar houdt niet van drempels)

Onderhoud:
We hebben hem gekocht bij een goede kennis die de lokale garage runt. De garagehouder is echt een geweldige vent. Als ik wat heb met m’n auto kan ik altijd gelijk bij hem terecht en hij verricht prima werk. Hij geeft een jaar garantie op z’n auto’s (langer dus dan Bovag) en dat vind ik niet slecht voor een Golf van €2250 uit ’93. En ik ben niet de enige in B’drecht die er zo over de man denkt.

PROBLEMEN

-Losse sportuitlaat (meerdere keren, reparaties gratis)
-Vering begint een beetje te slijten (sportief rijgedrag in combinatie met vinex-wijk daar houdt geen enkele auto-vering van)
-Roest op sommige plekken (tjah een 14 jaar oude auto, hij rijdt goed dus dat boeit me niet echt)
-Kapot lampje rechterachterlicht, is vervangen
-Ruitenwissers zijn aan vervanging toe, gebeurt binnenkort
-Sproeiers voorruit/achteruit waren defect (los slangetje, reparatie gratis)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.