Volkswagen e-Golf (2018) #7

autoreview

Volkswagen e-Golf
Volkswagen e-Golf faceliftVolkswagen e-Golf faceliftVolkswagen e-Golf faceliftVolkswagen e-Golf faceliftVolkswagen e-Golf faceliftVolkswagen e-GolfVolkswagen e-GolfVolkswagen e-GolfVolkswagen e-GolfVolkswagen e-GolfVolkswagen e-GolfVolkswagen e-GolfVolkswagen e-GolfVolkswagen e-GolfVolkswagen e-GolfVolkswagen e-GolfVolkswagen e-GolfVolkswagen e-GolfVolkswagen e-GolfVolkswagen e-GolfVolkswagen e-GolfVolkswagen e-GolfVolkswagen e-GolfVolkswagen e-GolfVolkswagen e-GolfVolkswagen e-GolfVolkswagen e-GolfVolkswagen e-GolfVolkswagen e-GolfVolkswagen e-GolfVolkswagen e-GolfVolkswagen e-GolfVolkswagen e-GolfVolkswagen e-GolfVolkswagen e-GolfVolkswagen e-Golf faceliftVolkswagen e-GolfVolkswagen e-Golf faceliftVolkswagen e-GolfVolkswagen e-GolfVolkswagen e-GolfVolkswagen e-GolfVolkswagen e-Golf

Signalement

Uitvoeringe-Golf
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst3.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

e-Golf erg beperkt te gebruiken

  • 3.000 km

Beste allemaal,

Hierbij mijn ervaringen met de eerste 3000 km in de e-golf.
Samengevat, niet erg bruikbaar door zeer beperkte actieradius. Prima om boodschappen mee te doen in de stad als de winkels niet te ver weg liggen.

Dat lijkt een hard oordeel, maar het is een eerlijk oordeel over de maanden dat ik de wagen heb.

Wat meer achtergrond hoe ik tot dit oordeel kom.
Ik heb hem van 2 januari 2018. Het is nu maart vooral winters weer geweest.

Woon werk is 50 km. En vaak is de golf dan meer voor de helft leeg. Voor de HELFT laat dat even bezinken.

De meeste eigenaren krijgen last van psychische dissonantie, ze gaan verdedigen dat het een goede keus was en gaan opeens 80km/uur op de snelweg rijden om nog enige actieradius te hebben. Dat is gewoon gevaarlijk weggedrag op snelwegen waar je 130km/uur mag. Ik wil best 120km/uur op te teller gaan rijden op zo’n “130”weg (je rijd dan in echt ca. 110km/uur). Maar dan kom je echt maar 100km ver.
De “lange” ritten zijn erg spannend. Een voorbeeld. Ik moest afgelopen week naar Rotterdam dat was 120km rijden. Inderdaad ik rijd gewoon 120 km/uur op de teller op de snelweg op eco stand en heb jas en sjaal en muts aan en zet de verwarming uit. Er zit een warmtepomp in de e-golf. En dan nog geen 120km halen is erg bedroevend.Het was echt nodig om tussendoor snel te laden.
Andere keer retourtje eindoel was 150km. Ach naïef als ik was dacht ik “ dat gaat lukken”. Ook nog auto 2 uur bij bestemming laten laden. We haalden het maar net terug (15 rest km in de batterij)
Ik heb contact met de dealer opgenomen en vond het toch wel erg weinig. Antwoord “actieradius ligt tussen de 100 en 120km”. Kijk dat vertellen ze niet in de folder.
Wat hem echt onbruikbaar maakt is de zeer slechte inschatting van rest km. Prachtig al die wijzertjes die heen en weer flippen, daar is vast veel engineering in gaan zitten, maar een betrouwbaar aantal restafstand aangeven is niet gelukt.
Stel je batterij meter staat op de helft (dus ca. 15 kWh in de golf). Verbruik laat hij bijvoorbeeld 20 kWh/100 km zien. Je hoeft niet de hersens van een planeet te hebben om dan te zien dat er max 75 rest km inzitten.
Maar de golf blijft dan gewoon 150 km aangeven. Dat is gewoon gênant en onbetrouwbaar.

De ingenieurs van VW hebben te veel lezingen gevolgd bij de sjoemelsoftware-professor.

Toch is verkeerd inschatten van rest km is erg onhandig. Toen ik nog 50 km moest afleggen naar Rotterdam gaf hij doodleuk “100km” rest radius aan. Ik was al een half uur onderweg en fatsoenlijke software had echt wel aan kunnen geven wat rest actieradius was, dan kun je ruim van te voren ingrijpen en met slakkengang over de snelweg gaan kruipen.

Maar nee hoor 10km verder bleek de rest radius opeens 70km te zijn. Weer 10km verder was het 50km. Je begrijpt het al , je let even 30km lang op het drukke verkeer en je schikt je helemaal lam. E-golf maakt je leven extra spannend. Met paniekogen op zoek op je mobiel naar een snellaad punt in de buurt (die dan niet meer te halen blijkt). Oja laadpunten staan er niet up to date in de navigatie, wel benzine stations.

Hiervoor heb ik Chevrolet Volt gereden, die gaf altijd netjes aan wat er werkelijk te halen was gebaseerd op je verbruik uit verleden/recent verbruik.

Ik zou deze auto niet adviseren. Tenzij je nooit reisdoelen bezoekt die 50 km van je vandaan liggen.

Indien je in de buurt blijft is het voor de rest prima auto, met heerlijke adaptive cruise control.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.