Toyota Yaris 1.0 16v VVT-i Yorin (2001)

autoreview

Toyota Yaris 1.0 16v VVT-i Yorin (2001)

Signalement

UitvoeringYaris 1.0 16v VVT-i Yorin
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf182.000 km
KM-stand laatst192.417 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zuinige betrouwbare auto

  • 182.000 km

Na bijna 12 jaar geen auto meer gehad te hebben, moest ik er voor mijn werk weer een aanschaffen. Ik heb gekeken naar de mogelijkheid om een auto te huren of te delen maar dit is voor mij geen alternatief, omdat deze niet flexibel genoeg zijn of te duur worden. De auto moet een betrouwbare, zuinige auto zijn die niet te veel weegt. Voorkeur is een auto in de klasse van de Yaris, Polo en Corsa. Ik rij niet vaak maar wel lange stukken en op onmogelijke tijden. De auto is voor mij het alternatief voor tijden dat de trein niet meer (of nog niet) rijdt, Afstanden die ik afleg zijn tussen de 100 tot 250 km (enkele reis). Ik heb voornamelijk online naar auto's gezocht en toen ik een Toyota Yaris 1.0 uit 2001 zag staan bij een plaatselijke handelaar ben ik er heen gegaan en heb ik hem bekeken en proef gereden. De proefrit beviel goed. Er branden geen controlelampjes tijdens het rijden. Alles wat erop zat werkte zoals het hoort te werken. Er waren geen vreemde geluiden te horen. De motor was droog en liep goed. En de auto zag er zowel van binnen als buiten netjes uit. Ik heb de auto niet op de brug gehad om hem van onderen te bekijken. De auto had een volledig jaar APK en had alle beurtjes netjes op tijd gehad. Kilometerstand was rond de 182 dkm. maar dat schrikte mij niet af want ik zie ze ook regelmatig rijden met 350 dkm op de teller. De teller is nog wel iets, die zit bij deze Yaris in het midden van het dashboard, daar moest ik wel aan wennen. Eigenlijk niet aan de positie van de teller, maar aan het grijze plastic dat je dan voor je hebt. Nu valt het mij niet meer op.

Nu ik de auto een tijdje heb en er al een aardig wat mee gereden heb, kan ik zeggen dat ik vind dat de auto goed rijdt en dat hij comfortabel genoeg is. Er zitten geen electrische spiegels, -ramen en airco etc .op maar die mis ik ook niet. Ik hou me aan de geldende snelheden en ervaar dan ook niet dat de auto veel lawaai maakt. Ik vind de opbergruimte in de auto een absolute pluspunt. Het aantal aflegplaatsen in het dashboard, het dubbele dashboardkastje en de opbergbak onder de bijrijdersstoel. Ook handig is dat je de achterbank kan verschuiven. Bank naar voren, meer bagage in de kofferbak. Bank naar achteren, achterpassagiers hebben meer beenruimte. Wat ik nog steeds slecht vind bij de 3 deurs auto's van Toyota is de stand waarin de voorstoel terug komt als hij voorover geklapt is geweest. Mijn dochter wil de auto ook wel eens meenemen als ik hem niet niet gebruik. Zo maakt de auto wel zijn kilometers waarvan het grootste gedeelte op de snelweg. 1:19 is voor mij geen probleem maar voor de 1:20 moet ik mij voet toch wat stiller op het gaspedaal houden.

Ik heb een Yaris die in Frankrijk is gebouwd. deze schijnen kwalitatief iets minder goed te zijn dan de Japanse versies. Ik zie wel dat de blanke lak op sommige plekken loslaat maar ik weet niet of dit daar ook ondervalt.

Ondanks de goede onderhoudshistorie heb Ik alle bedenkbare filters, bougies en olie laten vervangen. De standaard H4 lampjen zijn vervangen door Night Breaker 200 lampen van Osram voor een betere zicht op B-wegen. Inmiddels is er een steun van de uitlaat afgebroken (weggerot) en heeft de Gumgum zijn dichtende werking verloren. Dit ga ik oplossen door de uitlaat te laten vervangen. Verder heb ik geen problemen met de auto.

9 maanden later

  • 188.623 km

Nu 9 maanden later heb ik 551 euro uitgegeven aan onderhoud (alle filters, olie en bougies), een nieuwe uitlaat en een multiriem. ook het verwisselen van alle ruitenwisserbladen valt hieronder. Uitlaat (€280) is een kwestie van beter opletten bij de aanschaf van de auto, maar de multiriem (€65) had ik niet aan zien komen. Verder rijdt de auto goed en zit hij op een gemiddeld verbruik van 1:18.4 l/km met een ondergrens van 1:17.3 l/km en een bovengrens van 1:19.2 l/km. Ondanks dat het niet mijn droombolide is, ben ik wel heel tevreden met mijn Yaris P1.

APK

  • 192.000 km

De auto was weer toe aan een APK keuring, op wat kleine dingetjes na o.a. ruitensproeierstand en hoogteverstelling koplampen (ter plekke laten corrigeren/repareren) is de auto er doorheen gekomen. ik kan dus weer een jaartje rijden met de auto. Kosten 100 euro.

Olie verversen

  • 192.417 km

Ik heb de olie laten verversen en een nieuw filter laten plaatsen. Naast het periodiek controleren van de bandenspanning en het periodiek wassen en schoonhouden van de auto geen werkzaamheden aan de auto gehad.bijzonderheden. Totaalkosten vanaf aanschaf auto 651 euro.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Toyota Yaris

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.