Volkswagen Arteon Shooting Brake 1.4 TSI eHybrid R-Line Business (2023)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Arteon Shooting Brake 1.4 TSI eHybrid R-Line Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 46.000 km |
Eerste ervaring na aflevering
- 90 km
Eindelijk na bijna 1,5 jaar wachten is de auto afgeleverd.
1,5 jaar geleden ongeveer een half uur proef gereden in de Arteon eHybrid en na de korte kennismaking en een overwegend positief gevoel besloten hiervoor te gaan.
Na 1,5 jaar ben je dan wel nieuwsgierig of de auto nog steeds dat gevoel van destijds weet op te wekken.
Dit kan ik gelukkig beamen. Grappig ook dat je steeds ongeduldiger wordt om de auto eindelijk in ontvangst te kunnen nemen.
Ik denk dat het aantal Arteon Shooting brakes die ik in die 1,5 jaar heb gespot, op 1 hand is te tellen. Een zeldzame auto dus.
Het uiterlijk - en daar zijn vriend en vijand het over eens - is fantastisch. Wel de 19" wielen genomen en niet de 20" want die vind ik minder mooi.
Omdat we ook een BMW 330e hebben was ik van mening dat het verschil in trekkracht aanzienlijk zou zijn, maar dat valt in de praktijk reuze mee. De 218pk zijn ruim voldoende om dit een vlotte auto te laten zijn.
Alle opties zijn overigens aangevinkt en de rust aan boord door het dubbel glas is heerlijk.
Wat verder nog als zeer goed is te beoordelen is het adaptieve onderstel wat je in de individuele instelling nog zachter dan comfort, of harder dan sportief kan zetten. Ook het gemiddelde verbuik na een paar dagen is minder dan 4L/100km.
Ik kan mijn woon-werk afstand ook volledig elektrisch kunnen rijden (boorcomputer geeft 55km range aan), maar je wil wel ook de brandstofmotor inrijden.
Verder vind ik het heerlijk dat de ACC bij een geplande route in de navi ook snelheid verminderd bij bochten zodat je na vertrek nooit meer zelf hoeft te remmen of gas bij te geven.
Ik een later bericht kan ik verder uitweiden over de rijeigenschappen, verbruik etc. want dat is na een paar dagen wat voorbarig.
Wat me wel opvalt in tegenstelling tot de BMW is dat je niet weg kan lopen bij de auto en het slot zich automatisch vergendeld. Je moet dus bewust even de hand tegen de portiergreep houden om de deur te vergendelen. Ook jammer dat er geen beter audio systeem is ontwikkeld. Waarschijnlijk omdat de plek van de sub-woofer nu ingenomen is door het accupakket, terwijl deze normaal op de plek van het reservewiel wordt ingebouwd.
Bij een eerdere BMW zaten er 2 onder de voorstoelen. Dus VW dat kan ook hè.
Tot zover dus positief over het rijgedrag, de zitpositie in de 14-voudig verstelbare ergo comfort stoelen met massagestand, de agiliteit en zelfs de bagageruimte valt niet tegen.
Midlife review
- 46.000 km
Na bijna 2 jaar is de Arteon nog steeds een zeldzame verschijning op de weg (zeker de shooting brake) en niet alleen in Nederland, maar ook daarbuiten.
Wat het meest opvalt is dat de auto v.w.b. het zitcomfort achter het stuur en het ruimtegevoel dichter tegen de BMW 5 aanzit als de 3 serie die vele malen krapper is. Daarentegen is de ruimte om de achterbank veel beter in de Arteon t.o.v. de 5.
De auto kent ook 2 gezichten. Omdat je een individuele instelling hebt voor het onderstel, stuur, etc., kan je het onderstel nog zachter zetten dan de comfortstand. De auto neemt hobbels en ribbels zonder stoterig te zijn en tot mijn verbazing lijdt de dynamiek van snel genomen bochten daar niet onder. De auto helt ook nauwelijks meer over in vergelijk met de sportstand.
Eigenlijk is het onderstel van de Arteon bovengemiddeld goed afgesteld.
Maar goed 2 gezichten dus. Als de GTE knop wordt ingedrukt veranderd de auto subiet. De sportstand wordt ingeschakeld, de brandstof en elektromotor werken maximaal mee en de luidsprekers doen mee om een wat sportiever geluid te genereren. Dit stoort geen moment en voelt ook niet nep. De auto wordt dan bovengemiddeld vlot.
Er zou dan 220pk opgewekt worden, maar mijn ervaring met de 330e die met “alles aan” 292pk zou leveren is het verschil helemaal niet zo groot.
Het zou mij niet verbazen als een rollenbank test zou uitwijzen dat er veel meer vermogen in zit.
Ook de achterbak slokt best nog flink wat bagage op en is vele malen ruimer/ praktischer dan de 330e.
De volledig elektrische range is in de winter 38 en in de zomer 52 km bij een combinatie van N en snelwegen (30%/70%).
Ik gebruik de GTE stand het meest omdat je dan veel meer koppel hebt en de auto erg soepel rijdt. Het totaal verbruik is 3L/100km. Ondanks dat er ook met regelmaat 150…200 km per dag wordt gereden (normaal 80).
Wel altijd na iedere rit stekkeren.
Het is jammer dat VW gestopt is met het mooiste model uit hun vloot en wat was het lekker geweest als ze het huidige hybride pakket (met grotere accu) ook in dit model beschikbaar hadden gemaakt.
Dat gezegd hebbende, omdat je altijd standaard in e-mode start en de auto veel vlotter is dan het vermogen dat de elektromotor zou opwekken en ik ook 140km/u haal (volgens boekje max. 120), merk je hoe verslavend het elektrisch rijden is. De volgende auto wordt dan ook een BEV.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Arteon eHybrid 218PK DSG ELEGANCE BUSINESS+ VIRTUAL/TREKHAAK/PANORAMADAK
- 2022
- 35.032 km

Volkswagen Arteon 1.4 TSI eHybrid R-Line Business+ AUTOM/PANO-DAK/ADAP CRUISE/CAMERA/NAVI/DEC 2021/AIRCO-ECC/XENON//PDC V+A/TREKH
- 2021
- 87.101 km

Volkswagen Arteon 2.0T Dsg R-LINE Business+ PANO | DYNAUDIO | VIRTUAL | FULL LED | 360 CAM | CARPLAY | BLINDSPOT | STOELVERW V+A | ELEK TREKHAAK | LMV 19''
- 2020
- 59.140 km