Volkswagen e-Golf (2017) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | e-Golf |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand laatst | 125.000 km |
De keuze voor een EV
Na lang wachten was het vrijdag dan eindelijk zover. Ik mocht mijn nieuwe leaseauto in ontvangst nemen bij de VW dealer. Na 3,5 jaar tot volle tevredenheid Volvo V40 gereden te hebben (zie review), was het tijd om over te stappen naar elektrisch. Enerzijds vanwege de duurzame gedachte, anderzijds pure nieuwsgierigheid en interesse in nieuwe ontwikkelingen.
De vernieuwde leaseregeling van mijn werkgever maakte de keuze eigenlijk alleen maar makkelijker. Buiten het feit dat alle niet elektrische auto's per 2017 22% bijtelling hebben komt er per gram uitgestoten CO2 per km één euro eigen bijdrage in de maand bij vanuit mijn werkgever. Daarbij is een uitstoot van méér dan 100g/km niet toegestaan. Daar staat tegenover dat het leasebudget voor elektrische auto's flink verhoogd is en eventuele undershoot voor een gedeelte weer wordt uitgekeerd(!). Ik wilde sowieso al elektrisch gaan rijden, maar dit maakt het natuurlijk een stuk gemakkelijker!
De keuze voor de golf.
Ik heb in vrijwel elk gangbaar (en betaalbaar) model proefgereden. De BMW i3 en Kia Soul EV en de Nissan Leaf vielen eigenlijk al meteen af op looks, die vind ik nou eenmaal belangrijk. Prima auto's overigens. De Mercedes B-klasse viel eigenlijk ook al meteen af vanwege het ontbreken van een snellaad mogelijkheid. Daarnaast vond ik een B-klasse voor een 33-jarige net iets te vroeg ;) Heeft ook weer met uitstraling te maken... Van alle EV's die ik heb gereden (inclusief de golf!) was dit overigens wel de prettigste auto om mee te rijden! . Toen, na lang zoeken naar een dealer die er eentje had staan, de Golf. Nette, praktische auto. Helemaal mijn keuze, alhoewel ik niet per definitie een VW en/of Golf-fan ben. Deze auto had eigenlijk alles wat ik zocht. Looks, rijgedrag en afwerking!
Toen de Hyundai Ioniq eenmaal beschikbaar was heb ik daar ook nog een proefrit mee gemaakt, maar deze auto viel eigenlijk ook redelijk snel af op basis van afwerking. De golf beviel eigenlijk het beste van allemaal.
Toen ik eenmaal het besluit had genomen om voor de Golf te gaan kwamen de eerste nieuwsberichten dat er een facelift aan zat te komen. Bij VW betekent dat eigenlijk helemaal niks qua uiterlijk, maar wat wel belangrijk was: de accu! Dat bleef een heikel punt bij het eerste type en dus sprong ik een gat in de lucht toen de facelift aangekondigd werd met 300 (=200) kilometer! Dat het nog wel even zou duren voor dat het nieuwe model daadwerkelijk te bestellen was, nam ik voor lief. Ik had tenslotte nog heel wat kilometers te gaan met de Volvo en omdat er meerdere modellen gepresenteerd zouden worden in 2017 mocht iedereen het leasecontract met 20.000 kilometer verlengen.
Wachten, wachten, wachten en begin dit jaar kon ik ein-de-lijk naar de dealer om te praten over de samenstelling van de auto :)
Luxepaard en verzot op technische snufjes; ik kwam al gauw tot de conclusie dat de Golf full-option moest worden. Budget bleek net voldoende en de maandelijkse kosten zouden nog steeds interessant zijn ten opzichte van de 240 euro bijtelling die ik met de Volvo had. Ik had echter niet goed opgelet toen ik het nieuwe leasebeleid bestudeerde: de opties zijn begrensd op 5000 euro.... En dan zit je bij de VW-groep verkeerd helaas. Ondanks dat de e-Golf standaard al heel compleet is, valt er nog genoeg te bestellen waardoor ik helaas flink moest schrappen in de offerte om uit te komen aan het budget.
Uiteindelijk is het geworden:
- Wit (uni)
- Zijruiten en achterruit getint
- Achterlichten led 3d in donkerrood met dynamische knipperlichten uitgevoerd
- Active info display
- Achteruitrijcamera
- Dynaudio
- Bestuurdersassistentiepakket plus
- Ambientepakket
- Spiegelpakket
- Koplampverlichting LED plus
- Winterpakket
- MAK Wolf gunmetallic 18"
Nadat ik een paar tientjes korting had gekregen op de velgen bleef ik precies 80 cent binnen het maximum van 5000 euro :) Had graag een andere (metallic) kleur gehad, maar het schrappen van een andere optie woog niet op tegen de meerprijs hiervan. Leren bekleding en keyless entry, dat het had feest helemaal compleet gemaakt, maar zoals gezegd moest ik keuzes maken. Dat de velgen een negatieve impact zullen hebben op de actieradius weegt in mijn ogen niet op tegen het esthetische aspect ervan :)
In de volgende review bespreek ik de eerste 500 kilometer met de auto en zal ik alle gekozen opties de revue laten passeren!
Mocht je iets missen of willen weten, vraag gerust!!
De eerste 500 kilometer
- 500 km
Vrijdag 9 juni mocht ik de auto eindelijk gaan halen bij de dealer. Conclusie: het was het wachten méér dan waard!! Het wit laat de blauwe "e" accenten mooi tot z'n recht komen en de velgen maken het geheel helemaal af!
Naast de velgen vallen natuurlijk de dynamische knipperlichten en het ambientepakket ook in de categorie "nutteloos" maar ook dit ziet er supergaaf uit!
Na de uitgebreide uitleg over alle functies kon ik eindelijk m'n eerste ritje gaan maken. Wat meteen opvalt in de auto is de enorme rust die het geheel uitstraalt. Dat het ook nog eens helemaal stil is benadrukt dit nog eens. De wind, het rollen van de banden en als je goed luistert hoor je op de achtergrond de elektromotor tijdens het optrekken. Dit wordt echter ruim overstemd door de dynaudio installatie! Een goede keuze, al zeg ik het zelf. Gevoed door de goede ervaringen van de Volvo en met als extra pluspunt de subwoofer. Genieten :)
Alles voelt lekker en degelijk aan. Ook de standaard stoffen bekleding. De stoelen zitten lekker. Een goede balans tussen sportief en comfortabel, alhoewel de upgrade naar leer daar natuurlijk nog wat schepjes bovenop had gedaan. Even zoeken naar de juiste zitpositie, maar al gauw zat ik prima en had ik alles binnen handbereik.
Optrekken gaat heerlijk vloeiend en het continu beschikbaar hebben van het maximale koppel van 290 Nm is fantastisch! Het proberen te rijden met alléén het "gas"pedaal in de stand "b" (maximale regeneratie) vergt wat gewenning, maar uiteindelijk wil je niet anders meer. Is natuurlijk ook broodnodig om het verlies van actieradius door de velgen te beperken...
Het active info display is mooi helder. Ik ben er nog niet uit welke weergave in het prettigst vind tussen de klokken in, maar vooralsnog voldoet de weergave van het gemiddelde verbruik. Het navigatiesysteem is mooi groot en overzichtelijk. De gebarenbediening is grappig, maar totaal overbodig. Gewoon swipen werkt t beste. Ik maakt overigens meer gebruik van de navigatie via Apple Carplay dan het eigen navi systeem. Overzichtelijker en sneller in te stellen (vanwege de koppeling met je agenda). Dit zou ook via Carnet moeten werken met de VW-navigatie, maar ik krijg het nog niet voor elkaar om mijn telefoon standaard als hotspot te gebruiken voor de auto.
Dan weer over het rijden. De dode hoek-controle doet goed zijn werk en in tegenstelling tot Volvo krijg je ook een waarschuwing via het stuur als je toch van richting veranderd terwijl er iemand in de dode hoek zit, ook al geef je richting aan. De adaptive cruisecontrol is ook een kwestie van wennen. Op de snelweg vind ik de minimale afstand prima (is nog altijd meer dan de meeste mensen aanhouden). Buiten de bebouwde kom zet ik de ACC op grotere afstand. De file-assistent heb ik nog niet kunnen gebruiken. De auto zou dan tot 60km/u zelfstandig achter je voorganger aan moeten kunnen rijden (inclusief stuurbewegingen).
De auto voelt erg stabiel in de bochten, door het lage zwaartepunt. Hellen in bochten is niet aan de orde, maar toch merk je dat de Golf wat kilootjes teveel meesleept waardoor er van dynamisch rijgedrag niet echt sprake is. Ik ervaar vooral ontspanning en heb niet de behoefte om (veel) te hard te rijden of hard door bochten te gaan. De V40 nodigde hier veel meer toe uit.
De lane-assist grijpt in mijn ogen te vaak in en geeft ondanks dat ik minimaal één hand aan het stuur hou regelmatig meldingen. Misschien is het een kwestie van gewenning?
De LED plus koplampen zijn geweldig! Een enorme bak licht die netjes wordt aangepast op het moment dat er een tegenligger komt of iemand voor je rijdt. Indien de bundel onvoldoende kan worden bijgestuurd schakelt het grote licht uit. Waar ik met de V40 nogal eens een lichtsignaal van een tegenligger kreeg (waarop het grote licht meteen uitschakelt), heb ik dit met de Golf nog niet meegemaakt. Ik ben erg benieuwd of fietsers en/of voetgangers ook herkend worden.
Tot zover de eerste ervaringen! Later deze week zal ik nog meer ervaringen delen en dan heb ik ook wel wat inzage in het verbruik en de actieradius.
Roermond - Zwolle!
- 1.000 km
Vandaag was het zover, Roermond - Zwolle! Oftewel 188 kilometer, waarvan het overgrote deel natuurlijk snelweg. Om 5:45 en met een propvolle accu (303km) "startte" ik de auto, maar voordat ik van de oprit af was stond de teller al op 295... So far so good. Ik dacht lekker economisch te gaan rijden en zette de auto in de stand eco+, wat verminderd comfort (geen airco beschikbaar) en prestaties betekent. Ik kwam er echter al gauw achter dat in deze modus de maximum snelheid beperkt is tot 95 km/u... Snel overschakelen naar eco dus :)
In deze stand functioneert de airco wel (niet nodig vanochtend overigens), maar werkt minder hard. Ook heb je minder vermogen beschikbaar, maar dit is niet storend. In eco+ stoort me dit wel, dan is er tenslotte nog minder vermogen beschikbaar. Door het "gas" volledig in te trappen kun je de beperking wel tijdelijk opheffen, ondanks de ingeschakelde eco, of eco+ modus.
Enfin, op weg naar Zwolle dus. Lang verhaal kort: met afwisselende snelheden tussen de 90 en de 110 (grootste gedeelte 100) kom ik op de volgende uitslag:
189 km, 2:13 gereden met een gemiddelde snelheid van 85km/u en een verbruik van 16,4 kWh/100 km. Dat is 0,2 onder het praktijkgemiddelde dat volkswagen opgeeft, maar gek genoeg heb ik daarmee de genoemde 200km niet gehaald (had nog 4 km actieradius). In principe valt me dit tegen, gelet op de temperatuur (ongeveer 17 graden). Ik had met deze snelheden op meer actieradius gehoopt, maar kennelijk gooien de grotere (=zwaarder) velgen en bredere banden (meer rolweerstand) roet in het eten. Over de gereden snelheid kan ik kort zijn: of je rijdt 100 zonder te stoppen, of je rijdt 120 en stopt 1x, maar dan verlies je alle tijd die je goedmaakt door harder te rijden. Lekker 100 cruisen dus. "Vroeger" ergerde ik me dood aan inhalers die 100 reden op de linker rijstrook, dus ik probeer nu te versnellen of ik wacht even met inhalen.
Naarmate ik dichter bij Zwolle kwam nam de actieradius dusdanig af dat ik het toch wel even warm kreeg. Een tijdje 90 rijden zorgde er echter al gauw voor dat het aantal af te leggen kilometers weer lager kwam te liggen dan de actieradius. Vanaf een actieradius van 50 kilometer wordt de eco-modus ingeschakeld, deze is handmatig te overbruggen. Ergens rond de 20 werd eco+ ingeschakeld, deze kon ik alleen overbruggen door het pedaal helemaal tot op de bodem te trappen. Naarmate de 0 naderde zag ik dat het beschikbare vermogen steeds verder werd beperkt. Eenmaal in de bebouwde kom van Zwolle, kwam ik nog amper weg vanuit stilstand. Ik schat dat er nog 20% van de 100 kW beschikbaar was en dat is wel wat weinig voor een auto van 1500 kilo :) Maar op zich goed dat je beschermd word tegen jezelf, mocht je de actieradius onderschatten.
Helaas kan ik straks op de terugweg niet beschikken over een volle accu. Ik mag straks wat jonge mensen uit de energiewereld kennis laten maken met elektrisch rijden, dus ik zal meteen aan de snellader moeten na afloop als ik vanavond nog thuis wil komen :)
Volgende keer is het plan om de hele rit consequent 100 te rijden, om te kijken wat het verschil is met variabele snelheden.
Laden, verbruik, rijstijl
- 2.500 km
Inmiddels staat het "klokje" op ruim 2500 kilometer en heb ik wel weer het nodige meegemaakt, dus tijd om dit weer te delen!
Afgelopen weekend stond er een beachvolleybaltoernooi gepland in Noordwijk. Met veel pijn en moeite (lees rustig rijden, kortste route etc) zou het wel in één meer te halen zijn, maar de onzekerheid over laadmogelijkheden ter plaatse zijn te groot om het aan het toeval over te laten. Ongeveer 230 kilometer te gaan, met ruime snellaad mogelijkheden.
Dit keer heb ik de hele rit 110 km/u gereden en ongeveer halverwege een half uur bij de snellader stilgestaan. Wat meteen opviel is dat het laden wel degelijk tot boven 80% kan. De snelheid loopt natuurlijk wel iets terug (heb geen exacte cijfers helaas), maar niet storend. Uiteindelijk met 90% volle accu weer doorgereden. Dit was een geplande stop, maar doordat we iets later waren vertrokken werd het allemaal toch wel krap aan. Wat prettig zou zijn in dit geval, is dat je je route wat beter kunt instellen door de stop en de te rijden snelheid kunt invoeren, waardoor de actuele aankomsttijd wat realistischer wordt. Wellicht dat die mogelijkheden er wel zijn, maar ik ze nog niet heb ontdekt :)
Wat mij meteen opvalt op het moment dat ik te laat dreig te komen is dat ik er meer vrede mee heb dan toen ik nog op diesel rondreed. Ik ging dan automatisch een poging doen om tijd terug te winnen door de snelheid op te voeren. Grappig om te zien dat er nu een soort van "bezinning" is; ach, ik kan er toch weinig aan doen op dit moment :) Tenslotte, sneller rijden betekent alleen maar dat de kans op een tweede stop groter wordt.
Aangekomen in Noordwijk (50 km actieradius) over heb ik de volleybalsters afgezet aan de boulevard en ging ik op zoek naar een laadpaal. Oorspronkelijke bedoeling was dat we nog even zouden snelladen vlak voor aankomst, maar daar was geen tijd meer voor. Al snel had ik een laadvoorziening gevonden onder een supermarkt, op ongeveer 1,5 kilometer van het strand. De VW carnet-app bleek die dag gestoord te zijn, waardoor ik niet kon zien hoe lang de auto moest laden en of deze uberhaupt nog aan het laden was. Na een half uurtje kreeg ik opeens de melding dat de accu vol was... Dat kon natuurlijk niet waar zijn en door de gestoorde app was ik genoodzaakt om terug te lopen naar de parkeergarage (normaal kun je de laadpaal op afstand weer activeren). Helaas bleken daar alle laadvoorzieningen niet meer te functioneren en heb ik besloten om de auto elders (lees: dichterbij het strand) te parkeren en om op de terugweg dan maar meteen aan de snellader te gaan (lag op 13 kilometer afstand).
Zo gezegd, zo gedaan. Op de terugweg meteen tot 90% geladen en vol goede moed richting Limburg. Helaas bleek dat we het net niet zouden halen en dus was een tweede pitstop noodzakelijk. Ik had vernomen dat 2x achter elkaar snelladen minder snel gaat ivm accu-temperatuur. Ik dacht dit ook te merken toen we aan de lader stonden en dus zijn we relatief snel weer verder gereden (ik had die avond tenslotte niets meer gepland). Achteraf nog eens goed gekeken en berekend, maar ik kon toch geen afname in laadsnelheid ontdekken. Wil dit nog een keer proberen, maar dan met 2x vanuit nagenoeg leeg naar vol en dan nog eens kijken of dat een verschil in laadtijd betekent.
Natuurlijk allemaal niet even handig, want je reistijd neemt toch wel significant toe. Maar nogmaals, hoevaak maak je nou ritten van 200+ kilometers? En ik had weekend, wellicht maakt dat het minder erg ;)
Het is vaak lastig om in te schatten wat de actieradius nou daadwerkelijk is en wat de impact is van je snelheid. Op de snelweg neemt de actieradius sneller af dan de gereden kilometers oplopen, terwijl het op de binnenwegen vaak andersom is. Binnen de bebouwde kom lijkt het soms wel alsof je "eeuwig" kunt blijven rijden. Dat maakt het inschatten van de haalbaarheid van een reis met of zonder stop wel wat moeilijker. Ook blijf ik het bijzonder vinden dat ik gemiddeld beneden het opgegeven praktijkverbruik van VW blijf, maar dat de actieradius niet boven de 200 kilometer komt.
Inmiddels ben ik er ook achter gekomen dat de nieuwe E-golf met 2x16a kan laden. Dit maakt het opladen aan een openbaar oplaadpunt (vaak 11kw) aantrekkelijker om dat de tijd simpelweg halveert en ben je minder gebonden aan snelladers.
Mijn laadpaal thuis is echter maar 1x16a aangesloten, dus daar moet nog even naar gekeken worden.
Nog even wat verbruikscijfers van recente ritten:
Zwolle - Eindhoven, 161 kilometer met 110 op de snelweg; 15,7 kWh/100km, gemiddelde snelheid 74km/u, avondspits.
Roermond - Eindhoven, 63 kilometer met 110 op de snelweg: 16,1 kWh/100km, gemiddeld 53 km/u. Ochtendspits inclusief paar minuutjes file.
Eindhoven - Roermond, 63 kilometer met 120-130 op de snelweg: 18,4kWh/100km (gemiddelde snelheid rit 77km/u) 's avonds laat, rustig op de weg.
Tot zover weer wat ervaringen met betrekking tot het laden en plannen. Inmiddels heb ik ook wel wat te melden over de gekozen opties, deze review volgt snel!
Opties
- 5.000 km
Zoals gezegd wil ik ook nog mijn ervaringen met de (standaard) opties op de auto met jullie delen.
Active info display:
Leuk, alle info verzameld op je dashboard en naar wens in te stellen welke info je precies wil zien. Indien je voor het navigatievenster kiest, valt het op dat je alleen het overzicht ziet. Ik had daar eerlijk gezegd de detailinformatie verwacht. Niet storend overigens. Al met al ziet het er mooi uit, of het echt veel toevoegt... denk het niet.
Achteruitrijcamera+parkeersensoren:
Onmisbaar vind ik. Niet dat ik veel moeite heb met parkeren, maar het maakt het gewoon veel makkelijker. Wat ik jammer vind is dat de geprojecteerde lijnen niet meedraaien met je stuurbeweging. Het valt me nu vaak op dat, als ik even in de spiegel kijk, ik soms wel erg dicht langs andere auto's indraai. Misschien kwestie van wennen?
Overigens zouden de spiegels naar beneden moeten draaien tijdens het achteruit rijden, maar dit gebeurt niet/nauwelijks. Keertje navragen bij de dealer hoe dit precies zou moeten werken. Vind dit erg prettig om de velgen tegen stoeprandjes te beschermen :)
De overige parkeersensoren en sensoren werken prettig. Je kunt de weergave handmatig inschakelen (dan draait het beeld overigens wel mee met je stuurbeweging). Je kunt het volume en zelfs de toonhoogte van de sensoren instellen.
Ook de waarschuwing voor kruisend verkeer tijdens achteruit rijden werkt prettig.
Dode-hoek sensoren:
Ook een erg fijne optie. Je krijgt een visuele waarschuwing in je spiegel en indien je de waarschuwing negeert krijg je ook feedback via je stuur. Wat mij betreft had het een iets opvallender lampje mogen zijn in de spiegel in plaats van het icoontje, dat zou bij daglicht wat meer opvallen. Ook zou de sensor bij naderend verkeer wat eerder mogen reageren. Wat ik storend vind is dat de waarschuwing relatief lang blijft "staan". Als je meteen na een passerende auto van richting naar de linker weghelft wil, krijg je een waarschuwing in je stuur terwijl dat in mijn ogen nutteloos is.
Lane-assist en file-assistent
Over de lane-assist ben ik minder te spreken. De auto grijpt eigenlijk continu in. Of ja, het is eigenlijk geen ingrijpen, maar meer meehelpen. In vrijwel elke bocht voel je dat er meegestuurd wordt. Niks mis mee op zich, maar ik krijg onophoudelijk meldingen dat ik m'n handen aan het stuur moet houden omdat de lane-assist moet ingrijpen?? Vrij vervelend... Ik probeer er aan te wennen, want ik wil het systeem eigenlijk niet uitschakelen.
De file-assistent begrijp ik nog niet helemaal. De auto zou tot 60km/u (en als de auto de wegbelijning herkent) zelfstandig achter de voorganger aan moeten rijden. Heel soms werkt dit en werkt het ook prettig, maar meestal krijg ik meteen weer de melding dat ik zelf moet sturen. Ik ben nog aan het onderzoeken onder welke omstandigheden dit nou wel en niet werkt.
Adaptive cruise-control
Algemeen oordeel over de AC is dat het prima werkt indien het niet al te druk is op de weg. In druk verkeer houdt de auto zelfs mij minimale ingestelde waarde net teveel afstand in mijn ogen. Het nodigt anderen vaak uit om er nog even tussen te kruipen, waarna je zelf weer afremt. Accepteer je dat je een tijdje rechts moet blijven rijden, dan werkt het prima.
Wat me opvalt is dat de auto relatief snel reageert op de rechterbaan, waardoor je geneigd bent om redelijk vroeg naar links te gaan. Kwestie van wennen. Echter bij remmend verkeer voor je vind ik dat de auto juist wat laat reageert waardoor ik het idee heb dat de auto "ouderwets" moet remmen in plaats van recupereren. Zelfde geldt voor verkeer dat vlak voor je neus naar links komt, de auto mag dan wat mij betreft wat soepeler reageren. In mijn ogen voldoet de minimale instelbare afstand prima op de snelweg, maar buiten de bebouwde kom stel ik de afstand in op het gemiddelde.
De AC reageert indien je rechts rijdt op verkeer op de linkerhelft. Om iemand rechts voorbij te rijden moet je de AC overrulen door kort het "gas" in te trappen. Heel soms reageert de AC ook op een auto rechts, terwijl je links rijdt en remt dan abrupt af. Ik heb dit pas twee keer meegemaakt, dus ik beschouw het voorlopig als een incident.
Ik was overigens gewend bij VW om de cruisecontrol te bedienen via de hendel van de richtingaanwijzer (VW polo), de bediening in de Golf op het stuur werkt wat mij betreft een stuk prettiger.
Dynaudio
Zal voor velen nutteloos lijken, maar ik vind 't heerlijk :) Natuurlijk is een EV stiller, maar door het "richten" van het geluid op de bestuurder hoor je nauwelijks nog omgevingsgeluid. De instelmogelijkheden zijn ruim en je kunt makkelijk switchen per muziekstroom.
LED plus
De dynamische LED verlichting is fantastisch! Een bak met licht, zonder hinder voor de overige weggebruikers. Althans, ik heb nog geen commentaar gekregen in de vorm van lichtsignalen, dus mijn aanname is dat niemand er last van heeft :)
Het verschil tussen light assist en active light assist is het schakelen van het grootlicht. In plaats van aan/uit werkt deze dynamisch en wordt de lichtbundel steeds bijgestuurd. Zo zie je bijvoorbeeld in het donker een soort V-vorm in je licht, waar bij zowel links als rechts van je voorganger wordt verlicht zonder dat je voorligger er last van heeft. Bij een tegenligger wordt de bundel bijgestuurd zodat deze niet verblind wordt. Aanvankelijk was ik sceptisch over de werking ervan, maar ik ben positief verrast!
Navigatiesysteem
Het centrale touchscreen werkt prima. Het ontbreken van fysieke knoppen is even wennen, maar niet storend. Alleen name bij het aanpassen van het volume mis ik een draaiende beweging, maar de bediening op het stuur werkt dan prima. Met name de feedback van een fysieke knop is dan wel prettig. Alle menu's zijn makkelijk toegankelijk. Ik weet nog niet of er mogelijkheden zijn om zelf een "verzamelscherm" samen te stellen. Indien ik op "home" druk, worden navigatie, radio en telefoon namelijk gecombineerd waardoor ik het vermoeden heb dat hier zelf iets aan te tweaken valt :)
Aangezien ik een iphone heb maak ik ook veel gebruik van carplay. Het navigeren werkt naar mijn mening dan net even prettiger. Aan de hand van je agenda (mits netjes bijgewerkt) stel je eenvoudig je navigatie in en de spraakbediening via siri werkt ook net even makkelijker. Ik gebruik dus voor de kortere ritten vaak de navigatie via carplay. De langere ritten met geplande pitstops schiet ik vaak al vantevoren via Carnet in en dan navigeer ik via het VW systeem. Hopenlijk wordt carplay nog verder uitgebreid met nieuwe apps (zoals flitsmeister).
VW maakt flink reclame met het contactloos swipen. Nou, daarvoor hoef je het systeem niet aan te schaffen... Het functioneert inderdaad met een handbeweging, maar het voegt werkelijk helemaal niks toe.
Wederom een behoorlijke lap tekst. Indien ik ergens onduidelijk of onvolledig ben geweest, stel gerust vragen :)
Op naar de 10.000 en de winter!
- 9.000 km
Inmiddels staat de teller op 9000 kilomter en ben ik nog altijd onverminderd positief over elektrisch rijden. Ik denk dat ik inmiddels genoeg (zowel korte als lange) ritten heb gemaakt om een goede inschatting te maken van het gebruik van een EV in de zomerperiode.
Het verbruik schommelt tussen 13,0 kWh/100km bij rustig rijden over 80km wegen (en bebouwde kom natuurlijk) en 20+ kWh/100km bij snelwegritten met 120/130 km/u. Het valt me op dat het verbruik me niet al te veel doet, zolang de rit kort genoeg is (max 150 kilometer) om zeker niet tussentijds te hoeven laden. Indien ik (Roermond-Zwolle) standaard een pitstop plan hou ik het tempo er ook goed in, aangezien ik het snelladen toch gebruik voor een kopje koffie, een rondje over de parkeerplaats en wat mails beantwoorden. Ik zou nog een keer moeten berekenen of de "winst" die je behaalt door langzamer te rijden opweegt tegen de tijd die je extra stil moet staan. Verder hou ik me ook niet in met optrekken of het gebruik van de airco.
Er zijn twee zaken die me in meer of mindere maten "storen". Ten eerste de echt lange ritten waarbij 2x snelladen vereist is (vanwege afstand of vanwege onbekendheid met het opladen op de eindbestemming). Ten tweede de reacties van mensen die met je meerijden. "Oh, duurt de rit langer omdat we tussendoor moeten opladen... dan kan ik beter zelf rijden"...
Onhandig, maar overal valt een mouw aan te passen. Ik vergelijk het eerlijk gezegd met zaken als een trekhaak laten monteren om 2x per jaar een karretje te trekken, of een 7zitter kopen omdat Oma 1x per jaar mee naar het strand wil. Als je begrijpt wat ik bedoel ;)
Spoedig zullen de temperaturen dalen, ik zal dan weer een update plaatsen met betrekking tot de actieradius in koude omstandigheden!
Thuis laden
Ik bedacht me dat ik nog weinig tot niets heb geschreven over het thuis laden. Wellicht voor sommige mensen interessant!
Toen de laadpaal (NewMotion) thuis werd geinstalleerd is deze (achteraf onterecht) slechts op één fase aangesloten, aangezien het eerste type e-Golf 1x16A (3,4kW) kon laden. Ik merkte al snel aan openbare laadpalen dat de laadsnelheid daar een stuk hoger lag en toen ben ik even in de materie gedoken. NewMotion beweerde dat de nieuwe e-Golf 1x32A zou kunnen laden, Volkswagen zelf bevestige echter mijn vermoeden: 2x16A. Dat is allebei 7,4kW maar met mijn huisaansluiting van 3x25A ben ik blij dat het 2x16A is :)
Nadat er wat moeilijk gedaan werd over de kosten, is uiteindelijk vorige week de boel aangepast en kan ik nu met 7,4kW laden. In theorie laad ik nu dus een volledig lege accu in iets minder dan 5 uur volledig op. Als ik de laadsnelheid uitdruk in km/u en uitga van een verbruik van 18kWh/100km dan ligt deze op ongeveer 40 kilometer per uur.
De laadpalen van Newmotion zijn in combinatie met een slimme meter geschikt voor "load balancing". Simpel gezegd wordt het laadvermogen aangepast aan het verbruik van je overige apparatuur in huis.
Omdat ik mijn nieuwbouwwoning om heb laten bouwen naar full-electric (verwarming door middel van lucht-water warmtepomp) zou het in uitzonderlijke gevallen voor kunnen komen dat de maximale belasting wordt overschreven als de warmtepomp op vol vermogen draait, de auto staat op te laden en dat ik op dat moment ook nog een wasje wil draaien of iets dergelijks. Eerlijk gezegd schat ik de kans daarop in als zeer klein. Maar goed, ik krijg load balancing 6 maanden op proef. Daarna kost het 5 euro per maand.
Ik acht de kans dat het balanceren noodzakelijk is echter heel klein. Mocht het echt voorkomen dan kan ik nog altijd de laadsnelheid van de paal zelf instellen op 13 of zelfs 10A per fase en kan ik nog altijd sneller laden dan voorheen.
Een collega verwacht ergens in 2018 een Ampera-e. Deze laadt met 1x32A. Met een 1x35A huisaansluiting biedt load balancing natuurlijk wel een uitkomst.
Koud he?!
- 30.000 km
Het is alweer een tijdje geleden dat ik voor het laatst een update gepost heb. Maar beloofd is beloofd: bij deze mijn ervaringen van de afgelopen winterperiode!
Dat de actieradius in de winter een stuk lager zou liggen wist ik. Snelheid heeft veruit nog de meeste impact op je verbruik en dus actieradius (weerstand neemt kwadratisch toe t.o.v. snelheid), maar ook buitentemperatuur (koude lucht is compacter dan warme lucht, dus meer luchtweerstand), accutemperatuur en verwarming hebben impact. Regen is ook echt een killer!
Op de korte ritten ben ik niet zo bezig met economisch rijden. Dan vind ik het belangrijker dat ik lekker warm zit en zo snel mogelijk van a naar b kom. Mijn review heeft dus met name betrekking op de langere ritten die ik maak (Roermond - Arnhem/Zwolle).
Mijn ritten van Roermond naar Arnhem (115 km) rij ik zonder tussenstops. In de parkeergarage zijn altijd laadpalen vrij en in geval van nood heb ik nog voldoende actieradius om een snellader te bereiken. 's Zomers 130, maar dat kan ik in de winter mooi vergeten! Laatste rit was met 110km/u, kachel op 23 graden, stoelverwarming aan. Dit resulteerde in een verbruik van 22kWh/100km, oftewel maximaal 150km. Temperatuur was toen -2 graden. Wat me opviel was dat de terugrit met opnieuw 110km/u, stoelverwarming en kachel op 23 graden resulteerde in een verbruik van 19 kWh/100km. Enige verschil was de buitentemperatuur: +5 ipv -2. Ik heb niets uitgezocht mbt windrichting en/of hoogteverschillen, maar het lijkt me sterk dat het verschil 'm alleen in die 7 graden zit?!
De auto schakelt bij een actieradius van minder dan 50km overigens naar de "eco"-modus, maar deze zet ik handmatig terug naar normaal omdat de kachel dan ook opeens minder hard gaat werken. Onder de 10-15km is dit echter niet meer te overrulen en ben je zelfs gebonden aan de "eco+", wat betekent dat er helemaal geen verwarming meer is...
Waar ik duidelijk verschil in merk is of het interieur is voorverwarmd (kachel hoeft minder hard te werken in het begin) en of de auto binnen (verwarmde garage, ong. 15 graden) heeft gestaan (geleiding van een accu is beter bij "normale" temperaturen).
Beide zaken hebben impact op de (theoretische) actieradius. Teller staat op meer dan 250km bij voorverwarmen, tegenover 190 bij een "koude start". Het voorverwarmen van het interieur is eenvoudig te realiseren via de Car-net app, al moet ik zeggen dat die regelmatig last heeft van storingen. Echter na een aantal keren proberen en eventueel opnieuw inloggen lukt het meestal wel om verbinding te krijgen.
Zoals eerder genoemd is regen ook een echte actieradius-killer. Een verbruik van 24kWh/100km is dan geen uitzondering. De actieradius ligt dan op 120km ofzo.
Mijn ritten naar Zwolle (192km) kunnen 's zomers in 1x, maar dan wel met moeite. Uit comfortoverwegingen maak ik halverwege standaard een pitstop voor een plasje, kopje koffie en een rondje wandelen over de parkeerplaats om vervolgens fris en fruitig verder te rijden. Met temperaturen rond het vriespunt wordt deze stop noodzakelijk en zelfs verplicht iets langer. Nog steeds niets om je druk over te maken. In de mailbox valt altijd wel iets te lezen.
Mijn conclusie? Puur cijfermatig gezien is elektrisch rijden in de herfst (regen) en winter (kou) een regelrecht DRAMA!
Heb ik spijt van mijn keuze? Absoluut niet! Je leert heel makkelijk anticiperen. Iets meer reistijd plannen, lunchen of videovergaderen langs de snelweg, je wordt vanzelf creatief! Hoe hard ik het ook probeer, ik zie nog steeds geen bezwaren. Uiteraard is een actieradius van 300-400 kilometer voldoende om alles zonder tussenstops te blijven doen, maar het blijft me verbazen over het gemak waarmee ik mijn ritten plan terwijl ik een dramatische planner ben in het dagelijks leven...
Ook al neemt het aantal elektrische auto's in rap tempo toe, ik heb pas 3x moeten wachten bij een snellader omdat deze bezet was. En als je dan toch iemand tegenkomt, dan loopt het altijd uit op een gesprek over elektrisch rijden en elkaars ervaringen. Erg leuk!
Einde leasecontract
- 125.000 km
Een mailtje van leaseplan in mijn mailbox: tijd voor een nieuwe auto. In oktober ga ik de 140.000 kilometer aantikken en dient de e-Golf vervangen te worden. Op dit moment staat de teller op 120.000 en rij ik de auto 3 jaar. Tijd voor het eindoordeel!
Voordat ik mijn bevindingen met jullie deel zal ik eerst wat vertellen over de manier waarop ik de auto gebruikt heb de afgelopen drie jaar. Ik denk namelijk dat de keuze voor een elektrische auto heel erg sterk afhangt van je gebruiksprofiel.
Ik heb een mooie baan bij een grote netbeheerder en ben heel flexibel in zowel mijn werktijden als mijn werklocaties. Ik woon in Roermond, midden-Limburg, werk veel vanuit huis of het dichtstbijzijnde kantoor, maar zit met enige regelmaat ook in Tilburg, Arnhem, Zwolle en Hoogeveen, met zo nu en dan andere locaties in die provincies.
In mijn vrije tijd ben ik volleybaltrainer en daarvoor reisde ik afgelopen seizoen 2x per week 70 km enkele reis voor trainingen en voor wedstrijden door heel Zuid-Nederland.
Vakantie naar het buitenland? Niet van toepassing... of ja, heel eerlijk... Ik heb een Tesla Model 3 mogen lenen van een collega, maar daarover later meer ;)
Als ik terugkijk op de afgelopen 3 jaar en mijn manier van reizen kom ik tot de conclusie dat de auto eigenlijk niet helemaal voldeed aan mijn wensen. Ik heb het dan met name over actieradius en misschien nog wel meer over snelladen. 40kW zou ik eigenlijk niet eens meer snelladen willen noemen, eerder "minder langzaam”-laden. Door de beperkte actieradius van de e-Golf op 18" heb ik meer snelladers van dichtbij gezien dan me lief is en ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de verdeling is tussen de langzaam geladen kWh's en de snel (minder-langzaam dus) geladen kWh's na 120.000 kilometer.
Dat de golf verder een fantastische auto is, staat voor mij buiten kijf. Dat wil ik ook verder niet gaan bespreken (zie eerdere alinea's in deze review). Ik wil me beperken tot het elektrische gedeelte.
Allereerst de actieradius van de auto. Theoretisch 300 (dat geeft de auto maximaal aan bij een volle accu), maar Volkswagen communiceert zelf een WLTP-cijfer van 230km. Nou, die heb ik ook nooit gehaald…
Overigens zijn de cijfers die ik nu ga benoemen gebaseerd op vroeger, toen we nog 130 mochten rijden!
Bij temperaturen van 20-30 graden, inclusief airco aan is het gemiddelde verbruik ergens tussen de 15 en de 18 kWh/100 km. Puur gekeken naar netto-capaciteit van de accu (35,7kWh) betekent dit dat je inderdaad ruim 200km zou moeten rijden. Gek genoeg haalde ik ze nooit. Enerzijds omdat ik altijd het gevoel heb gehad dat de auto een lager cijfer aangeeft dan het daadwerkelijk verbruik, anderzijds omdat het gewoon niet fijn is om met minder dan 20km aan actieradius rond te rijden. De golf schakelt beneden de 50km al over op de eco-modus, waarbij minder vermogen beschikbaar is, de airco wat minder hard werkt, etc. Deze actie kun je overrulen totdat de actieradius in de buurt van de 20 komt, dan wordt de eco-modus verplicht. Het vermogen van de auto neemt steeds verder af en naarmate de actieradius richting 10km gaat, red je met pijn en moeite 70km/u (ik schat dat er dan 20-25kW vermogen beschikbaar is, bijzonder weinig voor een auto van ruim 1500 kilo! Prima als je laatste kilometers binnen de bebouwde kom zijn, maar ik kwam hier dus achter toen ik op de A73 ter hoogte van Roermond reed (100km/u toegestaan). Als je dan opeens maar 70km/u kunt rijden, dan is dat niet fijn! Met andere woorden, simpelweg je verbruik delen door de netto accucapaciteit is bij de Golf geen goede maatstaaf voor het aantal kilometers dat je comfortabel kunt rijden. Tuurlijk, op een gegeven moment weet je hoe de auto zich gedraagt en kies je je momenten waarop je de accu vrijwel helemaal leeg rijdt, maar ik deed dit echt alleen maar als ik naar huis reed en geen zin had aan weer een bezoekje aan de snellader.
In de winter stond de auto op dezelfde 18”, maar dan wel winterbanden. Lagere buitentemperatuur, verwarming aan en ook regen zorgt voor een fikse toename van verbruik en dat zorgde er meer dan eens voor dat ik 100-110 km/u ging rijden in plaats van de toegestane 130. Ritten van Roermond naar Arnhem worden opeens krap qua actieradius en flexibele laadsnelheden in de parkeergarage zorgden er meer dan eens voor dat ik ’s middags niet met een volle accu weer terug kon en alsnog langs een snellader moest.
Het grappige is dat, hoewel bovenstaande natuurlijk erg vervelend klinkt, ik eigenlijk weinig last heb ervaren. Het was simpelweg niet anders, laden hoorde erbij en met 100 km/u kom je ook op je bestemming aan. Het waren meestal de passagiers die klaagden of zelfs bang waren dat we met een lege accu stil kwamen te staan. Maar je leert uiteindelijk je auto kennen. Je weet welke zaken impact hebben op het verbruik, je kent snellaadlocaties uit je hoofd op routes die je vaak rijdt. En als het allemaal een keer niet liep zoals ik verwacht had, dan haalde ik mijn schouders op en dacht: dan maar wat langer wachten. De keren dat ik me écht heb gestoord aan een lege accu of het trage snelladen zijn denk ik op twee handen te tellen.
In 2019 wilde ik heel graag met de auto op vakantie, met mijn elektrische auto welteverstaan. Hoe gaaf zou een elektrische roadtrip door Italië zijn? Mijn vriendin was meteen enthousiast, als ik op de bestemming was aangekomen moest ik maar even appen, dan kwam zij met het vliegtuig. No way dat we met de Golf om de 150-200 kilometer 45 minuten verplicht zouden moeten pauzeren. Ik moest al gauw toegeven dat ik dat eigenlijk ook niet zag zitten.
Gelukkig kon ik van een collega een toen net geleverde Tesla Model 3 long range lenen. We hebben 2,5 week zorgeloos rondgereden, waarbij we vrijwel alleen maar van het supercharger netwerk gebruik hebben gemaakt. Italië is niet bepaald EV-vriendelijk merkte ik, maar de 350+ km actieradius van de model 3 in combinatie met het uitgebreide supercharger netwerk geeft weinig reden tot zorgen. Ik leverde de auto uiteindelijk weer in bij mijn collega, in Zwolle. Mijn Golf had een halfvolle accu en op de terugweg moest ik dus meteen weer aan de snellader om de reis naar Roermond te kunnen maken. Toen ik stond te laden en ik aan de vakantie terugdacht, besefte ik me opeens hoeveel makkelijker elektrisch rijden is als je bijna niet hoeft na te denken over je actieradius en tussentijdse laadstops. Met de Tesla kon ik het dubbele aantal kilometers rijden en het laden aan de superchargers ging met vermogens van 80 tot 150kW, 2 tot 3x zo snel.
Sinds die vakantie stoorde ik me vaker aan lange laadtijden of beperkte actieradius. Inmiddels merk ik dat ik wel weer gewend ben aan die langere en frequentere stops en weer volledig in de schouder-ophalende modus zit. Ja, het is vervelend om te moeten stoppen om te laden, maar ach, ik vertrek wel wat eerder. Met de maximum snelheid van 100km/u heb ik dus ook geen enkele moeite. Lekker relaxed rijden en ik hoef minder vaak te stoppen!
Het waren ruim 3 leerzame jaren en als je het mij vraagt, kan iedereen elektrisch rijden! Soms moet je je wat aanpassen, maar dat gaat vanzelf als je geen andere keuze hebt en vaak heb je het niet eens door.
Als je twijfelt over elektrisch rijden dan adviseer ik je om eens de praktijkverhalen te lezen. Of nog beter, leen eens een EV van iemand voor een lange rit.
Inmiddels is het aanbod van elektrische auto’s een stuk groter. Mijn ervaringen van de afgelopen jaren hebben uiteraard meegespeeld in de keuze voor een nieuwe. 200km actieradius in de winter en minimaal 70/80 kW snelladen. Ik heb in elk geval geen seconde getwijfeld toen ik een nieuwe leaseauto ging aanvragen bij mijn werkgever en ik de gewenste brandstof moest aanklikken.
Opnieuw een EV en ook opnieuw een VW. Begin september volgt mijn review over de ID.3 1st edition!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI Highline | Groot Navigatie | Airco | 16'' LM | Apple Carplay/Android Auto |
- 2017
- 167.624 km

Volkswagen Golf 1.5 eTSI R-Line IQ+LED/VIRTUAL/SFEER/ALCANTARA+S.VERWARMING+MASSAGE/18" LMVCAM/ACC/ECC/12 MDN GARANTIE!
- 2020
- 61.799 km

Volkswagen Golf 1.0 TSI Highline DSG/ACC/STOELVW/CARPLAY/LED
- 2017
- 193.232 km