Volkswagen Fox 1.2 (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fox 1.2 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
We hebben deze auto als extra auto aangeschaft en mijn vrouw rijdt er veel kilometers in. Vanaf de aanschaf (nieuw, augustus 2006) tot heden heeft zij al weer 12.500 km gereden. We hebben een zilvermetallic uitvoering gekocht met stuurbekrachtiging, geintegreerde radio/cd en met 2 sets brede lmv, (één set met winterbanden) en 2 jaar extra garantie (4 jaar in totaal).
De auto bevalt uitstekend. Het 3-cilinder motortje klinkt alleen bij de start wat ielig, verder maakt deze een goed, bijna sportief geluidje. Het koppel is zeer gunstig, waardoor je in het stadsverkeer de 5e versnelling goed kunt gebruiken. Op de snelweg is rijden met 120 km p/u langdurig vol te houden. Het verbruik viel aanvankelijk wat tegen, maar vanaf een tellerstand van ong. 2000 km verbruikt de auto ong 1:15 - 16. Wat verbazend, bijna lachwekkend is: de twee achterstoelen, hier zit je met 2 lange personen ontzettend ruim (hoofd+schouders+knieën), dat zie je niet af aan de geringe buitenafmetingen! De auto staat wat hoog op de veren, wat ’m zijwindgevoelig maakt. De wagen is niet voorzien van airco, oeps, maar je kunt bij warm weer prima met half geopend raam rijden zonder hinderlijk windgeruis, gelukkig maar, want dat was onze grootste twijfel voor de aanschaf. We zijn zeer tevreden met dit autootje!
PROBLEMEN
Bij een terugroepactie is de vergrendeling van de motorkap vervangen. Gelijktijdig is de achterklep beter afgesteld. Grappig: onze auto heeft een kever-kwaaltje want als de ramen gesloten zijn en je wilt het portier sluiten, dan moet je hard trekken. Als je een raam op een kiertje doet, is er niets aan de hand. Ik baal wel van de uitkomst van een recente test waar bij veel autotypen een kop-staart botsing is gesimuleerd, initiatiefnemers waren o.a. ANWB-ADAC. De nieuwe BMW 5-serie en de VW-Fox kwamen hierbij als ’gevaarlijk’ uit de bus wat betreft kans op ernstig nekletsel. Ik heb VW-importeur PON gevraagd wat zij hieraan gaan doen bij onze nieuwe Fox, maar men verwees naar de officiele NCAP-botsproef waar de Fox goed uit komt. Toch is de kans om betrokken te raken bij een kop-staart botsing volgens mij groter dan betrokken raken bij een frontale botsing aangezien mijn vrouw 80% op volle snelwegen rijdt, waarbij soms plotseling files opdoemen. VW zou de stoelzittingen van de Fox moeten modificeren en alle afgeleverde foxen hiervan voorzien. Als een Fox-bestuurder nu nekletsel oploopt bij een kopstaartbotsing dan krijgt PON uiteindelijk ook een fikse claim, want zij stelt in haar folders dat de Fox een optimale bescherming biedt voor de inzittenden bij botsingen. Dat de NCAP ’vergat’ de kans op nekletsel bij kop-staart botsingen mee te nemen, daarachter kan VW zich voor de rechter uiteraard niet verschuilen, het betreft hier immers een autofolder uit 2006.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.