Volkswagen California (2022)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 7, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 18.741 km |
KM-stand laatst | 49.460 km |
De eerste kilometers met Red Bulli
- 24.385 km
Van plug-in hybride, naar diesel. Van ruim 300 pk onder de rechtervoet, naar 150. Voor velen een stap terug, maar niet voor ons. Aangezien we verreweg de meeste van onze kilometers maken tijdens vakanties en weekendjes weg, hebben we onze auto-caravancombinatie verruild voor een camperbus. We verwachten dat lange (vakantie)ritten sneller en comfortabeler gaan zonder iets ‘aan de haak’ en willen ook meer rondtrekken. Bovendien staat ons vakantiehuisje, omdat we geen andere auto hebben, voortaan altijd voor de deur: klaar voor spontane tripjes.
Vanwege beperkte buitenmaten, comfort en uitrusting is de keuze is gevallen op een Volkswagen California, van het nieuwste type (T6.1) in de meest complete Ocean-uitvoering. ‘Meest compleet’ wil bij Volkswagen nog niet zeggen dat alles erop en eraan zit. Ja, een elektrisch hefdak (wat ons betreft echt niet nodig), LED-verlichting voor en achter, dubbelglas, standkachel, sluithulp de voor schuifdeur en allerhande kampeervoorzieningen als een digitale waterpas en tafel in de schuifdeur zijn standaard. Voor simpele dingen als elektrisch inklapbare spiegels moet echter worden bijbetaald. Het was daarom nog een flinke zoektocht naar een exemplaar met voor ons de juiste opties, maar uiteindelijk zijn we geslaagd bij een buscamperspecialist in het oosten van het land. Vanwege de roodmetallic kleur en de bekende koosnaam voor VW-busjes hebben we ‘m liefkozend gedoopt tot Red Bulli. Hij was bij aanschaf een jaar jong, net als onze laatste auto’s als ‘Jahreswagen’ afkomstig uit Duitsland en veel completer uitgevoerd dan origineel Nederlandse exemplaren.
Meteen na aanschaf afgelopen najaar hebben we de daad bij het woord gevoegd en zijn een aantal weekenden weggeweest naar familie en leuke steden. We waren onder de indruk van het comfortabele bovenbed (wel even klauteren), de grote leefruimte beneden en de vele opbergmogelijkheden. De standkachel is zuinig en krachtig, zelfs bij temperaturen rond het vriespunt is het binnen nog prettig warm. En wat zit de bus vol slimmigheden: een watertank die de oneffenheden van de carrosserie opvult en zo een rechte keukenkast oplevert, buitentafel en -stoelen opgeborgen in de deuren, restwarmte van de motor als kachel gebruiken bij stilstand, campingmodus waardoor de (knipper)verlichting niet meer aangaat als je ontgrendelt of een deur opent, etc. Van dit soort gimmicks worden we blij!
We hebben inmiddels zo’n 5.000 km gereden en zijn net terug van een skivakantie in Oostenrijk. Daar hebben we niet gekampeerd, maar de lange rit gaf ons wel een goede indruk van de autokwaliteiten. De stoelen zijn fijn en door de hoge zit kijk je over al het verkeer uit. De rechte carrosserie en het vele glas zorgen nog eens voor extra overzicht rondom. Ook van het ruimte-aanbod zijn we onder de indruk. Niet alleen bagage, maar ook spullen die je tijdens het rijden bij de hand wil hebben vinden makkelijk een plekje. Wel jammer dat twee paar ski’s nét niet door het skiluik passen. Het weggedrag is comfortabel en de motor verbazingwekkend stil, ook op hogere snelheden. Natuurlijk rijdt een bus niet erg dynamisch, maar de T6.1 doet qua comfort nauwelijks onder voor een personenauto. Tot zo’n 150 km/h ligt-ie als een blok op de weg, maar op nog hogere snelheid worden de voorwielen zoekerig. De adaptieve cruise control is meestal erg fijn en zorgt voor een relaxte rit, maar vergist zich soms in druk verkeer en gaat dan vol op de rem voor een auto op een andere rijbaan. Helaas is het, in tegenstelling tot bijvoorbeeld bij Toyota, niet mogelijk om de adaptieve functie uit te schakelen en op normale cruise control te rijden. Als de cruise control is ingeschakeld, schakelt de automaat trouwens niet terug wanneer dat wenselijk is (bijvoorbeeld op een helling) en houdt daardoor soms de ingestelde snelheid niet vast. Je moet dan handmatig terugschakelen of de cruise control uitzetten.
Trekkracht is er meestal voldoende, alleen op tussensprints verlangen we soms naar een zwaardere motor. Dat de DSG-automaat is afgesteld op zuinigheid, helpt ook niet mee. Even gas loslaten, bijvoorbeeld op een rotonde of in een bocht op de invoegstrook, zorgt al voor opschakelen, waarna de automaat vervolgens lang nodig heeft om terug te schakelen als je het gas weer intrapt. Na even wachten komt de kracht er dan bruut weer in. Helaas zijn er geen flippers achter het stuur leverbaar waarmee je snel zelf kunt terugschakelen, daarvoor moet je de DSG echt in de handmatige stand zetten. Ook het start-/stopsysteem is weinig subtiel. Het uitschakelen van de motor gaat gepaard met trillen en als je de rem weer loslaat, haperen de verlichting en ruitenwissers door de spanningspiek en klinkt er bij het wegrijden een ‘goedkope klik’ van een relais. Toch zorgt dit alles wel voor een bescheiden brandstofverbruik: gemiddeld zo’n 1:14 in Nederland en 1:12 bij vlotte Autobahn-ritten met snelheden tot 150 km/h. De vijfcilinder T5 die we ooit hebben gehad, werd nooit veel zuiniger dan 1:10.
In het donker genieten we van de enorme lichtopbrengst van de LED-koplampen, die bij het inschakelen van de auto een vrolijk dansje lijken te doen. Het geluid van de stereo is prachtig en het multimediasysteem werkt (net als de overige bediening) intuïtief. Veel belangrijke functies zijn met de knoppen op het stuur of dashboard te bedienen of binnen één stap in het scherm. Als je van telefoon wil wisselen, toch best een vitale functie, moet je echter wel een hele menustructuur doorploeteren. Apple CarPlay weigert soms ook helemaal. Meestal helpt het om de auto opnieuw op te starten, maar een keer hebben we de telefoons compleet uit het systeem moeten verwijderen en opnieuw moeten koppelen voordat het weer werkte. De uitgebreide WeConnect-app is onlangs vervangen door een nieuwe Volkswagen-app, waarbij helaas een aantal functionaliteiten is beperkt. Verbruiks- en ritgegevens zijn veel omslachtiger terug te vinden dan voorheen. Bovendien geeft de app niet meer de correcte uitleg bij een (fout)melding. Als bijvoorbeeld het brandstoflampje brandt, komt in de app nu een uitroepteken te staan bij het kopje ‘motor’, met de melding: ‘ga naar de dealer’. De oude app gaf gewoon de melding: laag brandstofpeil. Ook is het jammer dat functies die in de camper wel met het touchscreen te bedienen zijn (standkachel, hefdak, koelkast, verlichting) niet te vinden zijn in de app. Bij concurrent Marco Polo van Mercedes is dit wel het geval.
De spiegels kunnen niet automatisch inklappen bij het op slot doen van de auto. Pas als je de sluitknop op de sleutel lang ingedrukt houdt, klappen ze in. Dit gebeurt niet recht, maar diagonaal; heel onlogisch, want zo steken ze alsnog een stuk uit en bovendien worden ze nat en vuil. Ook tijdens het rijden staat het spiegelglas dusdanig schuin, dat de regen erop spat en zodoende het zicht vermindert. Over nattigheid gesproken: (natuurlijk) tijdens een regenbui op de snelweg ging het rechter raam spontaan naar beneden en liet zich niet meer sluiten. Na het opnieuw starten van de auto op de vluchtstrook kregen we het raam wel dicht, maar enkele minuten later gebeurde het opnieuw. De raamschakelaar aan de passagierszijde bleek kapot. Verder lijken de bij aanschaf gemonteerde nieuwe all-season banden van Hankook nu al gecupt en zorgen boven de 120 km/h voor een hinderlijk gezoem in de bus. Binnenkort gaan we hiervoor naar de garage.
Bovenal zijn we superblij met onze Red Bulli: elke keer als we instappen, krijgen we meteen een grote glimlach op ons gezicht. Toch is het aan de ene kant een bus met veel pluspunten en slimmigheden, maar aan de andere kant ook wat vreemde onhebbelijkheden. Laten we het maar houden op karakter. 😉
Volop genieten
- 39.297 km
We rijden nu al ruim een jaar in Red Bulli rond en wat hebben we er een plezier van! In een jaar tijd hebben we er 70(!) dagen mee gekampeerd, dus je kan wel stellen dat we er goed gebruik van maken. Variërend van weekendjes weg in eigen land en overnachtingen in de buurt bij vrienden/familie tot twee lange reizen: een roadtrip over de 700 km lange Kroatische kustweg Jadranska Stradale in het voorjaar en een rondreis door Zweden in de zomer. Voor het eerst in ons leven zijn we ook in de natte herfst gaan kamperen, en zelfs als je veel tijd binnen doorbrengt is het geen straf. Heerlijke stoelen, genoeg licht en ruimte en een goede maar zuinige standkachel maken het verblijf aangenaam. Volop genieten dus!
We kunnen al onze bagage makkelijk kwijt, de indeling is gewoon erg doordacht. We hadden kort na aanschaf diverse accessoires gekocht, maar die bleken door de slimheid van het ontwerp eigenlijk niet nodig en belandden snel weer op Marktplaats. Tip voor iedereen: ga er eerst gewoon eens even een paar keer 'standaard' mee op pad, voordat je extra's koopt. Accessoires die wel blijvertjes zijn: een houder in de rail met hoes voor de porta potti (die kan tijdens het rijden in het interieur blijven staan, en dient overdag als hocker), horren voor schuifdeur en achterklep en een plankenset in de kledingkast.
De rij-eigenschappen zijn onveranderd ten opzichte van de vorige review: een beetje grofstoffelijk soms, niet al te snel maar gewoon een goedmoedige lobbes. Snelwegen, slecht wegdek en bergen zijn geen probleem. Je merkt nauwelijks verschil tussen een lege bus of zware belading. Alleen met de fietsendrager achterop merk je dat de voorwielen iets zoekeriger worden. Door z'n formaat kun je 'm ook in de meeste parkeergarages goed kwijt (handig voor citytripjes onderweg).
In september kreeg de bus z'n eerste beurt, een simpele 'olieservice' en verder waren er geen bijzonderheden. Hij tokkelt gewoon lekker door. Het verbruik van gemiddeld 1:13,5 (zie verbruiksmonitor) blijft binnen de perken en AdBlue hoeven we tussen de garagebezoekjes door eigenlijk nooit bij te vullen.
Kortom: we hebben niets te klagen en genieten volop. En toch gaan we zeer waarschijnlijk overstappen naar de nieuwe California. Vooraf waren we sceptisch over de indeling daarvan, maar een bezoekje aan de kampeerbeurs en daarna de dealer hebben ons overtuigd. De nieuwe rijdt echt 'next level': stiller, strakker en toch comfortabeler, veel meer als een personenwagen. Ook is hij een stuk flexibeler en luxer. Dat haalt misschien een beetje de charme weg van een kampeerbus, maar is wel nóg fijner onderweg, temeer omdat we 'm ook als reguliere auto gebruiken. Tot slot de belangrijkste reden: de nieuwe is er als plug-in hybride met vierwielaandrijving. We hebben een beetje 'dieselschaamte' en door de nieuwe aandrijflijn combineert hij de beste eigenschappen van de Bulli en onze vorige auto, de RAV4 PHEV. In Nederland kunnen we onze kilometers dan bijna helemaal elektrisch afleggen. We zijn heel benieuwd hoe de T7 gaat bevallen, maar voorlopig moeten we er nog wel even op wachten. Een beetje spannend is het ook wel: voor het eerst een écht nieuwe auto kopen.
Laatste rondje
- 49.460 km
Morgen staat de nieuwe bus voor ons klaar, dus maken we vandaag nog een afscheidsrondje met ‘Red Bulli’. Wat hebben we genoten van het reisplezier, comfort, ruimte en veelzijdigheid van de California! Met een grote glimlach waren we altijd onderweg. We noemden ‘m steeds vaker ‘ons kindje’ en dat zegt denk ik genoeg. Afgelopen maanden waren eigenlijk ‘meer van hetzelfde’ dat ook in de vorige verslagen beschreven is. We gingen ermee op wintersport en zijn (als dertigers/veertigers tussen de pensionado’s 😅) langs de Spaanse Costa’s getrokken. Allemaal met veel plezier, zonder problemen. De APK in april was een formaliteit. Er brak alleen een greepje van een keukenkastje af, maar aangezien er reparatiesetjes voor bestaan zal dit vaker voorkomen. 😉 Zoals gezegd zit het avontuur met Red Bulli er morgen dus op, maar we gaan ervan uit dat de nieuwe California eHybrid ons minstens net zoveel plezier gaat brengen. We kijken in elk geval uit naar de nieuwe luxe opties, en naar de extra power en comfort die de plug-inhybride met zich meebrengt. De techniek kennen we van onze eerdere RAV4, maar we zijn benieuwd hoe dit in een camper tot zijn recht komt. Hierover volgt ongetwijfeld snel een nieuwe review! Tot slot nog wel één groot pluspunt van de ‘oude’, dat pas bij het inruilen concreet werd: ja, de investering voor een California is enorm, maar wat blijkt de afschrijving laag te zijn. Procentueel gezien hebben we nog nooit zo goedkoop gereden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen California T7 Ocean L2 1.5 eHybrid 245 PK DSG 4Motion | 48 mnd. garantie | De nieuwe California Complete uitvoering met bijna alle opties | Nw.prijs € 115.000,– | rijklaar vanaf 30 juni, dus stap snel in!
- 2025
- 2.028 km

Volkswagen California 6.1 2.0 TDI 150 PK DSG Ocean Edition | LED | Alcantara | Elektr. hefdak | Navigatie Pro | Trekhaak | Elektr. memory stoel |
- 2023
- 50.687 km

Volkswagen California T6.1 | Ocean | 150PK | DSG Automaat | Luifel | Elektrisch Hefdak |
- 2023
- 69.382 km