Toyota Yaris 1.3 VVT-i Dynamic (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Yaris 1.3 VVT-i Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 18.500 km |
KM-stand laatst | 30.000 km |
Yaris Dynamic 1.3 een fijne auto
- 23.000 km
Sinds juni 2015 ben ik in het bezit van een Toyota Yaris Dynamic. Gekocht bij Louman in Hoofddorp. Het betrof een demo-auto. Nadat ik in verschillende andere auto's van andere merken proef had gereden stapte ik in een Yaris. Wat me direct opviel was het pittige en goed rijden van deze auto. De auto ligt goed op de weg, stuurt direct en schakelt met kortslagen zeer direct en makkelijk. De motor is zonder compressor, dit vond ik een belangrijk voordeel i.v.m. lange levensduur en lage kosten. 100pk en 125 Nm is niet erg veel, maar in de praktijk merk je daar weinig van. De auto trekt aardig snel op, accelereert prima, maar dan moet je wel sportief gaan rijden en de motor lekker in de toeren laten klimmen. Dit kan je met deze Yaris heel goed en past eigenlijk prima bij de Dynamic. Lekker rustig en vooral zuinig rijden lukt fantastisch goed, 1:20 is zeer realistisch. Vering kan beter in snel genomen bochten.
Mijn vorige auto was een BMW compact, natuurlijk een totaal andere auto en niet te vergelijken. Toch een paar punten; de ruimte voor de achterpassagiers is veeeel beter, hogere en prettigere instap, het benzine verbruik aanzienlijk beter, minder zwaar ( 50% minder belasting), betere stoelen, ondanks dat mijn vorige auto sportstoelen had! Motorisch en rijgedrag van een BMW, tja daar kan geen enkele Toyota tegenop, maar dat mag je ook niet verwachten. De Yaris wordt nu anders gebruikt, meer kortere ritten en als we met vakantie gaan, ach behalve op sommige stukken in Duitsland, kan je met de Yaris in heel EU overal de maximale snelheden gemakkelijk rijden. Genoeg is genoeg en de lease bakken mogen mij gerust voorbij scheuren, heb daar geen moeite mee. De Yaris rijd rustig en het lawaai van motor is laag te noemen. Aan het einde van 2016 zal ik mijn ervaringen weer delen in autoweek.
Update van mijn ervaringen met de Yaris 2015
- 30.000 km
Inmiddels heb ik een kleine 30.000 km op de teller staan en deel mijn ervaringen die ik inmiddels weer heb opgedaan.
Om te beginnen de prestaties van de motor. Daar was ik niet tevreden over omdat ik het gevoel had dat de motor veel meer kon presteren dan dat hij deed. Ik heb informatie ingewonnen over chip-tuning. Chip-tuning beloofde 15 procent meer vermogen en een hoger koppel van 10 procent.
Omdat ik op de auto nog fabrieksgarantie heb, heb ik daar niet voor gekozen. Waar ik wel voor gekozen heb is een K&N filter. Daar ben ik ontzettend tevreden mee en kan ik echt iedereen aanraden. Waarom? Ik vond dat de motor een beetje snakte naar lucht, zowel bij het optrekken als tijdens het versnellen op de snelweg van 100 km/h naar bijv. 130 km/h. Volgens mij was dat vanwege het verbruik en dat er alles aangedaan was om een zuinig rijdende auto op de markt te brengen, maar wel ten koste van de nodige pittigheid en prestaties.
Ik houd van zuinig rijden, maar ook van pittig rijden en daar volldeed de Yaris toch niet aan, tot...... ik een K&N filter monteerde. Het optrekken is vele malen beter en wat vooral belangrijk is dat de motor heel mooi en soepel in al zijn versnellingen oppakt. Als ik 100 km/h rijd en even snel wil accelereren gaat dat zonder moeite, de motor pakt mooi op en de acceleratie is stukken beter. Natuurlijk merk je dit in het verbruik (duurder), maar daar staat tegenover dat als je rustig rijdt je ook beloond wordt met een prachtig verbruik. Ik kan echt 1 op 20 rijden, maar ook sportiever als ik wil. Verder kan ik zeggen dat de Yaris mij iedere keer toch weer verbaasd. De auto rijdt heerlijk ook in een bergachtige omgeving, wel doortrekken en lekker sportief schakelen, hetgeen overigens met de korte overbrengingen van de zesbak een plezier is. Het comfort is goed, weinig geluid ook aerodynamisch is hij goed en weinig last van zijwind.
Wat ben ik als negatief punt tegengekomen? Het achterste deel van de auto zit, lijkt het wel, met drukknoppen vast en wijkt aan de zijkanten bij het aansluiten op de wielkasten. Het geheel maakt op mij een erge slappe indruk, weinig robuust te noemen dus. Volgens mij kan dat veel beter en het is naar mijn idee door Toyota gewoon slecht ontworpen en erg goedkoop opgelost. Druk je met je knie tegen het achterfront dan druk je het gewoon in en komt de achterkant beter tegen de wielkasten aan. Het is slap en slecht dus. Dat valt me erg tegen. Ook de voorzijde, waar de mistlampen inzitten, zijn naar mijn idee eveneens veel te slap en van goedkope kwaliteit. Verder mis ik een behoorlijk trekoog aan de achterkant om een andere auto mee te slepen! Nou ja, ik was BMW gewend en dit is dan toch wel minder waar ik althans behoorlijk aan moet wennen. Overigens zijn dit wel de enige twee aspecten die mij dus tegen vielen! Wordt vervolgd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.