Volkswagen Eos 2.0 16V FSI (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Eos 2.0 16V FSI |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 10.000 km |
KM-stand laatst | 15.000 km |
- 15.000 km
Na veel gezocht te hebben naar een andere carbio (eenmaal cabrio gehad, noooooit meer anders). Zat ik te twijfelen tussen een Eos, Focus en Astra (ik had de oude met stoffen kap).
Het is de Eos geworden omdat dit gewoon de mooiste van de 3 is. Ook omdat er een glazen dak in zit. Die kan ook nog open, maar ik ben een cabrio-diehard dus als die open zou kunnen: waarom dan niet het hele dak!
Aangezien het budget het niet toeliet een nieuwe te kopen ben ik voor een jonge 2e hands gegaan.
Ik heb deze bij Autovroon in Amsterdam gekocht (alvast nu: NOOIT DOEN). De auto had pas 15.000 gelopen en was 1,5 jaar oud: wat kon daar fout aan zijn??
Ik had mijn auto op 5 januari opgehaald en bij de eerste de beste regenbui (11 jan) lekte het dak alsof ik een tuinslang in de auto vast hield! Direct is de auto weer terug naar de dealer gegaan. Zij hebben hem toen 'gemaakt'. Een paar weken later regende het weer: wederom regende het binnen zowaar nog harder.
Daarna heeft Autovroon de auto voor 2 en een halve maand in de garage gehad 'ter reparatie'. De auto zou daarna weer waterdicht zijn: niet dus.
Inmiddels zijn we een jaar verder. De auto lekt nog steeds. En niet zo'n beetje ook! Helaas. Ik zit met Autovroon in een juridische strijd, aangezien service niet in hun woordenboek voorkomt. Dit gaat waarschijnlijk nog wel even duren ook. Al die tijd rijd ik met een lekkend dak!
De auto heeft inmiddels 7x bij de garage gestaan, maar het lukt ze niet om hem 'dicht' te krijgen. Zelfs de monteurs geven aan dat VW de constructie te moeilijk heeft gemaakt, waardoor het lekken niet op te lossen valt.
Ik heb ook al een schade-expert ernaar laten kijken. Wat blijkt: het is een algemeen probleem bij de VW Eos. Als een dak eenmaal lekt: is hij niet meer te maken. Dat heb ik weer.
Ik zal ook nog wat over de auto zelf vertellen. Het is namelijk een hele prettige auto (als het niet regent!). Vanbinnen is het saai, maar wel heel degelijk (en dat bedoel ik zeer positief). De auto rijdt erg goed. De motor (een 2.0) is fantastisch. Echt waar. De 6-bak schakelt erg goed. Ik moet wel eerlijk zeggen dat een Focus scherper stuurt, maar ja dat weet je van te voren.
Het glazendak is erg lekker. Niet zo zeer om te openen, maar wel dat er altijd ligt naar beneden valt. Dat geeft een heel ruimtelijk gevoel (in een wat kleinere auto).
De achterbank is echt goed bruikbaar. Natuurlijk niet voor op-en-neer naar Zuid-Frnakrijk, maar binnen NL is hij erg goed te gebruiken.
De kofferbak is met het dak omhoog ook niet slecht. Met het dak naar beneden blijft er weinig over, maar ja dat krijg je met een hard dak.
Een ander punt van kritiek is dat de auto stuitert. Daar heb ik ook al een aantal keer naar laten kijken, maar ook dat kan Autovroon niet oplossen. Ja anders dan dat dit normaal is bij de Eos. "Meneer dit hebben alle Eos-en". Tja dat ze het allemaal hebben, maakt het nog niet normaal.
Al met al:
Een heerlijke auto als het dak maar niet lekt. Doet ie dat wel: dan is er geen houden meer aan.
Oh ja en koop geen auto bij Autovroon in Amsterdam. Dat bespaart je een hoop ellende, zorgen en advocaatkosten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.