Volkswagen Arteon 2.0 TDI 150pk Elegance Business (2018)

autoreview

Volkswagen Arteon 2.0 TDI 150pk Elegance Business (2018)

Signalement

UitvoeringArteon 2.0 TDI 150pk Elegance Business
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst17.000 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 17.000 km

Heb sinds juli een Arteon 2.0 TDI-DSG in Business Elegance uitvoering.
Als enige optie zwart metallic en ik heb de ramen achteraf laten tinten omdat ik de originele getinte zijruiten te donker vind. Auto is in deze uitvoering al erg compleet; zou zo niets kunnen noemen dat ik er graag extra op zou hebben gehad, behalve dan een achteruitrijcamera waarvan ik dacht dat die ook in het pakket zat.

Maar waarom de Arteon?
Kwam toevallig via You Tube bij een filmpje terecht van de Arteon en was eigenlijk meteen verkocht. Een mooie gestrekte hatchbak met een, voor VW-begrippen, duidelijk andere designtaal wat me erg aansprak.
En na 19 jaar stationcar gereden te hebben vond ik het ook wel tijd voor eens iets anders.
Echter kreeg ik hem met automaat in deze uitvoering niet binnen het leasebudget. Scheelde niet veel maar we mogen niet boven het normleasebedrag uitkomen. (ook niet door een eigen bijdrage)
Vervolgens proefritten gemaakt in de Renault Talisman, Opel Insignia Grand Sport en een weekend in de Passat Variant van mijn collega gereden (toevallig, omdat er onder mijn Volvo geen trekhaak zat).

De Talisman was een sedan in Initiale Paris uitvoering met een 130 pk diesel automaat. Vond de motor opvallend stil, net vlot genoeg maar dat hield niet over. Was alleen niet te spreken over het onderstel. Vond de auto erg stoterig op slecht wegdek, een dikke onvoldoende. Wel jammer want in mijn ogen een van de mooiste sedans van dit moment, zeker in die uitvoering met de zwart-paarse kleur. De Insignia daarentegen scoorde op onderstel en rijgedrag goed. Zat de 130 pk (1.6 diesel) in met 6-traps automaat alleen dat vind ik geen mooie combi. Motorvibraties komen door in het interieur en de automaat is wel een heeeeeel elastische. Nog gereden met de 2.0 en achttraps automaat met 170 pk. Automaat was stuk beter maar de 2 liter diesel met 170 pk overtuigde toch niet echt. De Volvo met 180 pk D4 was een stuk rapper. Komt bij dat de Insignia met die motor en automaat en de nodige opties zeker geen koopje is. Die ging dus nog even in de wacht.
Het weekend met de Passat 120 pk diesel DSG was niet verkeert maar ik was niet meer op zoek naar een station-uitvoering en de sedan uitvoering van de Passat vind ik toch wat saai.
Het schoot dus allemaal niet zo op.

Tot ik maar weer eens op leaseplandirect de configuratie opstartte van de Arteon. Wat bleek, het leasetarief was ineens bijna 40 euro lager als gevolg van een gratis dsg-actie.
Bingo!
Meteen een proefrit gepland en die pakte goed uit.
Auto besteld en in juli geleverd gekregen.

Inmiddels staat er 17.000 km op de teller. Is nog niet zo heel veel maar inclusief een autovakantie naar Italië heb ik voor mijn gevoel voldoende ervaring opgedaan om e.e.a. met jullie te delen en in elk geval het aantal reviews op te krikken.
De 150 pk diesel volstaat voor mij, auto is voldoende snel (voelt niet minder dan de 170 pk uit de Insignia).
Voor mij de eerste keer een automaat met dubbele koppeling. Tijdens het rijden prima, tijdens wegrijden en manoeuvreren vind ik een automaat met koppelomvormer net wat prettiger.
De auto is, ondanks de stijlloze portieren, erg stil van binnen en comfortabel geveerd zonder week te zijn. Rechtuitstabiliteit op hogere snelheden is goed. Met 150+ km/h op Duitse snelwegen rijdt ie relaxed. In combinatie met ACC kun je dit bij wijze van spreken uren achtereen volhouden.
Het stuurgedrag ten opzichte van mijn vorige V60 is een vooruitgang.
Waar de Volvo je bij stevig insturen trakteerde op serieus overstuur doet de Arteon dat nagenoeg niet.
Van binnen is de auto erg ruim, met name de beenruimte achterin.
Hoofdruimte achter is wel wat minder maar tot 1.85m geen enkel probleem. Kofferbak met elektrische bediening is, zeg maar, enorm te noemen. Met gemak vijf grote tennistassen.
Het digitale dashboard heeft een goede resolutie en met de tellers op klein en navigatie daartussen goed uit te lezen. De perfecte plaats voor navigatie.
Tot dusverre altijd nog auto’s met halogeenverlichting gehad, led-verlichtig is standaard op de Arteon, een enorme vooruitgang!
Stoelen zitten goed alleen is op dat vlak de V60 toch de winnaar.
Verbruik tot dusverre 5,4 l/100 km, een stuk zuiniger dan de Volvo (gemiddeld 6,3 l/100 km).

Is er nog iets te klagen?
- De achteruitrij camera, waarvan ik dacht dat die er op zat, ontbreekt. (Bleek toch een optie, oeps) Omdat de achterruit wel behoorlijk getint is, is dat even wennen. En ik mis een achterruitwisser, maar goed, echt mooi is dat ook niet ;-)
- C-stijl geeft een grote dode hoek. Misschien is dat hatchback-eigen maar vind in een stationcar het zicht schuin naar rechtsachter beter.
- Dashboardkastje is klein, heel klein.
- Het interieur is prima afgewerkt al had hier wel wat meer afstand genomen mogen worden van de Passat. Niet in lijn met het uiterlijk.
- De stoelen kunnen niet ver naar beneden waardoor je wat hoog zit. Voor mij met 1.75m niet zo’n probleem maar ik kan me voorstellen dat als je tegen de 1.90m bent graag de stoel lager wil kunnen zetten.

Samengevat tot dusverre dik tevreden over de Arteon.
Kennissen die de auto zo zien staan zijn over de looks onverdeeld positief. Mooiste detail vind ik hoe de brede motorkap als het ware op de voorbanden ligt. En al zijn de side skirts losse componenten, je moet heel goed kijken om dit te zien. Het lijkt alsof ze in de deurconstructie zijn geïntegreerd.
Vertel je echter aan iemand wat voor auto je hebt gaat er bij de meesten geen lampje branden.
Zal denk ik ook geen verkooptopper worden hier tussen de stationcars en het SUV-geweld.
Maar dat is niet erg, er hoeft er van mij ook niet op elke straathoek een te staan.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.