Volkswagen Eos 1.6 FSI (2009)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Eos 1.6 16V FSI |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 20.447 km |
KM-stand laatst | 181.000 km |
DVD speler achterin
- 41.000 km
Vandaag een Active DVD speler laten inbouwen. Een 9" touchscreen met infrarood hoofdtelefoon/geluid via de auto radio of geluid direct door de DVD speler. E.e.a mooi weg gewerkt met in acht neming van het feit dat de rugleuning naar voren klapt en schuift als je achterin wilt stappen (Easy Entry) en dat e.e.a. in hoogte verstelbaar is.
Vakantie
- 47.000 km
Hoewel een EOS geen ruimte wonder is zoals een station of een mpv, kun je er wel goed mee op vakantie.
Wij zijn met twee volwassenen en 1 peuter op vakantie gegaan.
Om ruimte te creëren in de kofferruimte heb ik de afdekkap verwijderd. Je kunt dan geen cabrio meer ruiden. Om dit te ondervangen heb ik de schakelaar op het vakantie adres overbrugd. Wel goed controleren of de kofferruimte inderdaad vrij is!
De ingebouwde navigatie werkt naar behoren, alleen de bijzondere doelen die je kunt aangegeven is niet direct een extra toegevoegde waarde, de gegevens zijn oud en hetgeen je zoekt is niet bekend.
Het verbruik is gemiddeld 1 liter benzine op 13.3 kilometer. We hebben niet hard gereden, gemiddeld 130 km/h op de Duitse snelweg.
Met meer personen op vakantie in een EOS zal wel aanpassingen vragen, nu was het geen probleem, maar met drie kinderen en twee volwassenen is mijn inziens geen optie.
G 052 172 A1
- 51.000 km
Vandaag een fles speciaal glijmiddel voor de dak rubbers gekocht. Het V.A.G nummer is G 052 172 A1.
Met deze olieachtige vloeistof behandel ik elke 6 maanden de dakrubbers uitvoerig.
Spul is niet goedkoop, 31.40 voor 30 ml, maar op diverse forums staat dit alleen dit goedje afdoende bescherming biedt tegen het verouderen van de rubbers.
Zomercheck
- 57.000 km
Vandaag even bij Pouw Steenwijk langs gereden voor de zomer en airco check. Zoals ik had verwacht geen bijzonderheden.
Naast de DVD speler achterin, onlangs ook een MP3 speler ingebouwd. De radio is nu geconfigureerd als zijnde een CD-wisselaar is ingebouwd. Nu ook in het buitenland navigatie en de muziek waar je van houdt.
De DVD speler heeft overigens een Infra Rood hoofdtelefoon, zo hoef je niet de hele tijd naar kinderverhaaltjes te luisteren.
Wat hinderlijk blijft zijn de strepen op de zijruitjes veroorzaakt door het glijmiddel waar het dak mee moet worden behandeld.
Vakantie
- 60.000 km
Met de EOS op vakantie gegaan naar Frankrijk. Met drie personen is dit geen probleem. Ga je met z'n vieren en neem je een tent mee, dan heb je een te kleine kofferbak.
De ingebouwde navigatie werkt naar behoren. Wel wordt je soms een beetje moe van de mededeling dat de route is berekend met in acht neming van verkeersinformaatie.
De 1.6 FSI motor houd niet over. Bij Rouen zitten een paar langere hellingen in de tol weg. Dan kan de CC de 140 niet vast houden.
Het is natuurlijk heerlijk om met het dak open door het Franse landschap te rijden, in mijn ogen heel wat beter dan in een SUV met dak koffer, maar ieder zijn eigen voorkeur natuurlijk.
Long Life beurt, APK en winterbanden
- 64.840 km
De auto heeft vandaag een long life beurt, de APK keuring en winterbanden gekregen.
Dit alles door Pouw Steenwijk
Totale kosten 451,21 euro.
Balanceren/monteren van de winterbanden kost 69.20 ex geeft 83,73 inclusief BTW.
De longlife beurt betrof: Olie/oliefilter vervangen, CSC dak onderhouden, remvloeistof vervangen, luchtfilter vervangen, interieurfilter vervangen. Eigenlijk alles wat bij en beurt hoort met als extra de remvloeistof vervangen.
Na de laatste beurt is er 27708 km gereden, dit geeft 0.013 euro per km aan onderhoudskosten.
Schijven en blokken achter vervangen en vakantie
- 72.486 km
Met het dak open viel het me op dat bij afremmen ik soms wat piepen hoorde.
Ik heb telefonisch contact opgenomen met Pouw Meppel. Ik kon gelijk even langs komen.
De diagnose was dat de remblokken achter versleten waren en dat ook de schijven dun waren.
Zeker omdat we twee weken later met de auto naar Frankrijk op vakantie gingen besloten om zowel schijven als blokken achter te laten vervangen.
Totale kosten 306.64 euro.
Voor een groot gezin is de EOS geen optimale vakantie auto, maar wij hebben genoten van een mooie auto en op bestemming hebben we veel met het dak open gereden.
Sensor zonnedak en winterbanden
- 78.983 km
Onlangs wilde het zonnedak niet meer sluiten. De Volkswagen monteur wist via de noodprocedure het dak wel te sluiten maar gaf aan dat de positie sensor van het dak geen signaal gaf.
Vandaag is de auto voor dit euvel bij de Volkswagen dealer Pouw in Meppel geweest.
De monteurs hebben de sensoren/verbindingen gereinigd.
Tevens zijn de winterbanden gemonteerd.
Kosten 182.38.
Standkachel
- 80.500 km
Vandaag een standkachel van Webasto laten inbouwen. Als bedieningselement de ThermoCall gekozen. Met de app kun je de kachel aan-uitzetten maar ook programmeren t.b.v. het automatisch inschakelen.
Bijna 100.000 km
- 96.432 km
Bijna een ton gedraaid. Verbruik van de auto is zeer netjes vind ik. Hoewel de auto niet probleemloos is, vallen de problemen tot nu toe, mij erg mee.
Ik heb gelezen over auto's die enorm lekken en veel problemen kennen. Deze auto is helemaal droog, vandaag wederom zonder problemen door de wasstraat gereden.
Vakantie
- 106.981 km
Tijdens de zomervakantie met de EOS naar Italie gereden.
Positief is het verbruik. Ook op de Duitse autobahn blijft het verbruik heel netjes. Gemiddeld 1 op 14.
Om meer ruimte in de kofferbak te creeren verwijder is de kap. Om op bestemming wel cabrio te kunnen rijden, overbrug is de schakelaar.
Inmiddels is het November. De parkeerverwarming is weer geactiveerd.
Er zijn geen bijzonderheden. Op regulier onderhoud na, geen bijzonderheden.
Over twee weken APK en winterbanden.
APK en winterbanden
- 107.746 km
Vandaag is de auto APK gekeurd en zijn de winterbanden eronder gezet. De zomerbanden zijn in de opslag gegaan.
Kosten 170.97.
Vakantie naar Italie
- 118.000 km
Met de auto naar Italië gereden voor de zomervakantie. Zelfs op de Duitse Autobahn met hoge snelheid is het verbruik netjes. Gemiddeld 1 op 14. De hoogst gereden snelheid was 200 op de teller. Dit zal ongeveer 185 echte kilometers zijn.
We zijn met drie personen dan is de Eos ook voor de vakantie geschikt. Maar bij 4 personen zul je tegen de beperkte kofferruimte aanlopen.
APK 2019
- 132.139 km
De EOS is gekeurd. Tevens zijn de velgen gereinigd en opnieuw gespoten. Ook de buitenspiegels zijn onderhanden genomen. De blanke lak liet los en de kappen zijn onderhanden genomen.
Tevens 4 nieuwe banden erop, Michelin Crossclimate.
Het dak is ook weer onderhanden genomen.
Raammechaniek vervangen
- 134.001 km
Vanmorgen brak de kabel van het linker voorraam met een enorme knal. De auto gelijk naar Marco van Beek gebracht. Een vervangende auto meegekregen. Aan het eind van de dag was alles weer gerepareerd en kon de auto worden opgehaald. Schade 349.45 euro.
Motor raam rechts achter vervangen
- 136.189 km
Het raam rechts achter reageerde niet meer op de bedienknop. Ook reageerde het raampje niet meer op de cabrio bedienknop. Hierdoor gaat de kap niet meer open.
Alles is vervangen. Echter het opnieuw inleren van het dak vergt veel tijd.
Totale kosten € 776,95.
Hopelijk blijven reparaties voorlopig even uit. De laatste maanden is er veel geld stukgeslagen op de auto.
APK 2020
- 145.381 km
De auto moest worden gekeurd. Tegelijk olie/oliefilter, luchtfilter en pollenfilter laten vervangen. Tijdens de keuring bleek dat de blokken achter versleten waren en de schijven te dun. Dus deze ook maar laten vervangen.
Totale kosten 721.41
Tevens een lekkage gehad, bleek dat de afvoerbuis in de A stijl verstopt zat. Even door spuiten met water en opgelost.
Vakantie 2022
- 161.000 km
Dit jaar opnieuw met de EOS op vakantie naar het buitenland gegaan!
Voor de vakantie de VW RNS radio vervangen door een JVC radio met onder andere Apple Car Play etc.
Dit om makkelijk te kunnen navigeren en ondertussen naar Spotify te kunnen luisteren.
We zijn met drie personen, twee volwassen en een kind. Dit gaat prima in de EOS. We plaatsen ook een koelbox op de achterbank zodat we onderweg kunnen genieten van een koud drankje.
Vakantie 2023
- 175.000 km
Met de EOS naar Zuid Frankrijk gereden. En daar natuurlijk cabrio! Het verbruik op lange afstanden is heel netjes ongeveer 1 op 17. En dat bij 130 km/h!
Hoewel er diverse auto's als vervanger de revue hebben gepasseerd, toch besloten de EOS te houden en door te rijden.
Wel krijgt het interieur een grondige reiniging en update. Zo worden de deurpanelen vervangen. En zal de bekleding grondig gereinigd worden.
Interieur opgeknapt
- 176.000 km
De EOS in van binnen uitgebreid onder handen genomen door Bentons in Zwolle. Zo is de bekleding gereinigd, is de schakelpookhoes vernieuwd, zijn de deurpanelen voor vervangen en zijn de deur panelen achter gereinigd. De EOS ziet er weer mooi uit.
Zomervakantie 2024 met dakje open in Frankrijk
- 181.000 km
Ook dit jaar met de EOS op vakantie naar Frankrijk. Tijdens de heenreis hadden we wel zoiets dat het voor de reis ernaartoe we wellicht de andere auto hadden moeten nemen (deze heeft onder andere geventileerde stoelen), maar het open kunnen rijden in zuid Frankrijk is toch niet te evenaren met een dichte auto.
Met een gemiddeld verbruik van 1 op 13 hebben we de reis naar het vakantie adres 1200 kilometer verderop, gemaakt.
De auto rijdt keurig over de paige, maar ook de binnenweggetjes in de franse bergen worden met gemak bedwongen. Wel moet je bijvoorbeeld op de E25 in België wel terugschakelen van zijn 6 naar soms wel de 4. Een mega koppel heeft de auto niet.
We zitten met drie personen in de auto en dat is geen probleem.
Met 4 wordt het een uitdaging denk ik.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.