Toyota Yaris Verso 1.5 16v VVT-i Linea Sol (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yaris Verso 1.5 16v VVT-i Linea Sol |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 165.000 km |
KM-stand laatst | 182.800 km |
Corona auto
- 165.000 km
De aanschaf van mijn huidige Verso mag op zijn minst merkwaardig en gedurfd genoemd worden.
Sinds 3 jaar reed ik in een blauwe Toyota Verso uit 2001 met flinke "gebruikers" sporen.
De auto beviel zo goed dat ik na een jaar al een zoekopdracht had staan op de advertentie sites voor een versere andere Verso.
Wilde dan wel een 1.5 met airco en open dak (zeer zeldzaam)
En eindelijk kwam er 1 op internet. Yess, 1 probleempje; schrijver zat in Chili.
Maar na contact met verkopende Bovag dealer, ongezien en ongereden de auto aanbetaald en dus gekocht; immers deze uitvoering is zo zeldzaam en zo weg.
Ik weet hoe hij rijdt en dat doet ie goed en alles werkt zoals het moet.
Ben ik blij met de Verso en zou ik het de tweede keer weer zo doen....mmmhh misschien en wel om deze reden:
Ja de auto heeft een elektrisch open dakje, maar helaas is dit later ingebouwd en is dit dus niet het zeldzame fabrieksgeleverde dubbele dakraam.
Dus conclusie (in ieder geval voor mij)
Ja ik ben er blij mee, maar zou op deze manier nooit meer een auto kopen.
Afspelen MP3 mogelijk gemaakt op bestaande install
- 165.000 km
Omdat de radio-cd speler niet de mogelijk heeft om cd/dvd met MP3 muziek af te spelen, ben ik op zoek gegaan of dit misschien toch mogelijk was.
Via alie een mooie converter gevonden waarmee ik mp3's, van zowel usb als van mijn mobiel, kan afspelen. Deze aangesloten op het bestaande systeem en mooi geïntegreerd net onder het bestaande info display.
Zie ook laatste foto's
2 keer voor apk
- 166.021 km
De apk kwam eraan en ik zag een aanbieding op internet.
APK voor 10 euro.
Hoe ze dit financieel rendabel kunnen maken is voor mij een vraagteken, want ze zijn toch al snel 30 minuten bezig en met een uurloon van 20 euro kun je niet een zaak draaiende houden.
Maar na de keuring wist ik het :-) >
Er waren wat punten oa. koplamp dof (wist ik, kwestie van polijsten)
hoogteverstelling 1 koplamp werkt niet (hoogte
schakelaar binnen verwijderen)
beide rubbers van fussee kogels moesten
vervangen worden volgens hun.
Maar voor een schappelijke 300 euro zou alles wel "geregeld" worden.
Ik heb ze vriendelijk bedankt en de 10 euro betaald.
Vervolgens bij mijn eigen garage, die alleen onderhoud en reparaties doet en zelf geen apk mag doen, gebracht en een kleine beurt laten uitvoeren+apk.
Ik gunde hem de kleine beurt (normaal doe ik zelf olie en oliefilter wel) en enige voor de apk bleek koplamp polijsten en accu zat los.
Uiteindelijk voor 185 euro klaar voor de apk en de kleine beurt.
Conclusie: ik snap nu het verdienmodel van die 10 euro apk :-)
Weinig gereden en apk
- 167.889 km
Het was weer tijd voor het onderhoud en de apk.
Dit doe ik altijd ruim van te voren om eventueel zelf kleine dingen te kunnen doen.
Dit jaar extreem weinig gereden, onder andere door 6 maanden buitenland. Totaal nog geen 2000 km, maar dat zal dit jaar anders zijn.
Van te voren wist ik dat er 2 banden niet goed meer waren. Deze hadden nog ruim profiel maar hadden droogte scheuren.
Verder twijfelde ik over 1 koplamp…. Was weer dof net als vorig jaar.
Maar het blijft altijd een verrassing wat de keurmeester ervan vindt.
Mijn inziens blijft het ( zie ook vorige keuring) verschillend per keurmeester en hoe die het regelement van apk toepast.
Goed wat kwam er deze keer uit:
2 banden. (Wist ik).
Koplamp (te) dof
Ruitenwissers voor (. Mhhh zelf vond ik van niet)
Rekening inclusief apk 330 euro
En daar kwam dan voor een klein beurtje 120 euro bij.
Totaal 450 euro en kan weer een jaartje vooruit.
Had het goedkoper gekund?
Jazeker, maar had deze keer geen zin om zelf op straat ( heb geen garage) te klussen, maar kleine beurt kan ik zelf en ook de ruitenwissers had ik makkelijk zelf kunnen doen.
En misschien had ik de banden ( Tyfoon) ook wel goedkoper kunnen krijgen via een bandenboer, maar vond het gemak het extra geld wel waard.
Apk en onderhoud
- 172.084 km
En weer tijd voor de jaarlijkse keuring + onderhoud.
Auto heeft ondertussen de respectabele leeftijd van 20 jaar, maar ziet er nog erg goed en roestvrij uit.
Controleer altijd zelf even een paar dingen voor dat ik de auto laat keuren en toen bleek er 1 kenteken lampje kapot.
Deze zelf vervangen en met de apk bleek alles prima in orde te zijn en verder waren er geen reparaties nodig.
Naast de apk ook een kleine beurt laten doen en ik was weer klaar voor 182 euro.
APK met steekproef
- 182.800 km
Zoals eerder al vermeld heb ik sinds de vorige apk wat meer gereden :-)
Al was dat niet zo raar met de maar 4K km van vorig jaar.
Nu dus iets meer n 10k km aan de teller stand toegevoegd.
Aangezien ik afgelopen weekend pas teruggekomen ben van een langer verblijf in buitenland, gelijk snel een apk-tje afgesproken.
Deze verliep nml aanstaande vrijdag al.
Uiteraard zelf weer eerst de kleine dingen ( lees verlichting, ruitenwissers, banden enz) gecontroleerd.
En ja hoor mag weer een jaartje door.
Moest nog wel even wachten voordat ie mee mocht.
De RDW besloot dat mijn YV een steekproef moest ondergaan.
Ook deze doorstond mijn YV met complimenten van de keurmeester.
Hierna moest ik gelijk weer denken aan de apk in 2022, waarbij volgens de keurende garage de rubbers van de fusee kogels vervangen moesten worden, om goedgekeurd te worden…..…. Wel deze zijn nog steeds niet vervangen.
Hopelijk pas weer een up-date over een jaar.
Iig geen bericht, betekent geen issues :-))
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.