Volkswagen Fox 1.2 Optive (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fox 1.2 Optive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 61.891 km |
ERVARINGEN
- 47.170 km
Het heeft even geduurd, maar bij deze dan toch eindelijk de ‘myReview’ van mijn Volkswagen Fox 1.2 Optive.
Toen ik op 17 juni 2006 omstreeks 15.00 uur in de middag de sleutels in ontvangst nam en achter het stuur plaats nam, was het letterlijk de eerste keer dat ik met de 3 cilinder Fox ging rijden. Ik had maanden eerder wel eens een ritje gemaakt met een 1.4, maar bij de aankoop van de 1.2 had de dealer geen demo beschikbaar en kon ik dus geen proefrit maken. Het was dus een beetje een gok of de 55 pk niet te weinig was in combinatie met de 975 kg die de auto weegt. En (zonder overdrijven) vanaf de eerste meter had ik al een goed gevoel over deze auto en anno september 2008 kan ik zonder twijfel zeggen dat er op het gebied van motorvermogen geen reden tot klagen is en dat ik nog geen moment spijt heb gehad van deze aankoop. Vergeleken met de 1.4 voelt de 1.2 veel enthousiaster en gretiger dan de ietwat gezapige 1400. Die motor is slechts 4 seconde sneller op de 100 km/uur dan de 1.2 die er 17 seconde over doet. De 1.2 laat zich vrolijk door de versnellingen heen jagen, klimt moeiteloos in de toeren en laat zich daarbij flink horen. Want stil is deze motor niet. De geluidsproductie is zonder twijfel een van de redenen, waardoor het snelheidsgevoel best hoog ligt. Het blijft hier vooral bij een snelheidsgevoel, want die 17 seconden zijn niet overdreven. Echter (en zo verdedig ik deze motor altijd) de Fox is een stadsauto en in de stad mag je maar 50 km/uur en de acceleratie van 0 naar 50 is, door de gunstige verhoudingen in de versnellingsbak, binnen 7 tellen voltooid en dat is – naar mijn mening – een zeer acceptabele tijd.
Ik heb inmiddels ruim 47.000 km afgelegd – het grootste deel daarvan in het eerste jaar - en ik ben nog steeds onder de indruk van de manier waarop deze kleine motor, met zijn beperkte hoeveelheid peekaa’s, het vermogen via de wielen op de weg brengt. Het brandstofverbruik ligt op een hele knappe 1 op 15. Volkswagen geeft een verbruik op van 1 op 16 en iemand die zijn best doet om dat te halen zal daar ook niet veel moeite mee hebben. Persoonlijk geef ik liever iets meer gas.
De wegligging was voor mij de grootste verrassing van deze auto. Het onderstel dat Volkswagen voor de Fox in elkaar heeft geknutseld is uitgesproken goed. Zelfs op de smalle banden kun je de Fox flink hard door de bochten jagen. Je zult een aantal keer extra moeten schakelen (want dat moet nu eenmaal bij een 3 cilinder), maar als je de snelheid er eenmaal in hebt zitten, dan kun je er zelfs een sportieve rijstijl op na houden. De Amerikaanse stand up comedian Jay Leno zei het best, toen hij zei dat het leuker is om met een ondergemotoriseerde auto hard te rijden dan met een pk-rijke auto. In een kleinere auto als deze is het harder werken om de snelheid hoog te houden en daardoor ben je veel meer met het autorijden bezig op dat moment. Je merkt pas dat je maar 55 pk hebt, als je even snel wilt inhalen, want dan kom je te kort. Vijfenvijftig paardenkracht is genoeg, maar je houdt weinig over. Als je rustig rijd, voel je dat het onderstel stevig is afgesteld, want dan is de auto iets minder comfortabel. Het schakelen op zich zou wel wat soepeler mogen, want dat is nogal hakerig.
Nog een groot pluspunt van de Fox is zijn ruimte in het interieur. Voorin hebben beide inzittenden een prima plek. De stoelen zijn wat dun maar geven goed steun, ook tijdens langere ritten. Een tijdje terug ben ik, in een keer, van mijn woonplaats naar Limburg gereden en kwam daar redelijk uitgerust aan. Ik had in ieder geval geen last van mijn rug ofzoiets. Het enige dat matig is aan deze stoelen is de zijdelingse steun. Als je – zoals hierboven reeds vermeld – in een sportieve bui bent, dan moet je jezelf in elke bocht schrap zetten. Rechterhand op de passagiersstoel als je linksaf gaat en je linkerbeen tegen het schutbord als je rechtsaf gaat is al voldoende om niet van je stoel te vallen. Als je achter het stuur zit valt vooral de hoge zitpositie op. Mede daardoor heb je op de achterbank zeeën van beenruimte. Door de kunststof bekerhouder die daar zit heb je maar plek voor 2 achterpassagiers, maar ik denk dat niet dat drie volwassenen op de achterbank aan te raden zou zijn. Drie kinderen zouden nog wel kunnen, maar meer niet. Dit is een echte vierpersoonsauto. De bagageruimte is ook lekker ruim. Ik heb bij aankoop gekozen om niet de verschuifbare achterbank te nemen. Ik moest kiezen tussen het colorpakket (o.a. meegespoten bumpers) en het pakket waar die bank bij hoorde en ik vond op dat moment de keuze erg gemakkelijk. De inhoud van de bagageruimte is nu maar een fractie kleiner dan die van een Polo (260l. VS 270l.) De materialen in het interieur zijn niet van de normale Volkswagen kwaliteit, zeker het kunststof waar het dashboard van gemaakt is, oogt goedkoop en niet erg duurzaam. Dat laatste valt in de praktijk wel mee.
De Volkswagen Fox was niet mijn eerste keus. Die eer viel toe aan de Citroën C1. Dat vond ik toen – en nog steeds een prachtige auto om te zien, maar omdat ik geen overeenstemming kon krijgen met de Citroën-dealer over de inruil van mijn Golf TDi ketste die aankoop af. Ik ben daarna bij Volkswagen langs gegaan en die boden een inruilprijs, waar ik me wel in kon vinden. Als ik op dit moment (september 2008) in de markt zou zijn voor een nieuwe auto zou ik niet opnieuw de Fox kiezen. Simpel vanwege de reden dat er andere auto’s ) zoals de Smart Fortwo of de nieuwe Opel Agila/ Suzuki Splash) op de markt zijn die er gewoon leuker uitzien. Want dat is eigenlijk het enige puntje van kritiek die ik echt kan geven op deze auto. Het is geen opwindende auto om te zien. Het is geen liefhebbersauto, het is een vervoersmiddel. Gelukkig wel met een prima wegligging zodat het rijden met deze auto wel een genot kan zijn.
PROBLEMEN
- 47.170 km
De mankementen die ik ben tegengekomen waren vooral van elektrische aard. Op een regenachtige ochtend wilde de ruitenwissers hun werk niet doen (bleek een kapotte zekering te zijn) en de zender van de afstandsbediening moest worden vervangen omdat deze ook niet meer deed wat van hem verlangd werd.
1 tip mijnerzijds: Als je een tweedehands Fox wilt kopen van voor 2008, vraag dan of het lcd-display in het dashboard al is vervangen. Dit display wilde bij die jaargangen nog wel eens kristallen missen. Dit is een bekend probleem en bij de mijne is het onder garantie vervangen.
Eind conclusie
- 61.891 km
Op donderdag 22 april 2010 heb ik de Fox ingeleverd bij de Nissan dealer, alwaar ik de Fox heb ingeruild op een nieuwe Nissan Pixo.
Over de 4 jaar met de Fox kan ik kort zijn; ik heb geen echte mankementen met deze auto. Buiten de normale onderhoud (elke 15.000 km) ben ik slechts twee keer naar de dealer geweest om een probleem op te lossen. De eerste keer was voor een nieuw batterijtje in de afstandsbediening, de tweede keer moest een lampje vervangen worden van de kentekenplaat verlichting. Daarnaast heb ik bij 42.000 km nieuwe voorbanden laten monteren. Verder heb ik geen onkosten gehad aan mijn Fox.
Er werd mij verteld in 2006 dat ik een lelijke en mogelijk zelfs een slechte auto had gekocht, maar de waarheid is eerder dat ik toen de juiste keus heb gemaakt. De Fox heeft mij geen moment teleurgesteld. Zonder te beweren dat de 1.2 driecilinder snel is, kan ik wel zeggen dat hij snel genoeg is. Dit blok houd ervan om toeren te maken en heeft er ook geen problemen mee om langere tijd een hoge snelheid aan te houden.
Het brandstofverbruik is wel een ander verhaal. De fabrieksopgave is 1 op 15 en die is haalbaar als je normaal rijdt. Ik haalde die waarde bij lange niet. Mijn woon-werk afstand is 4 kilometer en dat doe ik altijd met de auto. Afhankelijk van mijn rijstijl haalde ik tussen de 1 op 10 en 1 op 14. Op langere ritten steeg dit wel weer.
De belangrijkste reden van mijn overstap naar Nissan is ook simpel uit te leggen; Volkswagen heeft op dit moment in deze prijsklasse alleen maar de Fox. En ik vind het onzin om deze Fox te vervangen met een andere Fox. Hierdoor heb ik besloten om een volledig andere kant op te gaan met de opvolger en te kiezen voor een Japans merk met een mooie historie. Mensen die mij al wat langer kennen, weten dat dit voor mij een zeer bijzondere keuze is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Fox 1.2 Trendline | Trekhaak | Nieuwe APK | Lage kilometerstand | 1e eigenaar | NAP
- 2006
- 121.893 km

Volkswagen Fox 1.4 Trendline| AIRCO| ELEK RAMEN
- 2006
- 243.889 km

Volkswagen Fox 1.2 Trendline 3-Drs Stuurbekrachtiging Audio/CD El. pakket Colorpakket ABS Getint glas Dealeronderh. Apk 31/03/2026
- 2006
- 104.701 km