Toyota Yaris 1.0 16v VVT-i Linea Sol (1999)

autoreview

Toyota Yaris 1.0 16v VVT-i Linea Sol (1999)

Signalement

UitvoeringYaris 1.0 16v VVT-i Linea Sol
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf128.125 km
KM-stand laatst147.850 km
Lezerswaardering: 80%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 128.125 km

Ik heb wel vaker een klein autootje naast mijn “echte” auto gehad. In het verleden waren dat diverse Daihatsu Cuore’s en een enkele Sirion 2. Allemaal slechte auto’s en dan doel ik met name op de technische staat. Onderhoud is niet altijd standaard bij dit soort vervoer.
Ondertussen gaat de oudste dochter binnenkort rijexamen doen en kriebelt het weer. Toch maar weer op zoek. Mijn eerste doel was een Aygo / C1 / 107, maar dat viel tegen. Deze modellen van de eerste bouwjaren zijn relatief prijzig en dan nog heb je een exemplaar met ruim 2 of zelfs 3 ton op de teller. Ook hier weinig fatsoenlijk onderhoud te vinden en / of de auto’s hebben een historie waar ik nerveus van wordt (elke 2 maanden een andere particuliere eigenaar voor de laatste 2 jaar bijvoorbeeld).
Daarna op zoek naar een Yaris van het eerste type. Veel aanbod en veel mogelijkheden. Heb er meerdere gezien en gereden, verbazingwekkend hoeveel geld soms gevraagd wordt voor volledig afgeleefde auto’s. Wanneer de auto bij een betrouwbare keten aangeboden wordt en relatief aan de prijs is dan verwacht je niet dat je uiteindelijk bij een auto staat die zijn leven lang nog niet gewassen is en waarbij de verf van het dak bladdert. Van dat laatste hadden er best veel last.
Ineens stond er een advertentie van de lokale Toyota specialist. Yaris van 1999, lage kilometerstand (128.000), Sol uitvoering, zilvergrijze 3-deurs 1.0 zonder airco. Zag er op de foto’s goed uit, alleen wat deukjes in het (metalen) paneel onder de achterbumper. Even gaan kijken met de verwachting een auto aan te treffen waar wekelijks mee naar de supermarkt is gereden. Nieuw verkocht door het verkopende bedrijf, in 2004 daar weer ingeruild en verkocht en eind 2021 dus weer ingeruild bij hetzelfde bedrijf, waar ook in die 22 jaar het onderhoud gedaan is. Daar word ik blij van. Stukje rijden en dat viel helemaal niet tegen. De auto voelde nog fris aan, niet zo afgereden als enkele andere Yarissen waar ik mee gereden had. Van de verkoper begreep ik dat dit een vroege Yaris was, nog geproduceerd in Japan. Pas later ontdekte ik dat er een kwaliteitsverschil zit tussen de Japanse producties en de versies die wat later in Frankrijk gebouwd werden. Verder een nette auto, ook van binnen. Enige mankement was dat de dorpels wat minder worden.
De auto was wat duurder dan de bedoeling was, maar het geheel voelde goed. Werd netjes afgeleverd met herstelde dorpels, een moderne radio met bluetooth en carkit en een nieuwe antenne (de oude was afgebroken).
Het eerste weekend een flinke rit met de auto gemaakt van in totaal 250 km. De terugreis was na 19:00u, dus kon grotendeels met 130. Dat was de Yaris niet gewend, maar na die rit reed hij wel een stuk soepeler.

Rijden

  • 129.114 km

Het rijden met de Yaris bevalt goed. De instap is met de grote deuren goed te doen. De bekleding van de stoel is erg stroef, wat bij sommige kleding onhandig is. Stuur- en stoelhoogte zijn instelbaar en een goede zitpositie is redelijk te vinden. Grootste nadeel (ik ben erg lang) is dat mijn linkerbeen tegen het paneeltje drukt waar de raambediening op zit. De kleuren van het dashboard vind ik niet mooi, heb liever donkergrijs of zwart. De “meters” in het midden vind ik niet prettig, maar is bij de Yaris met het digitale dashboard wel leuk gedaan. De snelheidsweergave in digitale cijfers is daarbij prettig, daar ben ik in de loop der jaren blijkbaar nogal aan gewend geraakt.
Het kleine motortje loopt mooi en rijdt soepel, maar is natuurlijk niet snel. Ander verkeer gaat op de bumper zitten zoals dat nu eenmaal gaat met kleine auto’s. Ik rij met dezelfde GPS snelheid als in mijn andere auto (Kia Niro) en bij die auto wordt veel minder gekleefd. Doordat de Yaris laag is komen de koplampen van auto’s achter je ook flink naar binnen. Gelukkig heeft de binnenspiegel een antiverblindingsstand.
Eenmaal opgewarmd loopt de Yaris stationair erg laag in de toeren, net tegen de grens van het schudden aan. Het is een 4-cilinder, dus daar zit het niet in. Met stroomverbruikers aan wordt het effect sterker. Van mij zou het toerental iets hoger mogen, maar dat is niet mogelijk. Eenmaal rijdend is dat probleem uiteraard weg. De Yaris schakelt redelijk soepel en kan moeiteloos in de derde versnelling door bochten en over rotondes. Bij 65 km/h kan de vijfde versnelling al gebruikt worden zonder echt lage toerentallen te moeten ondergaan. Op de snelweg is het tot 110 km/h op de teller qua herrie goed te doen, daarboven wordt het geluidsniveau hoog. Boven de 130 wordt dat weer iets minder. De tellerafwijking is bij 140 op de teller zo’n 9 km/h, bij 80 is het zo’n 5 km/h.
Het verbruik is tot nog toe 1 op 15,5. Dat vind ik niet slecht voor een auto van bijna 23 jaar oud, die bij ons voornamelijk voor vrij korte ritjes gebruikt wordt
Na aankoop bleek de ventilator het alleen in de hoogste stand te doen. Online een nieuwe kachelweerstand besteld en daarmee was – na montage - dat probleem ook opgelost. In koude / natte tijd is het rijden zonder ventilator niet handig en in de hoogste stand maakt deze wel erg veel herrie.
De (nieuwe / aftermarket) radio van Caliber stoort behoorlijk op de FM, vooral wanneer er een oplaadkabel in de usb omvormer in de sigarettenaansteker zit, die zit er net onder. Blijkbaar niet echt goed afgeschermd. De jeugd luistert niet naar de radio maar naar Spotify, dus ik laat dat maar zo. Wel weer wennen aan een radio die zo laag zit (in dit geval op de plek waar oorspronkelijk de cd-speler zat). De originele geïntegreerde radio blijft zitten, werkt niet meer maar de display wordt nog gebruikt voor de boardcomputerfunctie (verbruik, tijd, buitentemperatuur).
Alles functioneert verder nog naar behoren, van de elektrische ramen tot de verschuifbare achterbank. De gordels voor zijn wat moeilijk bereikbaar voor mij, dat vereist een andere manier van pakken. De opbergmogelijkheden zijn enorm en op de achterbank is eigenlijk verrassend veel ruimte. De kofferbak is dan wel minimaal, het moet ergens vandaan komen. De Yaris heeft lekkage gehad langs de rubbers van de achterlichten. Dat is hersteld, maar er hangt nog een onprettig luchtje in het interieur. Wanneer de temperaturen daar geschikt voor zijn de boel maar eens uitgebreid schoonmaken. De koplampen zijn wat dof, al is de lichtopbrengst nog wel voldoende. Vergeleken met een jongere auto is het verschil in zicht in het donker enorm. De bestuurdersmat schuift steeds onder de pedalen, even kijken of ik daar een alternatief voor kan vinden. De mat is toch al behoorlijk versleten en het zou fijn zijn wanneer deze vast te zetten is.
Er stond nog een terugroepactie open voor de bestuurdersairbag, die had de vorige eigenaar nog niet uit laten voeren. Afspraak gemaakt bij de lokale Toyota dealer waar de Yaris meteen een 10-punten check kreeg. Had eigenlijk niet verwacht dat daar wat uit zou komen, maar de ruitenwisser achter is aan vervanging toe en de einddemper van de uitlaat ook. Dat is voor de volgende beurt en die zal bij de lokale specialist zijn, waar de auto al bijna 23 jaar in onderhoud is.
Als dagelijkse auto zou de Yaris me frustreren, als tweede auto vind ik ‘m geweldig. Luxe genoeg en kost maandelijks erg weinig. Het maakt het rijden in de andere auto ook leuker door het verschil in grootte en luxe.

Voorjaar 2022

  • 130.423 km

Het vervangen van de wisser achter heeft uiteindelijk toch wat vroeger plaatsgevonden dan bij de eerstvolgende beurt. Iemand vond het leuk om de complete wisserarm met grof geweld van de geparkeerde Yaris af te breken. De Japanse en Franse Yarissen verschillen soms qua onderdelen, de wisserarm is daar een voorbeeld van.

Het Yarisje rijdt vrolijk verder. Er lijkt nog een klein vochtprobleem te zijn; na enkele dagen stil staan in koude periodes is de voorruit soms behoorlijk vochtig aan de binnenzijde. Wanneer het vriest kan het raam zelfs aan de binnenkant bevriezen. Het vocht is er relatief makkelijk weer uit te krijgen en blijft dan weer enkele dagen weg. Heb begrepen dat de wielkasten voor water door kunnen laten, dus ook dat gaat op het lijstje voor het voorjaar.
Het verbruik is na 2300 km nu 1 op 15,6. De ritjes zijn nog altijd vrij kort en de drempel is laag om het autootje even mee te nemen. Verder weinig te melden, de Yaris doet wat hij moet doen.

De Yaris lijkt een erg kleine auto, zeker op de foto zoals ik die bij deze review gezet heb. In de praktijk merk je daar weinig van. Met de achterbank in de achterste stand (dat is de stand waarin deze over het algemeen staat) kunnen de kinderen (1m80) fatsoenlijk achter mij (2m) zitten. Mijn eigen beenruimte is daarbij aan de bijrijderskant wel iets te beperkt door de vorm van het dashboard. Eigenlijk zou ik achterin moeten gaan zitten maar heb niet zo’n behoefte aan het klimmen, dat doet de jeugd makkelijker.

Eerste onderhoud (bij ons)

  • 134.433 km

Tijd voor de eerste onderhoudsbeurt, bij ons. De Yaris ruim 10 maanden in bezit en ik ben graag op tijd voor de APK.

Wat puntjes om op te lossen, sleutelhuis blijft na een val niet meer dicht (moet met plankband), bestuurders mat blijft niet liggen. Geen spannende zaken. Verse apk en beurt voor €260. Heel fijn.

Vanaf de aanschaf ruim 6.000 km gereden. Sinds juli maandelijks wat meer en ook langere afstanden. Verbruik over alle kilometers is naar 1 op 16,3 gegaan.
We rijden vrolijk verder.

Roadtrip en ongewenst afscheid

  • 147.850 km

In de zomervakantie heeft de Yaris een roadtrip naar Italië gemaakt, in totaal 4.500 km. Ging prima, al werd airco wel wat gemist.

Vooraf preventief de koppeling en de radiateur vervangen en rond die tijd ook de accu, die deed het niet meer.

Helaas is de auto kort daarna stilstaand in een file bij werkzaamheden van achteren aangereden met aanzienlijke schade. De kosten van herstel zullen de dagwaarde erg snel overstijgen, dus dit is einde van de Yaris voor ons.

Was een fijn autootje. We hebben nét geen 20.000 km gereden met de Yaris in 21 maanden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Yaris

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.