Volkswagen e-Golf (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | e-Golf |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 51 km |
KM-stand laatst | 97.000 km |
buitenkans
- 1.000 km
Al een geruime volg ik elektrisch rijden op de voet, want ik wilde graag een elektrische opvolger van mijn Volkswagen Caddy, de ervaringen hier hebben me zeker geholpen en vind ik wel zo netjes om er zelf een te plaatsen.
ik ben een mkb-er dus ik kijk naar twee portemonnee's
dus zakelijk en prive.
ik had hiervoor een vw caddy 1.6 tdi 75 pk edtion ( zeer rijk uitgevoerd) 1 hij was zuinig, 2 grijskenteken, 3 bijtelling 25 euro per maand (deal met de fiscus) 4 door de luxe uitvoering had ik niet het idee in een bestelwagen te rijden.
De planning was om hem in 2020 te vervangen, maar de Golf E bracht daar verandering in.
Vanwege de komst van de ID3 zijn de prijzen behoorlijk gedaald, ik ben gaan rekenen en de lasten zijn zo'n beetje hetzelfde als de vw caddy (inclusief verbruik en wegenbelasting)
helaas de korting van 6500 euro geld alleen maar voor 2020 modellen, echter bij een andere (geen vw) dealer kreeg ik hem wel , dus toch 4% bijtelling en de korting.
waarom de E-Golf
De Caddy is me goed bevallen en ik rij een vw tiguan prive waar ik ook tevreden over ben , dus ik wil graag weer een vw of Mercedes.
Mijn vrouw rijdt graag in een vw omdat ze dat gewend is en qua bediening heel veel op elkaar lijken
volgens de ervaringen hier is er maar een nadeel en dat is de range die zou in het slechtste geval rond de 160 km zitten.
Ik heb de golf een hele dag op proef gehad en was daarbij meteen verkocht, en mijn vrouw ook de proefrit was genoeg om haar over te halen
Ik rij 15.000 km per jaar en heel veel korte stukjes, de dagen dat ik meer dan 100km rijd kan ik op twee handen tellen, dus die range is voor mij prima.
En mocht ik echt geen zin hebben in een avontuurlijke rit
dan heb ik altijd de Tiguan nog.
Want die range (220 km wlpt) is mijn geluk, was de range 400 km + geweest net als de Tesla, Kia, Hyundai dan had VW nooit hoeven te stunten en had ik deze aanbieding nooit gehad.
Tijdens mijn zoektocht was de prijs het belangrijkste omdat de meeste opties die ik belangrijk vond er standaard opzitten.
Het enige wat het nog leuker zou maken was de achteruitrijcamera, stoelverwarming ,DAB ontvangst , warmtepomp, en geen zwart als kleur.
Ik ben twee weken aan het lijntje gehouden door een vw dealer die me een standaard model kon leveren in 2019 met een leuke korting, deze stond klaar, maar verliet de fabriek pas in 2020
Bij Slag auto's in enter stond er wel een , de prijs was iets hoger maar deze was wit, had een camera, en een warmte pomp, dat was die 1750 euro verschil me wel waard tevens zat er een key-less entree op , andere verlichting en velgen en nog meer opties. de deal was snel rond.
Vijf dagen later kon ik hem ophalen, dat was meteen een uitdaging want de rit naar huis is 175 km in november bij 7 graden
Mijn laadpas was nog niet binnen, maar ik heb op save gespeeld en een laadpas van een vriend geregeld en een route genomen waar ik na 125 km bij kon laden bij fastnet. toen ik weg kon ik er 187 km mee rijden, dat viel me tegen want ik dacht dat 220 km vol was.
Dus meteen in de eco stand en 100-110 kmph gaan rijden om zo ver mogelijk te kunnen komen,
toen ik 120 km verder bij fastnet aangekomen was
had ik er 15 km bij gereden de teller gaf aan dat ik nog 83 km nog kon rijden.
Aangezien ik deze stop toch had gepland en honger had, even aan de snel lader en geluncht ( 25 minuten) en ik kon er weer 163 km mee rijden. Lekker in de normale modus verder, dus met voorzichtig eco rijden kom je zeker 200 km weg.
Het fijne van deze auto is dat hij rijd en eruitziet als een Golf, Elektrisch rijden is een genot de snelheid, de stilte,
Je kan er sportief mee rijden of gewoon relaxed zonder instellingen te veranderen. het is niet te futuristisch wat voor mijn vrouw heel fijn en vertrouwd is.
verder is hij degelijk afgewerkt en werkt alles volgens behoren.
Fijn is dat je met een app je auto op afstand kan verwarmen (niet meer krabben) en de status kan checken, de app werkt redelijk, het duurt soms 20 seconden dat er connectie is maar het werkt allemaal wel, in tegenstelling van andere gebruikers hier.
verder rij ik nu ritjes van 10-15 km en hou het verbruik niet in de gaten. ik leg hem regelmatig aan de 220 stopcontact en zou vul ik steeds die km's aan, maar binnenkort word er een 11 kw laadpunt gemaakt op de installatie van de zaak, dan is het laden zo gepiept, dan rij je altijd met een volle tank (batterij) weg.
Mijn dochter die pas haar rijbewijs heeft en toch een beetje auto schuw was vind hem geweldig en pakt nu meer de auto.
Ik ben (nog) geen fan van de key-less je moet de sleutel in de gaten houden/beschermen , en laatst had mijn vrouw de sleutel bij zich en stapte uit, en dan zit jij zonder sleutel.
Omdat het rijden zo kinderlijk eenvoudig is verwacht ik in de toekomst meer ongelukken met kleine kinderen die achter het stuur kruipen.
en ik heb het idee dat de verwarming bij de voeten minder warm is, maar dat kan ook een instelling zijn.
later weer meer, want ik moet nog op mijn gemak de auto en instellingen ontdekken.
zo zou het fijn zijn als de auto in eco ++ modus kan rijden met normale verwarming, ik heb het idee dat ik eerder misselijk word door het hoge koppel en steeds snel versnellen, in de stad rijdt dat net iets relaxter.
Kortom ik ben erg blij met mijn koopje, later meer
nog steeds verliefd
- 2.800 km
zo de wittebroodsweken zijn voorbij en zit nog steeds op een roze wolk
Elke keer geniet ik als ik er mee rij.
Intussen gebruik ik de zwaarste stand mbt energie terug winnen, dus hij remt sterk op de dynamo af en dat geeft een sportief gevoel,
lekker snel op trekken en afremmen , door de bocht gooien, ik voel me soms weer 18.
En als je een keer gas geeft krijg je geen afkeurende blikken want er is geen motor die brult .
Tevens is de ccs cruise control heerlijk, die grijpt niet plots in , je kan zelf de afstand van je voorganger bepalen, heel doordacht.
is er nu niks te klagen ..... jawel
keyless is nog steeds matig, je moet praktisch je auto swaffelen wil de sleutel werken, op het achterportier werkt het niet, dus eerst voorportier openen en dan kan je er achter in.
als ik op de stop knop duw blijft de radio doorgaan , pas als ik het portier open gaat alles uit, ik heb liever dat alles meteen uitgaat ivm veiligheid (omgevingsgeluiden)
de verwaming is matig, hij staat hoog, 21,5 graden en gericht op de voeten, dan pas word het aangenaam.
adres invoeren in de navigatie. Met spraak krijg ik hele vage uitkomsten, en als je het handmatig doet moet je het complete adres invoeren, de vorige navigatie in mijn vw's waren veel gebruiksvriendelijker, wat wel goed werkt is apple-connect dan werkt google maps op je display van de auto, ook fijn voor spotify en andere apps
De achterkant wordt heel snel smerig, zeker bij een witte wagen, na een paar druilige dagen is je achterkant in no time smerig.
verder een hele fijne auto, mijn laadpaal is er nog niet, maar met 220v is het best goed te doen, mits je niet elke dag meer dan 75 km rijdt.
maar ik rij vooral veel korte stukjes
pas een keer meegenomen voor een serieuze rit 180 km, zou ik in een keer kunnen halen (januari 7 graden mooi weer) maar dan rij ik geen 130
110 op cruise control met grote stukken 100
later meer
twee duimen omhoog
- 10.000 km
intussen 10.000 km erop zitten en je merkt met het warmere weer ook je accesradius toeneemt.
Je krijgt vaak de vraag hoeveel km je met een accu kan, das de zelfde vraag als hoe ver kom je met een volle tank benzine, erg afhankelijk van je rijstijl en het weer.
vorige week van Breda naar Amersfoort gereden en terug op één lading dat was voor mij bijna de max ... 170 km ,
je kan als je 100 kmph en defensief rijdt , een keer meer je gas loslaten dan erbij 200 km halen, maar omdat ik reserve echt voor reserve wil houden trek ik er die 30 km er van af omdat ik geen laadstress wil
verder vind ik even bijladen bij fastned behoorlijk prijzig, moest laatst 10.76 euro betalen voor 22,1 kw , dan rij ik met mijn zakelijke vw caddy zuiniger, je weet ook niet hoeveel je betaald voor je kw's, zou fijn zijn als er net als een benzine pomp een prijs verschijnt. de maand januari was ik 50 euro kwijt aan laden en ongeveer 3000 km gereden
nu hou ik het niet meer bij omdat ik een eigen laadpaal zonder pas heb
mijn gemiddeld verbruik ligt nu op 15,5 kw/ 100 km
gemiddelde snelheid 41 km/h
afgelegde afstand 3715 km
laatst een stoepband geraakt, velg beschadigd en band kapot, grote velgen ... leuk om te zien maar neem ze nooit meer.
verder geen problemen, het is elke keer een genot om er mee te rijden en ben er nog lang niet op uitgekeken, mijn vrouw en dochter die geen verkeershelden zijn, zijn er ook lyrisch over en laten de Tiguan staan.
De e-golf rijdt als een normale golf en dat is heel fijn als je een normale auto gewend bent en geen zin hebt in een experimentele auto.
Voor de zakelijke rijder , weet je van te voren hoever je gaat rijden en het is niet meer dan 170 km op een lading ...... doen .
als je de hele dag op pad bent en je wil nog wel eens een klantje extra wil meepakken... niet doen, het levert te veel stress op
op vakantie 300-350 km, 1x laden , er zijn er bij die wel 1200 km en verder rijden maar mij niet gezien , veel te veel stress
een jaar later
- 18.000 km
blijf een heerlijke en degelijke auto, geen problemen , in de winter lekker warm wegrijden , niet meer krabben, heerlijk.
maar geen 5 sterren meer ? dat klopt
want eerlijk is eerlijk met een bruikbare acceradius tussen de 120 en 170
km zijn lange ritten toch een issue . je zit dan minder relaxed in de auto
en als het weer omslaat , dan haal je in een keer je eindbestemming niet zonder te laden .
het weer blijft een plaaggeest op de acceradius van de auto
voor mij persoonlijk is hij nog 5 sterren , maar ik zou deze wagen niet aan iedereen aanbevelen, hij is perfect als 2e auto of als je net als ik niet meer dan 8 keer per jaar meer dan 100 km rijdt daarom was het ook een koopje
ik meld me pas weer over een tijd of als er problemen zijn
eerste beurt
- 32.000 km
We zijn bijna een jaar verder en nog steeds heel tevreden
geen piepjes of kraakjes, accu blijft goed, het lijkt wel of de acceradius is toegenomen , in mijn vorige ervaring had ik het over 120-170 km maar dat is nu 150-200 km.
Vorig week een beurt gehad geen bijzonderheden , en meer heb ik ook niet te melden , nog steeds heel blij mee, ik rij zuinig en goedkoop. Beste auto die ik ooit heb gehad !
Deuk in vertrouwen van VW
- 45.000 km
Na een hele tijd probleemloos rond gereden te hebben werd in een keer de kachel niet meer warm. De auto bij de VW dealer gebracht. Het kostte maar liefst 800 euro aan onderzoekskosten om te achterhalen dat de warmtepomp defect was, tja electisch hé was hun excuus , Het duurde ook nog eens 3 weken voordat hij gerepareerd was , ik had echt verwacht dat deze onder garantie gerepareerd ging worden .... niet dus 1800 euro aftikken
precies dezelfde tijd adverteerd toyota met de slogan dat een auto langer dan 2 jaar mee moet kunnen en dus 10 jaar garantie.
ik heb de dealer en de importeur gemaild maar ze zeggen dat ze het keurig hebben afgehandeld.
krijg ik nog een mailtje of ik bij de enquete uiterst tevreden wil aangeven...niet dus
ik heb op deze onkosten niet gerekend, daarom rij ik een nieuwe auto om zeker 5 jaar onkostenvrij te zijn
Dit is een flinke deuk in het vertrouwen van volkswagen en ik ga bij mijn volgende auto zeker op de garantietermijn letten.
vertrouwen in volkswagen en dealer weg
- 55.000 km
op moment van schrijven staat mijn e-golf weer bij de dealer
duurt twee weken voor een diagnose
duurt 2-3 weken om hem te repararen, geen vervangend vervoer
koste van de defecte compressor 2400 euro , geen garantie
dit is niet wat ik van volkswagen verwacht, ik ga de auto snel inruilen
en dat word geen volkswagen meer , de kosten reizen de pan uit en ze kunnen je niet eens vlot helpen, ze hebben gewoonweg geen personeel, ze zijn niet voorbereid op electrische auto's
conclusie de e-golf als auto een fijne auto , maar je word lettelijk in de steek gelaten door de dealer , die traag, duur is en niet meedenkt
rectificatie, vertrouwen deels terug
- 55.000 km
Na een maand bij de garage te hebben gestaan kwam uit het niets goed nieuws, de compressor die vervangen moest worden is garantie en een aantal defecte celmudules moesten worden vervangen, en of ik kosteloos een leenauto wilde ....
nou daar zei ik geen nee tegen en kreeg een fijne rijk uitgeruste golf 8 mee
een hele fijne wagen, maar als je eenmaal electrisch rijden bent gewend is het tech een stap terug.
Na drie weken mijn e-golf terug, netjes onder garantie/coulance gerepareerd , mijn vertrouwen is deels terug ..
Nog een jaartje extra
- 72.000 km
Na een aantal maanden weer probleemloos en fijn rond hebben gereden is de noodzaak om hem snel te vervangen langzaam verdwenen.
Ik heb proefitten gereden in een cupra Born , Kia E-Niro en volvo xc40, waarbij voor mij de Cupra de voorkeur had, maar financieel gezien waren het geen leuke auto's meer, dus nog een jaartje genieten van de 4% bijtelling.
Als de overheid electrisch rijden willen blijven stimuleren dan zal de regering toch andere plannen moeten maken, en daar ga ik nu een jaartje op wachten.
Ik hoop dat ik de juiste beslissing heb genomen, we gaan het meemaken.
Intussen de eerste APK gehad en de tweede onderhouds beurt , geen bijzonderheden.
Alleen de startknop ging weer slechter functioneren, deze is netjes onder garantie vervangen
de acceradius van de accu is nog steeds hetzelfde, ik heb nog niet gemerkt dat de accu minder is.
na 4 jaar is het laden in nederland alleen op vooruit gegaan , ik heb nog nooit stil gestaan en met wat voorbereiding en een rijstel is met deze acceradius (180-200 km) goed te leven.
Goed Gegokt
- 97.000 km
Weer een jaar verder , gelukkig probleemloos gereden en ben weer verliefd op mijn E-golf , ik heb besloten om hem te houden en hoop er nog een tijdje plezier van te hebben , na jaren electrisch rijden ga je anders rijden en er anders mee om , geen laadstress meer , geen verassingen , ik ken de auto door en door en snap nu hoe het werkt en wat de valkuilen zijn.
overigens is nog niks te merken dat de accucapaciteit achteruit gaat .
Ik heb mijn vette 18" inch velgen krom gereden en er standaard 16"velgen opgezet en mijn range is 10% toegenomen, was echt een verrassing.
Ik kijk bij aanschaf van nieuwe banden echt naar de rolweerstand
hopelijk weer een jaar onbezorgd rijden , ik hou jullie op de hoogte
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf 1.0 TSI Comfortline
- 2017
- 95.241 km

Volkswagen Golf 1.0 TSI Edition * Dealer onderhouden / Airco / LM Velgen / Bluetooth / NL Auto *
- 2017
- 161.593 km

Volkswagen Golf 1.6 TDI Trendline APPLE CARPLAY/CRUISE ADAPTIEF/MULTIFUNCTIONEEL STUURWIEL
- 2018
- 187.518 km