Volkswagen Golf 1.3 (1987)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.3 |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1987 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 223.000 km |
KM-stand laatst | 249.000 km |
ERVARINGEN
- 249.000 km
Voor mijn stage had ik na de zomer van 2006 vervoer nodig. Ik had al samen met mijn
buurjongen een Kever, maar zocht nu een goede dagelijkse auto. Na vele 305-en en
Ritmo’s aangesmeerd te hebben gekregen van mede-forummers hier op Autoweek.nl zag ik
een advertentie op MP van een nette Polo. Ik ben daar met een bevriende monteur
wezen kijken en daar viel ons oog op een wat onopvallende VW Golf 1.3 Avance Comfort
3d van oktober 1987, een van de eerste van na de facelift.
Deze Golf zag er perfect uit en daarom heb ik besloten die te kopen.
In de loop der tijd heb ik de Golf wat naar eigen inzicht verfraaid, maar wel op een
subtiele manier (je ziet helaas vaak anders bij oude Golfjes). Ook heb ik de
uitrusting iets uitgebreid, want dit was een redelijk basic model.
Sinds half november 2007 is de Golf ook rondom 40mm verlaagd d.m.v. andere veren
(zie foto 4). Hierdoor is het weggedrag aanzienlijk verbeterd! De auto deint veel
minder en rijdt veel strakker! Jammergenoeg hangt de Golf nu wel wat naar achter,
iets wat vaker voorkomt bij Golfjes II.
Sinds september 2008 heb ik een leaseauto als dagelijkse auto. De Golf is echter te
goed om weg te doen. Mijn zusje rijdt er soms mee. Helaas begint er linksachter een
klein roestblaasje op te komen en is de lak rechtsachter niet echt mooi meer. De
auto heeft duidelijk een poetsbeurtje nodig. Verder heeft de Golf onlangs een nieuwe
accu gekregen.
PROBLEMEN
- 249.000 km
Snel naar aanschaf heb ik de eind- en middendemper van de uitlaat moeten vervangen.
Overige dingen waren maar kleine probleempjes: lekkende raamrubbers (nieuwe
gemonteerd) en een niet werkende blower (nieuwe kachelweerstand gemonteerd).
Verder heeft de Golf een beurtje gehad, voordat hij weer een jaar goedgekeurd werd
(mei 2007).
Ook heeft de Golf groot onderhoud gehad: koppakking, kopbouten, distributieriem en
koelvloeistofverdeler zijn vervangen. Als finishing touch heb ik nog zogenaamde luxe
kentekenplaten gemonteerd.
Op het moment van schrijven lekt de uitlaat een beetje, waarschijnlijk bij een
aansluiting of bij het flexibele deel. Dit moeten we nog uitzoeken, maar is niet
echt storend.
De rotor, rotorkap en bougiekabels zijn vervangen, omdat de Golf stotterde en
inhield. Dit probleem is hiermee gelukkig verholpen!
Een jaar later, november 2008, is de accu vervangen. De auto staat nu wel eens meer
dan een week stil en dan startte hij niet echt makkelijk meer. Dat is nu verholpen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.