Volkswagen Golf 1.5 eHybrid 50 Edition (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Golf 1.5 eHybrid 50 Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 14.600 km |
Volkswagen Golf Ehybrid 50 Edition Moonstone Grey
- 14.600 km
In oktober 2024 de VW Golf Ehybrid Style 2021 ingeruild op een VW Golf Ehybrid 50 Edition. Deze Edition uitvoering was destijds als voorraad auto onderweg naar de dealer en van daaruit kon ik, nadat de deal beklonken was, snel gaan rijden in deze VW Golf 8.5.
Deze auto zit standaard erg vol met allerlei accessoires, waaronder:
IQLed Matrix verlichting
Adaptive chassis control DCC met diverse rijprofielen
Panorama Schuifdak
Winterpakket
Etc etc
Inmiddels een jaar en 14.600km onderweg.
Onveranderd ten opzichte van de 2021 uitvoering zijn gebleven de uitstekende rij eigenschappen en de zowel solide uitgevoerde carrosserie als interieur.
Wat is dan veranderd:
Massa ledig gewicht is met 1.549 kg hoger, maar blijft in dezelfde wegenbelasting klasse
Van dit gewicht merk je in de praktijk tijdens het rijden eigenlijk niets.
De 1.4 TSI benzine motor met dsg bak is vervangen door een 1.5 TSI met dsg en de aandrijving is daarmee nog iets soepeler geworden. Naadloos in overgang van elektriciteit naar benzine aandrijving en vv.
Carrosserie is licht gewijzigd, maar zijn subtiele details
Infotainment is met een 12,9 inch scherm significant verbeterd in bediening, instelbaarheid, snelheid en betrouwbaarheid. Simpelweg goed.
In tegenstelling tot de 2021 versie weinig over the air updates, behalve dan voor een aantal aanwezige apps. Dit verbaast mij niet want dit systeem is gewoon goed.
Onderhoudsinterval is gegaan van jaarlijks/15.000 km naar longlife service, in principe 30.000km/2 jaar, tenzij de computer anders bepaald.
Oliepeilstok is elektronisch geworden en info kun je raadplegen in de boordcomputer. Is wel even wennen.
Elektrische actieradius behoorlijk verbeterd, waarbij opvalt dat je via de boordcomputer en prima werkende VW-App, geadviseerd wordt om doorgaans tot 80% te laden. Dat kan tegenwoordig ook met 11 KW en via de thuis laadpaal gaat dat bijzonder snel. Snelladen kan ook, maar nooit uitgeprobeerd. Als je niet helemaal leeg rijdt (ook daar het advies tot 20%) dan is de accu gemiddeld na een uurtje weer vol. In de winter is op die 80% zo rond de 95/100 km goed haalbaar. In het voorjaar, zomer en najaar is dat beter namelijk zo gemiddeld rond de 115km op 80% met uiteraard uitschieters naar boven tot wel ongeveer 125 km afhankelijk van de weersomstandigheden. En of je deze actieradius ook haalt is vanzelfsprekend afhankelijk van de omstandigheden en rijgedrag natuurlijk. Als je tot 100% laad is zo rond de 145 km in de zomer haalbaar. Kortom eigenlijk rijd je dan voor 95% elektrisch natuurlijk, waarbij benzine lang in de tank kan staan. Daardoor tank ik dan soms EURO 98. Het spreekt dan denk ik voor zich dat je benzine verbruik eigenlijk te verwaarlozen is.
De auto start altijd op elektriciteit en al naar gelang je instelling rijdt de auto puur elektrisch, hybride of een combinatie hiervan. Ook kun je de acculading vasthouden als je dat op een later tijdstip wilt inzetten. De auto rijdt daarmee doorgaans op benzine, houdt de lading dan vast of laadt iets bij, maar rijdt toch dan ook verrassend lang op elektriciteit en is dan gemiddeld genomen ook erg zuinig.
Naast de standaard instellingen van eco, comfort en sport is DCC ook een fijne accessoire en bevorderd de eigenlijk standaard al aanwezige stabiliteit van de auto door de demping van de auto naar rijmodi aan te passen. Eigenlijk rijd ik altijd in de comfort stand. Je kunt ook in de DCC modus kiezen tussen eco, comfort en sport en een vrije optie naar keuze in te vullen. Hierbij wordt de stuurinstelling, vering en demping, maar ook de dsg bak verhouding anders. In de sportstand wordt je dan ook getrakteerd op een wat anders klinkend motorgeluid, wat gelukkig uit kan overigens. Kortom veel mogelijkheden en ook leuk om uit te proberen. Het zat standaard op deze auto, maar voor een Golf is de DCC in mijn optiek niet echt nodig en vooral relevant bij zwaardere auto’s.
Feitelijk rijd ik altijd met ACC ingeschakeld omdat de ook mogelijke VW Travelassist net even te vaak een verkeerde snelheid kiest, bijvoorbeeld die van een parallel weg of iets dergelijks.
De VW lane assist behoeft wat mij betreft nog verbetering. Deze accessoire geeft dan wel een gevoel van veiligheid, totdat je op de autosnelweg van rechter naar de linkerrijstrook wil en het systeem dan relatief dwingend aangeeft dat niet te doen omdat dit kennelijk op dat moment niet als veilig wordt geïnterpreteerd. De lane assist gebruik ik daarom niet.
Via een shortcut zijn de systemen, waarvan je wilt dat ze niet werken of gaan piepen snel uit te schakelen, waaronder bij mij dus de lane assist. Wel moet dit elke keer opnieuw worden ingesteld.
Ik realiseer mij dit ik veel opties onbesproken heb gelaten, want het is eigenlijk teveel om te benoemen, maar grof samengevat is dit het wel.
Tot op heden is deze auto probleemloos.
Klein puntje is wel de soms krakende deur rubbers aan de bovenzijde. Ook afhankelijk van temperatuur volgens mij. Aangezien deze auto eigenlijk tijdens het rijden fluisterstil is hoor je dit soort dingen extra natuurlijk, maar hoort niet in mijn optiek. En het gekke is bij de vorige Golf 8 had ik hier geen last van. Uiteindelijk via internet bij het product VW g 052 172 a1 terecht gekomen. Heel klein beetje aanbrengen op de deurrubbers, uitwrijven en probleem voor de time being verholpen.
Tot zover.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volkswagen Golf 1.5eHybrid 200kW/272PK GTE DSG · Panoramadak · Head-up Display · Leder · Trekhaak · Elektrisch verstelbare stoel · Garantie t/m 20-01-2027 of 100.000km
- 2025
- 25.091 km

Volkswagen Golf 1.5 eHybrid 272pk GTE Black Style Pano/IQ.Light/360camera/Head-up/DCC/Keyless/Dodehoek/Trekhaak wegkl.
- 2025
- 26.888 km

Volkswagen Golf 1.5 eHybrid Style Edition 204PK DSG Trekhaak, Head-Up Display, ErgoActive Stoel, Achteruitrijcamera, Stoel-Stuurverwarming, Navi, Alarm, 18" LM Velgen, Adaptieve Cruise Control
- 2025
- 28.423 km
Lezersreacties (0)
Reageren