Volkswagen Bora 1.6 16V Sportline (2002)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Bora 1.6 16V Sportline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 127.900 km |
KM-stand laatst | 180.000 km |
Volkswagen Bora 1.6 16V Sportline
- 127.900 km
Na een paar jaar probleemloos in een Opel Astra 2 liter diesel rondgereden te hebben ging ik veel minder kilometers maken, dus werd het tijd de Astra te verkopen en voor een andere (benzine) auto te gaan.
Een kennis van mij kreeg een leaseauto, zodoende kon ik zijn VW Bora 1.6 16v Sportline voor een zacht prijsje overnemen. De auto is altijd dealeronderhouden geweest en je kunt duidelijk merken dat er altijd voorzichtig met de auto omgesprongen is. De auto is zowel van binnen als buiten in smetteloze staat. Het interieur ruikt zelfs als nieuw. En geen slijtageplekken te bekennen. Ondanks dat de auto al bijna 10 jaar oud is.
De auto is ook vrij vol uitgevoerd. o.a cruise control, boardcomputer, airco (helaas geen clima)elektrisch schuifdak, middenarmsteun, chromen randen rondom. Uiteraard elektrische ramen en elektrische spiegels. Ook de automatisch dimmende spiegels, zowel binnen als buiten zijn een verademing.
Ervaring na de eerste 5000km:
kwa afwerking van de auto heb ik niks aan te merken. Geen rammeltje of kraakje te bekennen. Het dashboard ziet er ook net even wat luxer uit met de chromen omlijsting van de klokken. De stoelen zitten zeer goed en bieden goede steun voor mij met een lengte van 1m94. De auto ligt ook goed op de weg, al is de besturing wat wollig rond de middenstand en de auto is vrij zacht afgeveerd. Heerlijk op de snelweg maar voor het betere bochtenwerk is deze auto absoluut niet geschikt.
De motor is geen snelheidsduivel. Ik heb een vrij rustige rijstijl dus ik kan er mee leven, al denk ik nog iedere dag terug aan het koppel van mijn diesel. Dat reed toch echt vele malen beter. Voor een 1.6 is hij wel erg soepel, geen gehort en gestoot als je laag in toeren zit. En een vrij sportief geluid. Als je laag in toeren zit dringt er ook zeer weinig geluid het interieur binnen, helaas wordt dat wel anders als je wat hoger in toeren komt.
Minpunten:
Ruimte achterin is ronduit slecht. Zelfs in een Polo zit je achterin nog ruimer. Mensen langer dan 1m70 kunnen niet knap achterin zitten, zowel kwa hoofd als beenruimte. Eigenlijk vind ik dit niet kunnen bij een auto in dit segment. In een golf 4 zit je veel ruimer, dit vind ik ook best opvallend. De kofferruimte is wel groot, maar zeer krap en slecht bereikbaar.
Het benzineverbruik is ronduit slecht, ik haal met moeite een gemiddelde van 1 op 11-12, terwijl ik niet eens doortrek in versnellingen en dat soort werk. Op de snelweg met 120 km/h draai je rond de 4000 toeren, met een verbruik van 7,8 per 100 km als gevolg, dit vind ik echt veel te hoog op cruisesnelheid. Over de herrie van de motor maar niet te spreken. Met mijn diesel reed ik flink door en reed ik nog steeds 1 op 18, dus dit valt erg tegen.
beoordeling:
+ souplesse motor
+ afwerking
+ opties
+ zitcomfort
- benzineverbruik
- ruimte achterin
- tildrempel kofferbak
- lawaai motor bij cruisesnelheid 120km/h
Kortom, ik ben gematigd positief over de auto. Ik denk dat als je deze auto met een 1.8 turbo motor hebt, je maar iets meer verbruikt, maar wel veeeeeel meer plezier en power hebt. Net als een diesel.
In combinatie met die motoriseringen is het een zeer goede en degelijke auto, maar eigenlijk is de 1.6 niet geschikt.
update bij km stand 157.000
- 157.000 km
Aangezien ik een periode op de fiets naar het werk kon is zijn er zeer weinig km's bij gekomen in de afgelopen 3 jaar.
Nu ik weer genoodzaakt ben met de auto naar het werk te gaan komen er toch zo'n 350km per week bij. Dus gaat de kmstand tegenwoordig iets sneller omhoog dan voorheen.
Inmiddels staat er ruim 157.000 km op de klok, problemen zijn er amper geweest in de tussentijd. De auto lust wel wat olie dus 1x in de 5000 km moet er wel een litertje bij. Verder zijn de schokbrekers achter vervangen en is het motormanagement gereset omdat hij op 3 poten liep en een foutmelding in de boordcomputer gaf. Sindsdien is er geen vuiltje meer aan de lucht.
Als de motor koud is in de winter lust hij een aardige slok benzine, maar eenmaal warm op de snelweg valt het wel mee, ik ben een rustige rijder en rijdt vaak 110-120. 90% van mijn kilometrage rijdt ik op de snelweg, waarmee ik een gemiddeld verbruikt van 7,3 liter per 100km noteer. in de zomer ligt dit rond de 6,9-7,1 liter per 100km. In de zomer met 3 man met volle bepakking naar Frankrijk gereden, en daarmee haalde ik op cruise control een verbruik van 6,7 liter per 100km.
Volgende onderhoudspuntje worden nieuwe banden, aangezien ik daar alweer 30.000 km op rijdt.
De auto is zowel kwa interieur als motor nog in zeer goede staat, dus ik ben ook van plan deze auto zoveel mogelijk op te rijden, ik denk dat ik met mijn rustige rijstijl in ieder geval met gemak de 2 ton ga halen, als er geen gekke dingen gebeuren.
Het is verder gewoon een prima auto.
update
- 180.000 km
Inmiddels staat de teller op 180.000, loopt een stuk harder op nu ik 50-75 km per dag rij gemiddeld.
Dit jaar een nieuwe katalysator en 2 nieuwe achterbanden en weer een jaar probleemloos rijden,. Ik begin toch wel respect voor de auto te krijgen, hij heeft mij nog nooit laten staan en in het interieur merk je ook niet dat de auto ouder wordt, echt prima Duitse kwaliteit. Verbruik is nog steeds matig, haal met geluk de 7,2 l per 100 km, als ik doorrij zit ik rond de 8.0 l per 100 km, en aangezien ik de laatste tijd meer rijdt en meer haast heb is dat laatste gemiddelde waarschijnlijker.
Daarom heb ik besloten deze auto weg te doen, en voor een passat of passat CC 2.0 TDI 140 pk te gaan.
Later meer.. .
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.