Volkswagen e-Golf (2018) #6
autoreview

Signalement
Uitvoering | e-Golf |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 87.500 km |
KM-stand laatst | 105.500 km |
Aankoop
- 87.500 km
Met een wagenpark dat bestaat uit een Twingo (2000), Wind (2011) en Megane GT (2011) lijkt de keus voor een elektrische Golf op z’n zachtst gezegd opmerkelijk. Wel het zit zo:
Goedkoop rijden is voor mij altijd interessant geweest. Beginnend met een oude Twingo heb ik dit verder vorm gegeven door Sandero’s op LPG te gaan rijden. Als er een vrouw bij komt verwatert de striktheid en komt er ineens een Megane GT op de radar. Nu deze aan een berg onderhoud toe is, begint het weer te kriebelen. Wellicht toch een andere auto?
Als stel zonder kinderen met een hoekwoning zonder oprit, maar met zonnepanelen en een naastgelegen openbaar parkeerterrein is een elektrische auto wellicht interessant. Ik ga op zoek naar zoveel mogelijk waar voor het geld en kom na wat omzwervingen van Renaults Clio’s uit op een VW e-Golf van de Golf 7.5 generatie. De betere accu en de fijne upgrades van de facelift generatie. De eisen en wensen waren als volgt:
Eisen:
- Warmtepomp
- Stoelverwarming
- LED achterlichten
- Achteruitrijcamera
- Grijs of blauw
- Originele aanschafprijs onder de €45k vanwege SEPP subsidie
Wensen:
- Digitaal Dashboard
- Inklapbare buitenspiegels
- Keyless entry
- Dynaudio geluid
Het aanbod e-Golf is reuze, maar om te zien of de juiste achterlampen gemonteerd zijn moet elke advertentie geopend worden, aangezien de hoofdfoto’s altijd van voren genomen zijn. Deze achterlampen zijn een must, zonder oogt de Golf wel erg 13 in een dozijn…
Uiteindelijk komt er een grijze online die aan alle eisen voldoet en ook het digitale dashboard en de klapbare spiegels heeft. Hij staat 120km verderop, maar dat mag de pret niet drukken.
Met de proefrit ben ik meteen overtuigd. Het comfort, het rijgedrag en de afwerking zijn voor mijn standaard uitstekend. Helaas is het slot van de tankklep kapot en mist er 1 schuifje van de ventilatieroosters achter, maar voor de rest lijkt er niks te mankeren.
De Megane wordt ingeruild en de deal is rond! Nu snel een laadpas aanvragen.
Eerste onderhoud
- 88.840 km
Bij aankoop van de e-Golf heb ik hem as is meegenomen, dus met het reeds brandende lampje voor onderhoud. Hiervoor meteen een afspraak gemaakt bij de VW dealer om de hoek.
Het rijden met een elektrische auto vraagt gewenning, zeker van een elektrische auto met beperkte range. Dit was van te voren bekend en we hadden uitgerekend hoe vaak per jaar we in de knoop zouden kunnen komen en dit bleek op één hand te tellen. De auto wordt merendeels voor woon-werk van 16km binnendoor ingezet en is daar perfect geschikt voor. Het laden met de VandeBron laadpas gaat uitstekend en van laadangst is geen sprake.
Het onderhoud bestaat uit nieuwe remvloeistof en een “uitgebreide” check. Bij ophalen kan de auto weer 30.000km vooruit en zit er blijkbaar een jaar pechhulp bij in.
Nieuwe lader
- 99.000 km
Het laden van de Golf gaat via de met de auto meegeleverde 230V laadkabel die over een stukje gemeentegrond naar de auto gaat. Dit werkt prima, zelfs als de auto helemaal leeg gereden is, is hij op deze manier in 15 uur weer volgeladen. Moet het sneller? Dan staan in de buurt genoeg relatief gunstige laadpalen ter beschikking.
De meegeleverde laadkabel van VW is IP55 en hangt in een elektrobox dag en nacht buiten. Na een half jaar besluit deze storing te geven en de auto niet op te laden. Na wat testwerk blijkt het inderdaad aan de laadkabel te liggen en wordt er een IP67 laadkabel besteld. Deze is gelijk 2x zo lang, zodat de Golf op meer vakken kan staan en nog steeds binnen het bereik van de laadkabel staat geparkeerd. Het is immers openbaar parkeerterrein en dus is een vaste plek niet gegarandeerd.
Half jaar onderweg
- 99.500 km
We zijn een half jaar onderweg met de e-Golf en hierbij de punten:
Positief:
De auto rijdt heel comfortabel. We rijden eigenlijk altijd in de B modus waardoor met een beetje vooruitkijken het rempedaal niet gebruikt hoeft te worden. Alleen op de snelweg is dit niet altijd even comfortabel, maar daar rijden we zoveel mogelijk met de ACC die ook zeer goed werkt. Het soepele ononderbroken vermogen verslaat elke automaat in rijcomfort.
Het verbruik is deze winter gemiddeld zo’n 18kW/100km wat netjes is. Hiermee een reële range van zo’n 180km. Op de snelweg boven de 100kmh klimt het in de winter al snel richting de 20kW waarmee range behoorlijk keldert.
Koplampen zijn top, veel licht, goede bochtverlichting en mooie signatuur. Blij dat beide boogjes verlicht zijn, helaas zit hier niet het optionele grootlichtassistent op dus de binnenste lampen branden alleen bij normaal groot licht. Helaas staan de boogjes in de koplampen niet aan als DRL, dan staat alleen de bumperverlichting aan.
Stoelverwarming met 3 standen, mijn vrouw houdt van stand 3, ik gebruik vooral stand 2.
Preheaten van de auto is echt een luxe waar je nooit meer vanaf wil. Dankzij de instelbare programma’s is de auto elke ochtend 20 graden en behoort krabben tot het verleden. Voorlopig alleen via de auto, de app van €60 nog niet aangedurfd met de 2G/3G perikelen
De achteruitrijcamera achter het logo: zwaar ondergewaardeerd maar hierdoor ALTIJD scherp zicht en nooit slecht beeld.
Negatief
De ophanging kraakt vooral bij lagere snelheden, bekende Golf kwaal en weinig aan te doen als ik zo lees.
Snelladen met 40kWh is weinig, maar doordat batterij ook klein is toch snel wat % erbij, echter relatief weinig kilometers.
Je moet de B stand elke keer inschakelen, hij start altijd in D.
De stekker gaat niet altijd helemaal diep genoeg in de laadpoort van de auto resulterend in een storing. Hij moet er echt goed in zitten wat in de haast in de regen nog wel eens fout kan gaan.
Android Auto/Carplay kunnen GEEN beeld weergeven op het digitale dashboard en er kunnen niet twee navigatiesysteem tegelijk aan staan. Hierdoor bij navigeren met Google Maps op hoofdscherm, geen kaart van de VW navigatie op het digitale dashboard. Mega irritant, kan met een MIB tool wellicht verholpen worden maar dit nog niet aangedurfd.
De blanke lak van de two-tone velgen raakt beschadigd waardoor corrosie optreedt. Bekende kwaal van dit type velgen voor elke auto.
Toch maar WeConnect
- 104.500 km
De Golf is uitgerust met connectivity mogelijkheden. Met de VW app en een betaald WeConnect abonnement kan je voor €60,- per jaar het volgende krijgen:
App met widget die resterende range en laadproces aangeeft
Auto voorverwarmen via app
Auto knipperlichten laten knipperen via app
Auto laten claxonneren via app
Eventuele laadprogramma’s aan of uitzetten via app
Handige functies, maar dus zeker geen Tesla achtige functionaliteiten in de app waar VW wel €60 voor vraagt. Gezien de auto uit 2018 is zit hier een 2G/3G module met simkaart in voor de emergency call en deze functionaliteiten. 3G is in NL al uitgefaseerd en 2G volgt snel als we de telecomaanbieders moeten geloven. Dit was voor mij de reden om niet voor de app te gaan, aangezien de kans groot is dat gedurende de looptijd de functies weer komen te vervallen. Nu is aangekondigd dat in ieder geval tot eind 2026 2G blijft bestaan toch besloten een abo af te sluiten.
Ik ben benieuwd.
APK + nieuwe banden
- 105.500 km
Na nu bijna een jaar in bezit te zijn is het tijd voor de Golf z’n APK. Daarbij zijn de voorbanden behoorlijk kaal dus combineer ik het meteen met 4 nieuwe banden. Er zaten nu nog 4 verschillende winterbanden onder waarmee de auto een jaar geleden gekocht is en die zijn lawaaierig en toe aan vervanging.
4 nieuwe Michelin all-seasons, een APK en een gemaakt tankklepje verder kan de auto er weer een tijdje tegenaan. Gezien het feit dat de Golf niet veel meer dan de Benelux zal gaan verkennen voor all-seasons gekozen, zodat er in de winter toch iets meer stabiliteit is zonder een extra set wielen neer te leggen.
Inmiddels ook zelf de ventilatieroosters achter vervangen, waardoor de auto nu helemaal in orde is. Mocht je het zelf willen vervangen, let dan op dat de e-Golf zijn eigen artikelnummer heeft: 5GE863289
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.