Trabant 601 (1988)

autoreview

Trabant 601 (1988)

Signalement

Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1988
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf11.707 km
KM-stand laatst100.581 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hij tuft nog steeds

  • 89.100 km

Zoals beloofd zou ik deze review bijhouden :)

We zijn inmiddels alweer 8dkm verder. De vakantiereis naar Hongarije is uitstekend gegaan. Even een beurtje gegeven, bougies, luchtfilter en doorvetten. Kosten rond de €30. Daarna gas erop. Ook tijdens hoge temperaturen van 38 graden geen centje pijn. We zijn op de heenreis via Tsjechië gereden en op de terugreis via Oostenrijk. De terugreis was enigzins vermoeiend. De Trabi zat namelijk ramvol met bagage en mijn zoon is inmiddels ook geen kleine jongen meer. Dan heeft de 26pk die de Trabant biedt het soms best zwaar. Ik heb hem regelmatig flink moeten mishandelen om hem enigzins fatsoenlijk berg op te krijgen. Maar het is gelukt zonder problemen. Verbruik lag tussen de 1 op 15/19. Erg knap en ook een beetje onverstelbaar dat dit oeroude basis ontwerp zo betrouwbaar kan zijn. Overigens heb ik in Hongarije, ook in de kleinste dorpjes, letterlijk niet 1 Trabant meer gezien. De Hongaren vonden het wel geweldig als ze de mijne zagen. Maar ook al ben ik nog zo gek op de Trabant... Zo volbepakt ga ik zulke reizen niet meer doen. Je hebt niks te zeggen in het huidige verkeer, de veiligheid is inmiddels te nihil voor zulke expedities. En ondanks dat hij enorm betrouwbaar is vind ik het niet leuk dat ik regelmatig het uiterste moest vergen van de Trabi. Soms 120 km/h op de Autobahn om vrachtwagens veilig en vlot in te kunnen halen. Ga ik dus niet meer doen.

Daarna ben ik in mijn eentje nog een keer naar Zwickau gereden waar een Trabant bijeenkomst was. In mijn eentje zonder veel bagage ging het al een stuk beter ;) Het was een mooie bijeenkomst met rond de 600 Trabi's.

Gisteren nog naar een oldtimer festival geweest bij Louwman in Raamsdonksveer. Prachtige bijeenkomst met veel leuk spul. Jammer dat er echter altijd mensen zijn die eraan moeten zitten zonder te vragen...

Dat was het dan weer. Maar ik blijf de review bijhouden. En misschien meld ik me bij Autoweek aan voor "op de rollerbank" als hij de 100k zonder problemen aantikt. Dan ben ik toch benieuwd hoeveel hij nog over heeft van zijn brute 26pk ;) Tot dan!

100 dkm!

  • 100.581 km

Na 10 jaar rijervaring in mijn huidige Trabant leek het me leuk om eens een review te schrijven over mijn Trabant 601 S deluxe.

Even een stukje levenshistorie. Hoe kwam ik nou bij de Trabant? Als jong kereltje leerde ik ze in 89 kennen toen we op vakantie waren in Hongarije. Zoals bekend viel dat jaar de muur en werd hij bereikbaar voor heel de wereld. De vakantie in Hongarije was voor mij mijn 1ste bewuste vakantie. De compleet andere wereld waar ik in terecht kwam was voor mij heel indrukwekkend. Zo ook de Trabant. In eerste instantie vond ik het een heel gek maar vooral leuk auto'tje. In Oostenrijk vlak voor de grens zag ik hem voor het eerst en begon hartelijk te lachen en zei tegen mijn moeder "kijk dan naar dat gekke auto'tje". Als antwoord kreeg ik "Tim, die mensen zijn gewoon tevreden met wat ze hebben". En ik bleef maar kijken, man wat vond ik hem leuk! Toen we de grens passeerden zag ik ze dus overal. Doei Balatonmeer! Het enige wat me die vakantie en een jaar later nog interesseerde was de Trabant :-). En daarmee had mijn leven dus een bepaalde draai en invulling gekregen.

Vooral de eerste 20 jaar van mijn hobby was het een soms vervelende hobby. Overal moest je jezelf verdedigen waarom je nou in een door de media kapot geschreven auto wilde rijden. Maar zo slecht is de belachelijk gemaakte Trabi niet...

Ondertussen had ik al heel wat Trabi's gehad en de nodige ervaringen opgedaan. De Trabant die ik persoonlijk het beste vind ook voor de wat langere plezierritten zijn die vanaf midden jaren 80. Hier zit de prettigste aandrijving in (tripode i.p.v. bipode) en is bijvoorbeeld voorzien van een elektronische ontsteking. Maar ook rolgordels en dat soort dingen. Een beetje veiligheid bij de in deze tijd onveilige auto vond ik toch wel prettig ;-)

Dus ging ik op zoek naar een Trabant die ik ook echt wilde houden. Dit werd een als nieuwe Trabant S deluxe uit 1988 met 11dkm op de teller van de 1ste eigenaar uit het dorpje "Zehbitz". Met de vorige eigenaar heb ik tot op de dag van vandaag nog contact en heb ik recentelijk nog bezocht.

Veel hoefde ik niet aan de auto te doen uiteraard. Banden, remmen en uitlaat vervangen. Banden i.v.m. veiligheid, remmen idem en de uitlaat omdat deze kapot was door de kleine stukjes die ermee gereden waren en het daardoor achtergebleven condens...

Over banden... Ja, er zijn nog nieuwe originele Trabi diagonaal banden te koop uit huidige productie. Mijn advies: Laat ze liggen. Deze banden zijn alleen geschikt voor het museum. Ik heb ze uitgeprobeerd en het is in 1 woord verschrikkelijk. Een hele onbetrouwbare en ook onvoorspelbare wegligging. Ik heb er moderne 155/70/13 Continental 6 banden opgelegd. Daarmee krijg je echt een goed en voorspelbaar sturende Trabant. De wegligging is voor dit soort auto dan ook echt goed en de Trabant stuurt lekker direkt. Het goede stuurgedrag kun je houden door o.a. het stuurhuis regelmatig door te vetten met een vetpers. Doe je dat niet... Dan krijg je een echt vervelende "houterig" sturende Trabant. En daar zijn er helaas veel van omdat er vaak niet aan gedacht word is mijn ervaring.

Problemen. Ik weet het, het is heel saai maar... In de 70dkm die ik erbij gereden heb heeft de Trabant geen problemen veroorzaakt. Waarschijnlijk komt dat, buiten het goede onderhoud, door de meestal lange afstanden die ik ermee gereden heb. Vaak in Duitsland geweest, maar ook een aantal keer in Hongarije, Italië, Zwitserland... Je moet er wel lol in hebben om te doen natuurlijk. Ik rijdt lekker met een gangetje of 90 achter de vrachtauto's en heb nergens last van. Als ik in het gebergte rijdt moet hij soms flink werken met zijn 26 PK. Maar dat gaat gewoon goed, zelfs met 2 personen en volbepakt. Het verbruik is tussen de 1 op 15/19. Belangrijk is om goede 2-takt olie te gebruiken. Ik haal mijn olie bij een Trabant specialist in Sprang Capelle. Te dunne olie of olie van een discounter is funest. Dan krijg je flinke aanslag in je uitlaat en rookt de Trabant onnodig.

Overigens... Verschillende rubbers van bijv. stuurhuis en aandrijfassen zijn nog de originele en in topstaat. Ondanks dat het een binnenslaper is zegt dat toch wat over de kwaliteit.

Misschien is het best een saaie review geworden, maar meer kan ik er niet van maken. Geen enge vermakelijke verhalen van mijn kant dus.

Conclusie: Hele leuke oldtimer met beperkingen zoals elke oude klassieke auto die heeft. En je moet lol hebben in het spartaanse, anders gewoon laten staan. Met goed onderhoud en een klein beetje kennis kun je er heel veel lol aan hebben. Koop je gewoon "een Trabi" zonder jezelf ingelezen te hebben dan kun je jezelf een heleboel problemen en irritatie op je hals halen. Ze zijn er, vooral in Duitsland, nog steeds. Goede Trabi's met weinig km. Die zijn echter niet goedkoop meer...

100 duizend kilometer!

  • 100.581 km

100 duizend kilometer!
Inmiddels ben ik al heel wat kilometers verder. Bij 91 duizend kilometer heb ik de remmen in Duitsland laten aanpakken en om laten bouwen naar DOT5. Ik kan het wel zelf, maar heb niet alles op voorraad liggen dus dit was wel zo fijn. Bij 92dkm heb ik er ook 4 nieuwe banden op laten leggen, Continental 155/70/13. Vlak voor de 100dkm na een wissel van de v-snaar begon de koelventilator wat te fluiten. Kan hij oud mee worden maar ook niet. Deze heb ik vervangen voor een gereviseerd exemplaar en het was weer heerlijk stil. Tja en toen was het zover... Allemaal nulletjes op de teller. Hiermee bewijs ik, ook voor mezelf, dat met goed onderhoud ook een Trabant lang mee kan gaan zonder gekke problemen. Voor oude techniek als van de Trabant is 100dkm echt uniek. Mijn opa kreeg in de jaren 60 bijvoorbeeld een cadeautje van VW, horloge, pen en schildjes, omdat hij 100dkm met zijn Kever gereden had. Dat zegt genoeg. Mijn Trabi heeft als cadeautje een gloednieuwe roestvrijstalen tank van mij gekregen. Te koop in Duitsland voor slechts €299. Ziet er letterlijk uit als het origineel. Niet omdat het nodig was maar uit voorzorg heb ik ook meteen de benzineslangen vervangen en de benzinekraan gereviseerd. Tja en nu... Ik rijdt nog even dit seizoen door voordat ik overga tot een revisie van de motor. Hij klinkt namelijk nog erg goed. Daarna ga ik waarschijnlijk over tot revisie omdat ik het risico anders te groot ga vinden dat het toch fout gaat. Aan de andere kant heeft het wel iets dat "risico" en lijkt het me leuk om te kijken hoe ver ik nou met zo een klein muizenmotortje kan komen... :) Tot de volgende!
Toon minder

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.