Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style (2020)

autoreview

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style (2020)
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style (2020)Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style (2020)Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style (2020)Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style (2020)Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style (2020)

Signalement

UitvoeringYaris 1.5 Hybrid Style
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf14 km
KM-stand laatst28.500 km
Lezerswaardering: 56%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Car of the year 2021

  • 5.000 km

Car of the year 2021: De nieuwe Yaris is door de internationale auto journalisten gekozen tot auto van het jaar. Ik had zelf verwacht dat een elektrische auto die titel zou winnen. Meer nee. Aan de andere kant heb ik hem niet zomaar gekozen en ook de journalist van InstaAutoVlog had dus voorspellende gave of voorinformatie...

Overall conclusie: de nieuwe Yaris is zowel van buiten als van binnen totaal vernieuwd. Hij oogt veel sportiever en ook qua brandstofverbruik is weer een stap gezet. Positief is vooral de enorme hoeveelheid veiligheidsvoorzieningen die standaard in elke Yaris worden geleverd. Ook de zitpositie en besturing hebben me positief verrast. Negatief vind ik vooral de prijs die voor deze B-segment auto wordt gevraagd. Voor die prijs heb je zeker een kwalitatief hoogstaande auto maar of dit veel extra kopers zal overhalen om de concurrentie te laten staan....

Vanmiddag 24-12 heb ik onze nieuwe Toyota Yaris Hybride opgehaald. Een hele mooie Style uitvoering in Bi-tone kleurstelling Tokyo rood met zwart dak. Een plaatje om te zien met prachtige kleur, mooie lichtmetalen velgen en fabelachtige Led verlichting.
Ik had op Autoweek al een keer een Lava-red uitvoering gezien en toen vonden we dit model nog te duur. We hadden bijna een nieuw instapmodel Yaris gekocht maar op het laatste moment zagen we nog een heel exclusief model genaamd ‘Selection’ staan. ‘s Ochtends op internet gezien bij een grote dealer in Soest en einde van de middag gekocht.

Net enkele tientallen kilometers gereden. Hele goeie stoelen (alleen jammer dat lendesteun voor onderrug ontbreekt) en een stuur dat heel goed instelbaar is om goeie zit-stuurpositie te krijgen. Hij stuurt heerlijk direct. De motor geeft wel een echt driecilinder geluid (lichte brom) maar wordt nooit storend. Maar moet me voorlopig ook inhouden bij de eerste 1000 kms.
Positieve verrassing: de spiegels klappen automatisch in als de portieren worden vergrendeld. Ideaal omdat ik op afstand altijd kan zien dat de auto op slot zit.
Negatieve verrassing: was dat in de kofferbak een bodemplank ontbreekt. De huidige onderste bodemplaat is zo slap dat een beetje gevulde boodschaptas er doorheen zakt. Verder vind ik de digitale meter voor snelheid niet prettig. Ik heb liever een ouderwetse teller met wijzer.

31-12 heb ik de eerste 600 km op de teller staan. Het is een prachtige auto. Om te zien maar zeker om in te rijden. De stoelen zitten erg goed en zien er heel mooi uit. De auto heeft 17 inch wielen en die zijn optisch geweldig mooi maar ze zijn ook wel wat hobbelig. Vraag me wel af of ik niet liever 16 inch zou hebben met iets meer veercomfort.
Met name in donker rijden geeft een prachtig helder witte Led verlichting. De lampen schijnen ver vooruit en ook naar de zijkanten. Echt een belevenis op zich. De richtingaanwijzers zijn naar voorbeeld van Mercedes: de dagverlichting gaat van wit naar oranje in een lange digitale streep knipperen.
Inmiddels heb ik gelezen dat je nog een stukje zuiniger kunt rijden door vroegtijdig terug te schakelen van D naar B. Na een paar keer oefenen gaat dat ongekend soepel. Ik heb me voorgenomen om het vaker toe te passen.
Eén van de vele veiligheidsvoorzieningen is Lane Keep Assist. Tijdens het rijden krijg je een signaal als je uit de baan dreigt te gaan. Ook voel je een tegenstuur waarmee de auto weer terug wordt gestuurd. Fijne voorziening.
Nog fijner is de adaptieve cruise control. De auto richt zich via de radar op de auto die voor je rijdt en past de snelheid aan aan die van de voorganger. De afstand tot de voorganger is in 3 standen in te te stellen. Ga je inhalen dan trekt de auto weer op naar de oorspronkelijk ingestelde snelheid.
Apple car play gebruik ik inmiddels standaard. Veel in combinatie met Google Maps en Flitsmeister. Bij het instappen sluit ik het kabeltje aan mijn Iphone en binnen enkele seconden werkt Apple car play.
Het verbruik staat nu op 1:23. Dit met wisselend gebruik van stad, snelweg en provinciale wegen. Ik heb het gevoel dat het zuiniger moet kunnen als de auto meer is ingereden. Ik ga in ieder geval mijn rijgedrag niet verder aanpassen. Ik wil eerder nog wat meer gas geven. Ik laat het later weten wat het toekomstige verbruik is.
De motor doet het goed, wel een typisch 3 cilinder geluid maar wie weet komt er ooit nog een 4 cilinderversie. Dat is bij de oude Yaris modellen ook gebeurd. De motor zal dan net iets rustiger worden. De vraag is natuurlijk of dit qua ruimte in het vooronder past en of dit niet ten koste van het brandstofgebruik gaat. Voor nu prima motor. Hij doet me een beetje denken aan mijn oude Polo Bluemotion 1.2 tdi. Deze had ook een lichte brom maar in dat geval van een 3 cilinder diesel.

Vandaag de 1000 km aangetikt en vanaf nu de magische grens bereikt dat ik me niet meer hoef in te houden. Dus iets vaker vol gas en lange afstanden rijden. De auto bevalt nog steeds erg goed. Ik andere reviews lees ik vaak dat de auto achterin te klein is. Dat is een terechte opmerking maar ik beschouw het ook niet als een gezinsauto maar meer als een kleine stadsauto waarmee je als rijder en bijrijder voldoende ruimte hebt en op de achterbank nog wat spullen kwijt kan. Voor korte haal en breng acties kan je nog een aantal achterpassagiers meenemen. Wil je regelmatig met achterpassagiers rijden dan kan je beter kiezen voor de grotere VW Polo of Corsa of 208. Keerzijde van die auto’s is dat ze in verbruik weer aanzienlijk duurder zijn. Of in aanschaf e-corsa of in verbruik bij Polo.
Verder heb ik al een paar keer gezien dat mensen zich nog een keer omdraaien als ze de auto zien staan of rijden :-))

‘Is ie echt wel zo goed?’ vraagt een testrijder van InstaAutoVlog zich op Youtube af. Nou de conclusie is wel duidelijk voor de prachtig blauwe Toyota Yaris dynamic testversie. De hybride techniek, wegligging en stuurgedrag krijgen alleen maar superlatieven: fenomenaal hoogstand niveau, weer een knap stukje Toyota techniek en dé nieuwe nieuwe benchmark in het B-segment. En dat bij een verbruik van 1:25 of 3,9 liter per 100 km.

10-03-2021; De internationale auto journalisten hebben tot mijn verrassing de Toyota Yaris tot auto van het jaar gekozen. Ik had zelf verwacht dat een elektrische auto zou worden gekroond tot auto van het jaar 2021. Aan de andere kant heb ik hem niet zomaar gekozen en ook de journalist van InstaAutoVlog had dus voorspellende gave of voorinformatie...
De temperaturen zijn sinds maart 2021 wat milder geworden en een ritje van ca. 80 km leverde een gemiddeld verbruik op van 1:25 of 4 liter per 100 km. Klopt dus met andere metingen.
Hij rijdt nog steeds heerlijk. Ik heb alleen wel bijna een ongeluk gehad omdat er een auto in mijn dodehoek zat (rechtsachter). Schrok me een hoedje toen ik van A28 naar A27 wilde invoegen en een andere automobilist op de rem moest. Inmiddels heb ik 2 dode hoekspiegeltjes gekocht maar dat zou eigenlijk niet nodig moeten zijn voor een dergelijke auto met de vele veiligheidsvoorzieningen en in een luxe style uitvoering.

11-08-2021: in de ANWB test wordt een opmerking gemaakt over het stuur dat van plastic zou zijn. In de Style versie is dat niet zo. Het stuur zoals je dat door je handen laat gaan is wel degelijk van leer met stiksel. Allen de onderste helft van de binnenzijde van het stuur is inderdaad van hard plastic. De keuze om het met plastic uit te voeren snap ik heel goed omdat er in dat deel in totaal 18 kleine bedieningsknoppen zitten die je tijdens het rijden kunt gebruiken zonder je hand van het stuur te halen. Het lijkt met onmogelijk om dergelijke kleine knoppen in leer uit te voeren. De stelling van ANWB dat het stuur van plastic is, is naar mijn idee dus onjuist.

Inmiddels ben ik erachter gekomen dat er van de Yaris een GR (Gazoo Racing) versie is gemaakt. Alleen de koplampen, de achterlicht unit, de spiegels en de dakantenne zijn hetzelfde op deze rally Yaris. De rest is allemaal aangepast. Op Youtube staan inmiddels een aantal filmpjes waarbij de meeste testrijders lyrisch zijn over de wijze waarop Toyota van een B-klasser ook een rally auto heeft kunnen ontwerpen. Het mooiste filmpje vind ik die van de concurrent van Autoweek (begint ook met Auto en daarna 3 letters van de naam van het grootste tentoonstellingsgebouw in Amsterdam). Eén testrijder overweegt om zijn Porsche om te ruilen voor de Yaris GR. Dit moet de sportievere lijn voor de Yaris wel een extra duw in de rug geven.

Na anderhalf jaar

  • 20.566 km

We rijden nog steeds met veel plezier in de Yaris. De Tokio red uitvoering ‘Selection’ met zwart dak blijft een plaatje om te zien. Tegenwoordig is het emotional red geworden en deze is iets feller getint.
Aangezien we nog geen RAV 4 hebben gekocht (door Oekraïne crisis wachten we even een jaar) hebben we besloten om met de Yaris naar Wales te gaan. Qua bagage ruimte is het dan wel krap; zowel kofferbak als achterbank heeft niet over. Daarom toch maar een zwarte Thule dakkoffer gekocht. Dat geeft een hoop extra ruimte en hij is qua kleurstelling helemaal in lijn met het zwarte dak.
Ik verheug me erg op de vakantie met de Yaris. Het is een pittige auto die bij de stoplichten rap weg is en voor mijn begrippen erg goed stuurt. Je kan strak langs de lijnen sturen. Min-puntje is wel dat bij accelereren hij eerst even na moet denken alvorens het gas er vol op gaat. Ik heb gelezen dat de corolla dat ook had en bij de nieuwe versie 2023 dit verholpen is.
Het blijft een zuinige auto. Nu lange tijd 1:23,7. Heel netjes. Nog steeds terecht car of the year 2021.

Zuinigste benzine auto

  • 28.500 km

Vandaag in een top 10 van zuinigste benzine auto’s komt de Toyota Yaris hybrid als zuinigste auto naar voren. Hij is zeker prijzig in aanschaf maar in dagelijks gebruik zeer goedkoop door z’n hybride motor en lichte gewicht.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Yaris

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.