Volkswagen Bora 1.6 (2000)

autoreview

Volkswagen Bora
Volkswagen BoraVolkswagen BoraVolkswagen BoraVolkswagen BoraVolkswagen BoraVolkswagen BoraVolkswagen BoraVolkswagen Bora - interieurVolkswagen Bora - interieurVolkswagen Bora - interieur

Signalement

UitvoeringBora 1.6
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf93.500 km
KM-stand laatst129.124 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Problem car ?

  • 99.800 km

Omdat ik binnen een jaar na aanschaf slechts 6.000 km reed, is deze review niet interessant voor kilometervreters. Waarom dan toch deze review. Toen ik de auto kocht was het me niet bekend dat de meeste VAG-producten uit die periode nogal wat problemen kennen waarmee anderen wellicht ook niet bekend zijn. Destijds is onder aanvoering van ene meneer Lopez (kwam van Seat en ging naar GM) fors bezuinigd en werden toeleveranciers uitgeknepen waardoor slechte onderdelen werden gemonteerd. Omdat ik dat leuk vond en een beperkt budget had zocht ik naar een youngtimer tot ca. E 3.000,-- met tenminste ABS en airco en van 1e eigenaar. Bij een Bosch Car Center in Utrecht vond ik deze Bora 1.6 8V met controleerbaar 93.500 km. De auto zou daar de laatste jaren in onderhoud geweest zijn (ingevuld boekje was er bij). Dat dit onderhoud weinig heeft voorgesteld werd na de aanschaf duidelijk. Waarschijnlijk doordat ik een rustige rijder ben, heb ik tijdens de proefrit niet gemerkt dat de synchromesh van de tweede versnelling kraakte. Wat googlen leerde mij dat tenminste t/m 2000 in veel Audi/Seat/Skoda/VW -producten bakken met de code DUU en DUW gemonteerd zijn. Deze versnellingsbakken zijn voorzien van zwakke klinknagels die het begeven waardoor de bak in de soep loopt. Omdat ik geen risico wilde nemen stak ik mijn licht op bij wat garagisten. De verkregen informatie was onduidelijk en de prijsopgaaf varieerde van vijfhonderd voor een gebruikte bak tot zestienhonderd voor complete revisie. Uiteindelijk vond een specialistisch eenmansbedrijf dat de klinknagels door bouten verving, synchromesh vernieuwde en de drukgroep en koppelingsplaat verving voor E 870,-- Verder kwam ik op VW -fora tegen: problemen met centrale vergrendeling, ramen die naar beneden vallen en vervuilde gasklephuizen. De test hier op Autoweek is redelijk goed. Kritiekpunten: beenruimte achterin krap en slecht toegankelijke kofferruimte. Lange mensen zitten achterin misschien wat krap en de kofferruimte is groot en normaal toegankelijk. Mijn Bora is de base-uitvoering met enkel metallic en handmatige airco als extra maar de auto is verder zeer compleet uitgevoerd.
De motor is mooi droog en in 6.000 km heb ik geen olie hoeven bijvullen. Volgens freaks op de VW-fora is de 1.6 8V een van de beste motoren uit die tijd. Zoals elders beschreven voelt alles solide aan. Portieren als kluisdeuren. Stoelen zitten goed en het sturen is prettig direct. Comfort ook goed maar jammer dat er boven ca. 110km nogal wat rijgeluid doordringt. De km's zijn ongeveer ca. 50/50 stad en buitenweg gemaakt en dan kom ik gemiddeld op 1:14. Kort na de aanschaf heb ik de thermostaat laten vervangen omdat de temp. bleef hangen rond 70gr. Gelijk de airco laten checken en volgens de Vakgarage was ik daarmee net op tijd (bijna leeg). Oktober 2015 werkte de cv niet goed meer en heb daarvoor een afspraak gemaakt bij de plaatselijke VW-dealer. Terwijl men bezig was en ik wachtte, kreeg ik de boodschap dat, naast het slot, ook het raammechanisme moest worden vervangen. Enkele dagen daarna ontving ik een nota van E 420,-- Omdat er niets aan het raammechanisme mankeerde toen ik de garage inreed, gereclameerd en werd de rekening teruggeschroefd naar E 280,-- Ondanks nog voldoende profiel heb ik wegens ouderdom de banden laten vervangen door Goodyear. Januari jongstleden de distributieset laten vervangen omdat de riem er 7,5 jaar omlag. Van een 15 jaar oude auto kun je natuurlijk niet alles verwachten maar als ik had geweten welke problemen VAG in die tijd kende had ik waarschijnlijk een andere keus gemaakt.
KOSTEN:
Thermostaat en aircocheck: 210,--
Renovatie versn.bak: E 870,--
Slot en raammech. linker deur: E 280,--
Kleine rep. bij VW-dealer E 180,--
APK plus kleine beurt bij universeel garage: E 260,--
Distributieset, multiriem en remmen reinigen bij universeel garage: E 413,20

Niets bijzonders

  • 104.600 km

Vandaag voor de APK geweest. Geen enkele aanmerking.
Kosten APK, olie+filter en kunststof ringetje E 115,00
Verder bevalt de auto nog goed. Stuurt strak en vind de wat hogere zit wel prettig.

APK en onderhoud

  • 115.000 km

In 2,5 jaar zo'n 22.000 km gereden met de Bora. Bevalt nog steeds goed. Degelijk en redelijk comfortabel vervoer. Ook bij 130 km geeft de auto nog een veilig gevoel.
Zonder aanmerkingen weer door de APK. Nieuwe wisserbladen en lampje was alles. Olie en filter zijn gedaan en de remolie. Totale kosten (universeel garage) á E 269,00 vielen me tegen. Recent is helaas geconstateerd dat de airco vloeistof verliest. Lekkage onderdruk(leiding), Zal ook wel 'n honderd of drie- vier gaan kosten.

APK etc.

  • 121.000 km

Vorig jaar airco(leiding) hersteld. Dure grap.
Doordat er weinig km's worden gemaakt waren de Goodyear banden na drie jaar uitgedroogd. 4x Clebèr nu (E 296,--) bevallen goed. APK, kleine beurt incl. olie, filters en vervangen remleiding achter E 254,-- bij universeel garage. Auto bevalt nog steeds. We gaan weer een jaartje door.

Weer 'n jaar verder

  • 126.668 km

Was weer aan de APK toe en laat dan gelijk doen wat volgens de handleiding nodig is (en eventuele extra's). Oliewissel, vloeistoffencontrole, aircocheck, remmen achter reinigen, pookhoes vervangen en de voorste lambdasonde moest i.v.m. APK vervangen worden (teveel uitstoot). E.e.a. is gedaan bij voormalig VAG-dealer Auto Kar - Steenbergen. Totaal E 625,00 Kwam daar voor de eerste keer maar echt goed bevallen is het niet. Hadden nog een complete pook+hoes in magazijn en hebben dat maar gemonteerd. Ca. driemaal zo duur als via internet. Verder bevalt de auto nog goed. Gemiddeld verbruik: 1:14 en hoef nooit olie bij te vullen.

Afscheid

  • 129.124 km

Niet dat ik de auto beu was of er opnieuw aanzienlijke onksten werden verwacht heb ik de Bora vervangen door een Clio phase II b.j. 2007 met 89.000 km op de teller (NAP). Hoofdzakelijk omdat ik maar weinig km's rijd, binnenkort de MRB verhoogd wordt en voordeliger in verzekering is.
Ik vond de Bora een geslaagd model, comfortabel rijden, stuurt scherp, ligt goed op de weg en door het SR -systeem (1.6/8V) kon ik goed meekomen op Rijkswegen. Ik hoop dat er nog iemand een aantal jaren plezier aan heeft.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens