Toyota Yaris 1.5 16v VVT-i T Sport (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yaris 1.5 16v VVT-i T Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 41.000 km |
KM-stand laatst | 97.000 km |
ERVARINGEN
- 90.000 km
Na een Starlet 1.3 SI op zoek naar een wat snellere auto met wat meer veiligheids voorzieningen. Het moest een Yaris T-Sport worden vanwege de betrouwbaarheid. Maar tevens moest hij voldoen aan een 5 deurs en uiteraard een airconditioning.
De looks van de auto moet je aanspreken maar ik vind hem er goed uitzien. zeker met het kleine achtespoilertje.
Na ruim 2 jaar gebruik nog steeds geen spijt gehad van de aanschaf.
Rij eigenschappen
De wegligging is op droog wegdek fantastisch. De motor kan lekker toerenmaken en op kleine landweggetjes is het heerlijk sturen. Dit zal mede komen door het sportieve onderstel. Op nat wegdek moet je goed uitkijken daar hij nogal snel wil uitbreken over de voorwielen. Ook het wegrijden op nat wegdek vereist kalmte want anders slipt hij nog in de 2e versnelling. Het interieur geluid is zeker op hogere snelheid een punt van issue. Dit had beter gekund. boven de 120 kan het behoorlijk worden.
Verbruik
Een klein puntje van kritiek. Het gemiddeld verbruik ligt rond de 1 op 10 km per liter. (Bij 200km op de teller 1 op 5 km) Dit is vooral te danken aan de korte stukken. Met een rustige rijstijl 90 a 100km/uur kom ik 14 km per liter vooruit.
De Starlet was op dat gebied zuiniger.
Het interieur
Dit is goed te noemen. Alles zit op een goede plaats en werkt ook na 6 jaar nog steeds.(dit met andere wagens wel anders meegemaakt) Voor wat extra comfort heb ik er een navigatie systeem en een CD wisselaar ingebouwd. Het is voor zijn binnen ruimte een erg ruime auto.
Ook iemand van 1.93m kan voor en achterin goed zitten.(stoel in de achterste stand. Dat is niet bij alle auto’s het geval. De koffer is dan haast niet bruikbaar maar hij word niet voor vakantie gebruikt dus geen punt van issue.
Samengevat:
Een heerlijk stukje techniek wat elke keer weer een genot is om in te stappen.
Update bij 90.000km
We rijden hem als stads auto en we zijn nu de 90.000 gepasseerd.
Het blijft een eigenzinnig autootje die maar blijft gaan. Het enige probleem was weer de Accu. Heb er nu maar 1 ingezet die ikzelf heb uitgezocht en niet door de dealer laten vervangen.
Verder geen problemen.
PROBLEMEN
Accu
zonder problemen vervangen door de Dealer onder garantie.
verder niets sorry.
nog een accu. verder niets
laatste update
- 97.000 km
De auto is ingeruild en is niet meer in mijn bezit.
Meestal gaat het kriebelen na 3 jaar en in deze heb ik het 5 jaar uitgehouden. Dit was het gevolg van de prettige ervaringen die ik met deze auto heb gehad.
De laatste kosten die ik nog heb gehad was dat de auto nog net door de APK kwam. De rem schijven voor waren enig zins versleten (verroest aan de binnen zijde). Ze waren nog goed maar op een punt van remmen en banden doe ik geen concessies en heb ik ze preventief vervangen. (het was goed merkbaar).
De Auto is ingeruild op een 5 deurs Mitsubishi Colt Ralliart waarvan de review volgt
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.