Volkswagen Bora 1.9 TDI 115pk Comfortline (1999)

Volkswagen Bora 1.9 TDI 115pk Comfortline (1999)
Volkswagen Bora 1.9 TDI 115pk Comfortline (1999)Volkswagen Bora 1.9 TDI 115pk Comfortline (1999)Volkswagen Bora 1.9 TDI 115pk Comfortline (1999)Volkswagen Bora 1.9 TDI 115pk Comfortline (1999)Volkswagen Bora 1.9 TDI 115pk Comfortline (1999)Volkswagen Bora 1.9 TDI 115pk Comfortline (1999)Volkswagen Bora 1.9 TDI 115pk Comfortline (1999)Volkswagen Bora 1.9 TDI 115pk Comfortline (1999)Volkswagen Bora 1.9 TDI 115pk Comfortline (1999)Volkswagen Bora 1.9 TDI 115pk Comfortline (1999)

UitvoeringBora 1.9 TDI 115pk Comfortline
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2004

Om te beginnen met de conclusie: Wat een heerlijke wagen!

Anderhalf jaar geleden moest er een lease-auto worden aangeschaft. Maar met het verwisselen van werkgever, raakte ik ook mijn auto van de zaak kwijt. Ik trof deze Bora aan bij een VW dealer. Reed er een behoorlijk stuk in en raakte diep onder de indruk van de kracht en souplesse van de motor. De motor pakt bij alle toerentallen mooi op en het koppel (meer dan 310 Nm!) is magistraal. Inhalen is kinderspel, wat de veiligheid ten goede komt. Verder is de motor niet zo hitsig dat je je rechtervoet niet in bedwang kunt houden. Het verbruik is daardoor geweldig. Als ik op de Duitse Autobahn doorstamp (160 kmpu, daarboven raakt het gezin van de kook), rijdt de Bora nog altijd 1 op 15. En bij normale snelheden op op de Nederlandse snelweg, haal ik fluitend 1 op 22! Gemiddeld, inclusief veel stadsritten, zit ik op 1 op 18.

De wegligging is lekker strak. Lang niet zo zompig als een Golf IV, en niet zo nagelhard als in een sportwagen. Precies er tussenin. Dat komt het comfort ten goede. De veerwegen zijn precies goed. Het gevoel in het stuur is een verademing na het Playstation-achtige communiceren van mijn Peugeot 307 Break. Werkt voldoende tegen om te plezieren, en voldoende mee om prettig te cruisen. Wel zou de installatie een vleugje Alfa mogen hebben.

Ook de afwerking ligt op een hoog niveau. De Bora is kraak- en rammelvrij en de torsiestijfheid is prima. En alles functioneert zoals het zou moeten functioneren. Bovendien is het geluid van de standaard geluidsboxen (8 stuks) van een meer dan redelijke kwaliteit. Ook heel prettig.

De uitrusting is uitstekend, met een climatecontrol, cruisecontrol en regensensor, alles elektrisch en een prima bereikbare en gebruiksvriendelijke set bekerhouders.

Enig nadeel: de ruimte achterin. Mijn bloedjes op de achterbank zouden graag iets meer voetenruimte hebben. Nu zitten ze al snel met hun voetjes tegen de rugleuning van papa en mama. Op langer ritten gaan de schoenen daarom uit. Scheelt een hoop. De kofferbak is trouwens wel geweldig. Heerlijk groot en rechthoekig!

De conclusie? Die staat bovenaan. Een geweldige wagen.

geen