Volkswagen Golf 1.3 C (1986)

autoreview

Volkswagen Golf 1.3 C (1986)

Signalement

UitvoeringGolf 1.3 C
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1986
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf219.444 km
KM-stand laatst229.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn '86er Golf

  • 220.604 km

Hallo allemaal,

Allereerst zal ik me even voorstellen. Ik ben Justin, 18 jaar en student. Ik heb eind 2015 mijn rijbewijs gehaald en er moest en zou natuurlijk een auto komen voor mij als auto gek. Volvo is helemaal mijn merk. Zo'n Zweedse tank vind ik geweldig! Ik heb op internet gespeurd naar diverse wagens, en allerlei manieren gezocht om het toch betaalbaar te houden voor mij als scholier. Uiteindelijk toch tot de conclusie gekomen, een Volvo als eerste auto, is in mijn situatie toch wat te hoog gegrepen. Verder gekeken naar een zo licht mogelijke en leuk uitziende auto en na proefritten in meerder auto's voor deze zilver grijze '86er met een 4-bak gekozen. Gewoon omdat ie goedkoop was en is ;).
Nu na een dikke 1000 km in één maand tijd vond ik wel dat ik een review kon schrijven...

Mijn eerste indruk toen ik de wagen op een foto van de dealer zag, mwah, saai karretje, maar ja, goedkoop, dus ga toch maar even kijken. Dus ik op een maandag in april aan het eind van de middag met mijn vader naar de desbetreffende dealer. Hij vertelde dat hij de auto 4 jaar geleden had ingeruild gekregen, dat ze toen een hoop onderhoud gepleegd hebben en uiteindelijk een moeder van één van de monteurs hem heeft overgenomen voor woon- werkverkeer. Deze moeder heeft er in 4 jaar tijd maar 5000 km mee gereden dus alles was nog zo goed als toen hij was ingeruild. De dealer drukte de sleutels in mijn handen: hij staat achter het pand, ga maar even kijken en een proefritje maken. Daar stond ie dan, de Golf.

Tweede indruk: halleluja wat is ie groen. Hij had zo te zien al een tijdje buiten gestaan en geen sopje meer gezien. Allereerst de auto even helemaal rond geweest en van onder tot boven bekeken. Hier een deukje, scheur in de voorruit, ach is toch aan de bijrijderskant, daar een krasje, nog een putje, wat roest. De dorpels en de wielkassen zijn nog in prima staat voor een auto van 30 jaar oud. Alleen bij de achterspatborden, de bevestigingspunten van de spatlappen, goed doorgerot. maar verder best een net ding. Voor al van binnen. Op wat instapschade op de bestuurdersstoel na, is het interieur in nieuwstaat.

Na een korte blik onder de kap de motor gestart. 1e keer niks, 2e keer aanslaan en weer afslaan, 3e keer scheepsrecht, beetje gas er bij en lopen. Hij had duidelijk al even niet meer gelopen, het was zo'n beroemde "cold start". Met andere woorden, het dashboard trilde er zo wat uit... Een stukje rijden dan maar hè. Oh, geen centrale vergrendeling. Palletje omhoog en m'n vader kon ook instappen. Geen stuurbekrachtiging, dat is wel wennen. Ach komt vanzelf wel. Het veld in gereden. Even los getrokken en het was voor mij al snel duidelijk, dit moet hem worden. Terug gereden naar de dealer, een dealtje gesloten, voor het zelfde geld kreeg ik er een radiootje een vloeistoffen check en een wasbeurt bij. "Woensdag mag je hem ophalen!"

Zo gezegd zo gedaan, woensdagmiddag was aangebroken en hij stond voor me klaar, al het papierwerk gedaan, 500 euro afgetikt en met een glimlach van oor tot oor naar huis gereden, man wat was ik trots op mijn eerste eigen wagen. Aan het einde van de velden gelijk de eerste hellingproef. En afslaan dat ie deed, ik had ervaring met het gas bijgeven met de koppeling ophalen in de toyota van mijn ouders, maar dat is toch met elke auto weer anders.

Met een buurjongen die automonteur is gelijk maar even in en om de auto gekeken. De polen van de accu moesten even blauwe bloemkolen vrij gemaakt worden en de distributieriem was over tijd. Zat er nog maar 50.000 km op, maar wel al 7 jaar. 2 weken later gelijk maar even laten doen door hem en hij kan er weer een tijd tegen aan. En dat voor de materiaalkosten en een kratje bier.

Natuurlijk de eerste maand veel gereden, voor elk wissewasje de auto gepakt. Naar school, naar het werk, naar vrienden, gewoon toeren. Hij bevalt me tot nu toe reuze goed. Hij heeft lekkere zachte vering en zweeft een beetje over de drempels. 100 keer beter dan die stijve poten van de Toyota.. Met zijn 54 pk is het natuurlijk geen snelheidsduivel. Wel kan ik goed meekomen met het dagelijkse verkeer. 1e versnelling is maar kort, in de 2 kan je doortrekken tot 50 km p/u, tot 80 in de 3 en verder de 4. Op de snelweg is 110 toch wel de prettigste snelheid. Bij hogere snelheid brult de motor erg luid, tja wat wil je ook met 4300 toeren. En daarnaast word het verbruik er ook niet beter op...

2e keer tanken, oeps, even slikken, de korte stukjes, lekker doortrekken en geen katalysator weerspiegelen zich in het verbruik: 1 op 10,5... Valt me een beetje tegen, rijstijl misschien ietsje aanpassen :)

Koningsdag, een vriend bedacht naar Alkmaar te gaan voor het festival van Slam. "We kunnen beter met de auto gaan want dat is goedkoper dan de trein." Want geen enkele actie was geldig natuurlijk. Schurken daar bij de NS... Maar goed, met de Golf een dikke 160 km gejaagd naar Alkmaar, met jagen bedoel ik dus 110 per uur. Hij deed het perfect, geen kik niks. M'n vrienden vonden het eerst maar een oud krot waarin ze niet dood in gevonden wilden worden maar krabbelden er toch van terug. Leuk ding dat nog wel goed rijd ook!
Een topdag gehad en weer terug gejaagd. In totaal een dikke 360 km gereden op één dag. Alleen maar snelweg dus was benieuwd wat het verbruik nu was. 360 km, 25 liter getankt wat toch resulteert in een verbruik van ongeveer 1 op 14,5. Een hele prestatie!
En wat was ik trots op em, zal toch wel een tijdje geleden zijn dat hij zo'n stuk gereden heeft.

Ik ben van plan om zo lang mogelijk met de Golf te gaan door blijven rijden. Als hij weg gaat is het omdat ik me een Volvo kan veroorloven of omdat ie niet meer te repareren is.

Zodra er wat te melden valt, laat ik het weten!
I'll keep you in touch!

Vragen en opmerkingen zijn altijd welkom!

Groeten, Justin

Weer een verrassing...

  • 220.840 km

Maar positief!
Vorige week kwam ik mijn zusje achterop met m'n Golfie, gestopt en gevraagd of ze mee wilde rijden. 'En m'n fiets dan? ' Die past wel achterin zei ik. 'Nooooit'.
Dat zie ik als een uitdaging! Door middel van het omhooghalen van de door mij gedoopte "pielligies" aan de uiteinden van de rugleuning de achterbank plat. Achterwiel als eerste naar binnen en schuiven maar. Stuur beetje gedraaid zodat het krat (zo goed als) binnen de auto viel en de fiets klem kwam te zitten, klep naar beneden en gaan met die banaan. Was in dit geval wel handig dat de kofferbakveren hun werk niet meer doen, geen last van zwevende kofferkleppen. ( Zie foto )
Wát een ruimte...

Wat anders, zoals jullie op de foto's kunnen zien heb ik verstralers aangeschaft. de grille met plaats voor de lampen ( inclusief rood randje :D ) Is onderweg! Vond hem toch wat te lief zo... Als hij binnen is wordt het resultaat zo spoedig mogelijk geüpload!

En ohja... aan het einde van de maand is hij aan de beurt voor de APK-keuring. Toch wel een beetje zenuwachtig want ik weet gewoon niet wat ik kan verwachten. Het zal me benieuwen.
Als, nee, wanneer m'n Golfie er doorheen is het wel een leuke bijkomstigheid van z'n leeftijd, lekker 2 jaar-geldige APK :)

Jullie horen van me!

(bijna) glansrijk

  • 221.724 km

Deze maand begon niet zo goed... Zondag middag had ik hem aan de weg gezet, en dinsdag avond wilde ik m'n Golfie op de parkeerplaats zetten. En nooit starten, nee hè. Startkabels van de buurman er bij en lopen gelukkig. Accu zal wel op zijn. Maar goed, einde van die week moest ik toch naar de garage voor apk...

Voor de keuring ben ik naar de garage geweest waar ik de auto ook heb gekocht, dit leek mij het verstandigst, zij kennen de wagen immers. 's Ochtends om 8 uur de auto heen gebracht, maar er was een spoedgeval tussengekomen dus kreeg een leenauto mee. En wel een Polootje uit 2012, zo'n 3-cillindertje turbodiesel. Wat een vermogen vergeleken bij die van mij :D Ben dan ook niet veel gewend natuurlijk... Maar goed, het duurde maar en het duurde maar, op een gegeven moment begon ik hem wel iets te knijpen, straks is er wel iets ernstigs, dus toch maar even gebeld. De monteur was net klaar, geen steekproef dus kon hem ophalen!

De problemen:

- Uitlaat hing aan 1 rubber in plaats van drie ( verklaart ook het gerammel wanneer ik over een drempel reed met mensen achterin...) : nieuwe rubbers
- Bijrijdersdeur was niet "normaal" te openen, is opgelost.
- De monteur kon hem dus ook niet aan de praat krijgen, wat blijkt, een accuklemmetje was af, waardoor hij simpelweg geen contact maakte, nieuw klemmetje van een euro, starten en lopen, m'n Golfie...
- En als laatste als adviespunt, roest aan de wielophanging rechtsachter.

Voor 100,- kan ik er weer twee jaar tegenaan, want ja, 30 jaar oud inmiddels!

Ohja, de vakantie

  • 221.141 km

Deze maand met m'n vriendinnetje met een volgeladen Golfie naar Friesland gereden voor vakantie, we hadden een bootje gehuurd. De heen weg was het ongeveer 30 graden buiten, wat erg warm was voor m'n Golfie met 4 versnellingen, 4200/4300 rpm en de teller op 120 richting het noorden. De koelvloeistoftemperatuur begon snel op te lopen, het lampje begon op een gegeven moment zelfs te branden, dus gas terug genomen, blazer vol aan, met 100 doorgereden en veilig aangekomen.

Een week later, was het weer totaal omgeslagen, koud en regen. (Stiekem had ik m'n Golfie toch wel een beetje gemist...) Maar daar was ie weer, waar ik hem vorige week had neergezet, starten en lopen weer, wat een goed gevoel. De terugweg was het veel kouder, dus mooi op de snelweg 130 kunnen aanhouden zonder problemen. Moet er toch even bij zeggen dat enkele weggebruikers raar hebben gekeken toen dat ouwe karretje ze voorbij kwam :)

En m'n vriendin heeft zelfs geslapen de hele weg dus hoezo luidruchtig? :P

Nog steeds zo tevreden!

Het zal voorlopig wel even rustig zijn en vooral kilometers maken. Zodra er iets te vermelden valt horen jullie het van mij!

Groeten van uit 'm'n Golfie'

Na lange tijd weer een update!

  • 229.000 km

Dag allemaal, zoals de titel al zegt weer eens een update.

Allereerst, de Golf is nog steeds in mijn bezit!
En daar is nogal wat voor nodig geweest kan ik je zeggen.
Ik zal beginnen bij het begin.

Na de vakantie heb ik besloten dat ik de roest bij de achterste wielkasten en de achterplaat onder de bumper wilde aanpakken. Een beunhaas een paar dorpen verderop heeft links en rechts twee nieuwe stukken plaatwerk ingelast, strak gemaakt en gespoten. Dat ziet er weer puik uit.

In de herfst merkte ik dat de ramen steeds beslagen waren, zelfs als het regende was de boel binnen bijna natter dan buiten...
Beetje gegoolgled naar 'bekende plekjes' en aan de hand daarvan de deurfolie gecheckt. Conclusie: zo waterdicht als een zeef.
Aan de bestuurderskant leek het plastic nog het eerste plastic te zijn zo bruin en knetterhard als het was, aan de bijrijderskant was het al eens "gerepareerd". Daar was plastic gekit, dat werkt dus niet.
Beide kanten losgetrokken, vrij van plakresten gemaakt, dubbelzijdige tape gebruikt en nieuw bouwfolie bevestigd.
Na weken met vochtvreters in de auto gereden te hebben en veel minder beslagen ramen, kwam ik tijdens één van de eerste nachtvorsten tot de nare conclusie dat het nog ergens moest lekken. Stond ik dan, op vrijdagavond, op m'n werk, 21.00 met de binnenkant van het glas, net zo bevroren als de buitenkant...
Ik heb bijna een halfuur gestaan met de auto stationair lopen en de kachel op vol om de boel te ontdooien :'D
Nog eens op onderzoek gegaan, het paravan aan de kant getrokken, blijken beide gootjes, links en rechts hartstikke verstopt te zitten. Bij een dikke bui liep de hele bak onder het paravan dus vol, tot de rand van het kachelrooster, waar het naar binnen liep.
Gaatjes doorgeprikt en sinds dien is m'n Golfie kurkdroog van binnen :)

In de winter heeft hij zich ontzettend goed gedragen. Elke ochtend starten, maakte niet uit hoe koud het was. Bij -7 was het wel even 2 keer pompen met het gaspedaal en daarna starten, (vond ie niet leuk). Hij wilde dan nog wel eens uitvallen, maar hield je even het gaspedaal lichtjes vast tot hij goed liep, bleef hij lopen en kon ik na een minuutje of 5 warmlopen vertrekken!
Ook leuk trouwens, handrem-bochtjes maken in de sneeuw :D

Begin januari kreeg ik lucht van een kennis die een Golf uit 1991 naar de sloop ging brengen vanwege een rot subframe. Dit heb ik voorkomen, ik heb hem van hem overgenomen voor de sloopprijs en gebruikt voor onderdelen.

Half januari besloten eens wat onderhoud te plegen:
- bougies
- lucht-
- brandstof-
- oliefilter
- olie
- gierend v-snaartje
- carterpanpakking, hij lekte daar iets.
Toen een kameraad en ik druk bezig waren, viel hem iets op, een gat, door roest, in m'n subframe, net als m'n sloopgolf...
Maaar mijne ging niet naar de sloop, ik heb bij Boelm in Steenwijk een spliksplinternieuw subframe inclusief draagarmen en fuseekogels gekocht. Ja, dat was duur, maar ik kon het niet over m'n hart verkrijgen om hem weg te doen...
Het is een enorme klus geweest om deze te vervangen, alleen al om de oude er onderweg te krijgen, alles zat vast, maar blij met het resultaat.
Het onderhoud deed hem goed, motortje snorde als nooit te voren!

Na ongeveer 3 weken tot een maand gereden te hebben liet m'n Golfje me in de steek, voor het stoplicht in Meppel, ik kon hem in geen enkele versnelling meer krijgen... Een behulpzame voorbijganger concludeerde dat de koppelingsplaten af waren, ze ontkoppelden niet meer.
Door op gang gedrukt te zijn en daarna te schakelen op toeren wel thuis kunnen komen.
Een nieuwe koppelingsset kopen zijn de kosten helemaal niet, maar de arbeid, ik wilde het zelf doen en had er voorlópig geen tijd voor. Dan maar even fietsen en misschien kijken naar iets tijdelijks...
Tijdens mijn zoektocht op het internet kwam ik iets heel speciaals tegen wat ik niet mocht laten gaan, een Volvo 360 uit 1986, een drie-deurs hatchback met zo'n dikke Volvo 2liter (in die samenstelling zijn er maar 6 van in Nederland met geldige apk). Van de eerste eigenaar, 7 jaar stilgestaan in een garagebox, met 285.000 km op de teller, die moest ik hebben.
Zo gezegd zo gedaan, details komen later in een andere review.
Nu bleek het niet zo'n goede vervanger, door het lange stilstaan veel kleine kwaaltjes waardoor hij nog niet betrouwbaar is. Nog weer fietsen dus...

Op een zondagmiddag kreeg ineens een lichte ingeving, stel dat het niet de koppelingsplaten zijn.
Versleten koppelingsplaten horen te slippen toch? Ja, google bevestigde dat. Nog maar weer eens de kap open.
De kabel was niet kapot, maar toen ik hem vastpakte, merkte ik dat hij enorm veel speling in de lengte richting had. Dit systeem is nog een 'ouderwets' hefboompje waarbij je de kabel strakker kan zetten door een moertje aan te draaien. Toen ik dat deed, kwam ik er achter dat ik een zogenaamde vrije slag van zo'n 5 cm had, wat 1 tot 1,5 moest zijn... :D
Ik had serieus zonder gereedschap mijn auto gemaakt, ik voelde me dom en slim tegelijk...
De zelfde week nog naar Boelm in Steenwijk gereden voor een nieuwe kabel, ik merkte dat hij door gebruik steeds een stukje verder uitrekte o.i.d. Voor €12,95 had ik een nieuwe kabel en met nog geen 5 minuten werk kan m'n Golfie er weer tegenaan!

Van de week de bougieskabels van de Golf losgehad om deze te checken of die van de Volvo af waren.
Bij het terugzetten niet goed opgelet waardoor hij na starten niet meer op tijd stond.
Voor het eerst via een handleiding op een forum een ontsteking op tijd gezet. Op het oog, waarschijnlijk een paar graden te vroeg, of in ieder geval vroeger dan dat hij stond, maar het verschil is goed merkbaar.
Hij is nu ontzettend goed in de hoge toeren, wat wel fijn is met het 4bakkie.

De Golf voelt weer betrouwbaar aan en is hopelijk weer goed voor vele kilometers!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.