Toyota Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Sol (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Yaris 1.3 16v VVT-i Linea Sol |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 163.500 km |
KM-stand laatst | 184.750 km |
Bijna 1 jaar in bezit en 14 k gereden...
- 177.500 km
Een andere baan en met het OV naar het werk, dus er mocht weer een (Japanse) benzine auto voor de deur komen. Heerlijk, kon ik weer helemaal losgaan met zoeken, nadenken, overwegen, testrijden, weer zoeken en uiteindelijk aanschaffen!
De Mazda 323 Dtdi relatief snel verkocht, met de opbrengst hiervan ging ik over tot aanschaf van een benzine jap. Het doel met gesloten knip een andere auto, dat is op 300,00 euro na gelukt. De shortlist: Micra, Civic en Yaris.
Na wat overwegingen en testritten kwam ik tot de conclusie dat de Yaris het meeste biedt voor z'n geld, wat een heerlijke auto is dit.(De Micra 1.4 is vergelijkbaar, maar is wat ouderwetser, minder ruim en schijnt vaak te roesten bij de voorbalk(kokerbalk?). Let daar goed op bij aanschaf, ook op olielekkage!!)
Wederom de auto particulier gekocht. Dit bevalt mij gewoon het beste. Vooraf wel een aantal zaken goed navragen. Mijn hoofdvraag is ALTIJD: Welke grote zaken zijn er de afgelopen maanden/jaar vervangen? Dit wil ik uiteraard aantoonbaar met een onderhoudsfactuur. Bij een particulier tref je vrij vaak onderhoudsgegevens aan, en anders vraag je dit eventueel op bij de garage waar de auto in onderhoud was. Bij aankoop bij een garagebedrijf betaal je een stukje van hun winst zo simpel is het.
De Yaris:
-1.3 VVTI 16V (distributieketting);
-met raamslingers (geweldig, terug naar vroeger en je bent zo weer gewend)
-zonder airco (best vervelend maar heeft ook voordelen: minder vaak verkouden en geen nare storingen/kosten).
153.000km: 2 stabilisatorstangen en 2 nieuwe koplampen *1 (8-2012)
155.052km: Grote beurt met nieuwe achterbanden (Meteor) en een nieuwe radiator *2 (11-2012)
163.500km: Aangeschaft (8-2013)
169.185km: Kleine beurt + APK met Michelin E v.banden en tectyl aan de onderzijde(12-2013)
170.404km: Nieuwe accu (1-2014)
184.730km: APK + grote beurt (11-2014) Nieuwe wissers, remvloeistof, motorolie (10W40 semi synthetisch), bougies, lucht en interieur filter. Alle onderdelen van Bosch.
*1= het koplampglas. Deze verweren na 10 jaar. Het vervangen kost € 80,- bij carparts Groningen. Prachtig wat een verschil. De auto kijkt je nu weer aan met een frisse blik, daarnaast is de lichtopbrengst beter. Daarnaast Lidl voorlampen voor € 5,95 type 'extra veel licht' geplaatst, geloof het of niet: deze Duitse kwaliteit doet niet onder voor een Philips of Osram lamp. Ze gaan nu al ruim 1 jaar mee.
*2 De radiator geeft bij een Yaris meestal na 2 ton de geest. Dit komt omdat deze erg 'vooraan' is gemonteerd, dan krijg je op den duur gaatjes. ALTIJD laten vervangen en geen rommel anti-lek in je radiator gooien. Voor ruim € 100,00 ben je klaar. Ook belangrijk dat je om de 2 jaar de koelvloeistof ververst.
Comfort en rijgedrag:
Bij het instappen valt de grote deur op. Laat hem maar niet uit je handjes glippen, want de buurman heeft zo een rode schaaf in z'n lak. Wat opvalt is de relatieve hoge zit. De stoel zit heerlijk en na het omdraaien van de sleutel slaat het naaimachinetje aan. Dit bedoel ik positief, want het is genot om naar zo'n stukje VVTI techniek te luisteren. Het motorolie verbruik is marginaal.
Na opgeschakeld te hebben naar de 2e versnelling ben je alweer vergeten dat de motor nog koud is. Het schakelen gaat direct smeuïg en met een prima gevoel. Ook remmen doet ie goed, het pedaal is goed doseerbaar en de vertraging is goed. Een noodstop geeft je mede door het ABS een zeker gevoel. Het bochtgedrag is uitstekend te noemen, en het nemen van de vele verkeersdrempels is een peulenschil voor deze auto. Geen geschaaf aan de onderkant van de auto, de vering is soepel maar niet te week.
Verbruik:
Gemiddeld over 13.500 km is 1:14,7. Hier zit aardig wat stadsverkeer bij, maar ook relatief snelle ritten door Duitsland. Ik vind het een redelijk tot goed verbruik.
Zie voor details http://www.autoweek.nl/verbruik/10354/toyota-yaris-13-16v-vvt-i-linea-sol-2000
APK
- 184.750 km
We zijn weer een paar kilometers verder met de Yaris. Gisteren APK goedgekeurd, helaas met ontzettend veel extra kosten, namelijk € 0,90 voor een kentekenplaat lichtje :)
Brandstofverbruik tot op heden (na 20.000km te hebben afgelegd) precies 1:15 overall. Ik heb de bougies, motorolie, remvloeistof, luchtfilter, wissers en interieurfilter laten vervangen. Deze 14 jarige auto rijd en klinkt alsof hij nog maar een paar jaar onderweg is, heerlijk die Japanse techniek en kwaliteit
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.