Volkswagen Golf 1.5 eHybrid 50 Edition (2024) #2

autoreview

Volkswagen Golf 1.5 eHybrid 50 Edition (2024)

Signalement

UitvoeringGolf 1.5 eHybrid 50 Edition
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst20.300 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

VW Golf eHybrid 50 edition

  • 20.300 km

Toen we begin 2024 vernamen dat er een gefacelifte versie van de VW Golf 8 zou verschijnen ook als PHEV met een behoorlijke (beloofde) actieradius en dito laadsnelheden was onze interesse gewekt. We reden op dat moment tot volle tevredenheid in de bijna 6 jaar jonge gefacelifte VW Golf 7 Highline 1.5 TSI (150 pk – DSG7) die we 5 jaar daarvoor hadden aangeschaft met 10.000 km op de teller.

Omdat we in het verleden zakelijk ook enige tijd in een e-Golf hadden gereden en dus al enige ervaring hadden met elektrisch rijden, kennen we de voor- en nadelen van zo’n krachtbron. Aangezien we altijd op vakantie gaan met onze vouwwagen vinden we het nog te vroeg om over te stappen naar volledig elektrisch (beperktere actieradius en het dan bijna altijd loskoppelen van de vouwwagen bij de laadpaal). Daar komt bij dat we in een rijtjeshuis wonen waarbij we geen mogelijkheid hebben om de auto direct voor onze deur zelf op te laden en dus altijd aangewezen zijn op de publieke palen in de wijk (die er overigens genoeg zijn). De PHEV is wat ons betreft een mooie tussenoplossing op dit moment. Beiden (nog niet zo lang) met pensioen en dus voldoende gelegenheid om een paar keer per week even de auto aan de publieke laadpaal te zetten. En de netto 19,7 kWh vullen met 11 kWh laadsnelheid is dan ook geen langdurige kwestie en bovendien kan deze Golf ook snel laden tot 50 kWh.

In de zomer van 2024, toen de vernieuwde Golf 8 beschikbaar was in de showroom, hebben we een bezoekje gebracht aan 2 VW dealers om de auto van dichtbij te bekijken en een indicatie te krijgen van de inruilprijs voor onze Golf die inmiddels 75.000 km gereden had. De vernieuwde Golf 8 heeft voor ons een flink aantal bezwaren weggenomen die we hadden t.o.v. het vorige model van de 8. Zo is het infotainmentsysteem een stuk gebruikersvriendelijker, een aantal fysieke knoppen weer terug of beter te bedienen, de afwerking met meer zachte plastics en het gebruik van vilt op de plaatsen waar rammelende voorwerpen kunnen liggen. Nog steeds vinden we dat voor wat betreft de gebruikte materialen onze Golf 7(.5) nog net iets hoogwaardiger afgewerkt was (bijv. materiaal bovenaan de deurpanelen en gasdrukveren onder de motorkap die nu vervangen zijn door een traditionele stok die je handmatig moet bedienen) maar de afwerking en ergonomie zijn een stuk acceptabeler.

Om de gefacelifte Golf 8 extra aantrekkelijk te maken is er bij de introductie van de PHEV een 50-jaar edition uitgebracht (vanwege 50 jaar Golf vanaf het eerste model in 1974). Een versie die dus al heel veel opties standaard aan boord heeft zoals:
- Diverse veiligheidssystemen (lane assist, adaptive cruise control, verkeersbord herkenning, enz.)
- Elektronisch verstelbare bestuurderstoel (handig) met stoelverwarming en massage-functie
- Uitgebreide navigatiemogelijkheden (i.p.v. ingebouwde navigatie ook draadloos Android auto)
- Led Plus verlichting (met grootlicht assistent)
- Parkeersensoren en achteruitrijcamera
- Dode hoek signalering
- Verlengbare stoelzitting op de voorstoelen
- Configureerbare indeling van zowel het scherm van het infotainmentsysteem als de cockpit van de bestuurder
- 18 inch lichtmetalen velgen
- Metallic lak
- Spraak assistent
- Keyless entry, instaplijsten en fraaie hulplichten bij openen en sluiten voorportieren
- Interieurverlichting in oneindig veel instelbare kleurencombinaties en donkere dak bekleding

Door een in onze ogen heel goede inruilprijs voor onze Golf 7 (€ 7.000,- afschrijving in 5 gebruiksjaren) hebben we voor deze actie eHybrid-versie van de Golf gekozen. Zelf hebben we naast alle standaard aanwezige opties nog de DCC-optie en een elektronische trekhaak toe laten voegen.

In oktober 2024 werd onze auto geleverd en nu, na een jaar in ons bezit en al 20.000 km op de teller, hebben we van onze keuze nog geen dag spijt gehad. De WLTP-actieradius van ongeveer 140 km hebben we overigens maar 1 keer gehaald op een dag met ongeveer 20 graden, door de ECO-stand te kiezen en ons netjes aan de wettelijke snelweg snelheid te houden. Maar in de zomermaanden is 120 km standaard zeker goed mogelijk. In de Nederlandse wintermaanden zijn we blij als we rond de 100 km kunnen halen. Standaard start de auto altijd op met alleen de elektromotor. Als je de VW navigatie gebruikt en er voldoende batterij-capaciteit aanwezig is zal de auto ook uitsluitend gebruik maken van de elektromotor. Wil je op dat traject toch ook op brandstof rijden dan kan dat ingesteld worden op het scherm waarbij je bijv. ook kunt aangeven dat je een bepaald % van de batterij-capaciteit wilt behouden. Met een gecombineerd vermogen van 204 pk en 350 nm is het bepaald geen trage jongen. Vooral in de sportstand merk je hoeveel vermogen er onder de motorkap zit en is wielspin bij een stoplicht sprintje eigenlijk bijna niet te voorkomen.

Hoewel je in de auto niet kunt aflezen hoeveel kilometer de auto cumulatief heeft gereden gesplitst in elektra en op benzine is dat met een downloadbestand vanuit de VW app wel inzichtelijk te maken. Van de 20.000 door ons gereden kilometers zijn er daarvan (afgerond) 11.000 km elektrisch geweest en de overige 9.000 waarbij de benzinemotor ook heeft meegedaan. 60% van onze ritten waren volledig elektrisch. Hierdoor geeft het cumulatieve verbruik aan dat we gemiddeld 2,3 liter per 100 km gebruikt hebben met daarnaast gemiddeld 10,2 kWh aan elektra. De benzinetank met een inhoud van 40 liter vullen we vaak pas als er sinds de laatste tankbeurt al weer minimaal 2.000 km gereden is. Het is en blijft een feit dat een bestuurder van een PHEV de discipline en mogelijkheden moet hebben om regelmatig te laden (en plannen zoals bij een EV ook het geval is).

Positieve punten:
• Fijne rijeigenschappen
• Zuinig
• Prima stoelen
• Fraai instelbaar dashboard, infotainmentsysteem en sfeerverlichting
• Goede navigatie met zelfs in de meeste gevallen ook correcte rijstrook-adviezen en online updates
• Voor een plug-in flinke batterij-capaciteit met goede laadsnelheid en een bruikbaar elektrisch rijbereik

Negatieve punten (waar overigens best wel mee te leven valt):
• 18 inch Bridgestone Turanza zomerbanden zijn wat minder stil en comfortabel vergeleken met de nu voor de winter gemonteerde 17 inch Goodyear Vector All Seasons
• Ontbreken van oliepeilstok en gasdrukveren onder de motorkap
• Het niet simpel met een druk op een knop uitschakelen van de ongewenste hulpsystemen
• Beperkte bagageruimte

Onze auto heeft sinds de aflevering een jaar geleden nog geen bezoek aan de garage gehad (behalve voor de bandenwissel). Als er in de toekomst meer te melden valt over de auto zal ik dat hier toevoegen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.