Toyota Verso 1.8 16v VVT-i Dynamic (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Verso 1.8 16v VVT-i Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 42.547 km |
Lijkt niet stuk te kunnen
- 11.000 km
Nieuwe werkgever, nieuwe auto. Een Verso. Zevenzitter. In ruimte wellicht net een fractie minder ruim dan de Grand Scénic waar we als gezin (vader, moeder, vier kids en af en toe de au pair) tot eind 2008 in reden, maar de verwachtingen voor wat betreft de betrouwbaarheid zijn hoog gespannen.
En wat dat betreft heeft de Verso ons de eerste 11.000 kilometer niet verrast. Nog afgezien van het feit dat de binnenruimte in de praktijk prima te vergelijken valt met die van de iets grotere Renault, voelt de Verso wél aan als een auto die je niet in de steek zal laten. Geen kraakjes, geen piepjes, geen losse schakelaars. Heerlijk!
Het weggedrag van de Verso is meer dan uitstekend. Ik mocht onlangs nog rijden in de Grand Scénic en de Touran (die ik voor de Scènic reed) en de Verso verslaat de Fransoos met gemak op alle punten en is minstens de gelijke van de Touran, die overigens meer als een (prima) busje rijdt dan als een personenauto - zo viel me nu plotseling op. De kinderen zijn plotseling ook niet meer zeeziek als we een ritje door de bergen maken. De Verso gaat strak over de weg. Niet spijkerhard, niet zacht. Wel héél zeker.
Ook het remmen is erg vertrouwenwekkend. Fijn als je plotseling vol in de ankers moet. Geen spoor van fading in de bergen, geen spoor van twijfel bij een noodstop. Remmen - doseren - stilstaan!
Het verbruik valt met zijn 1 op 13,8 niet tegen. Mijn vrouw zorgt met haar wat meer 'aanvalsgerichte rijgedrag' voor 1 op 12,2. Ik haal zelf met een wat meer rustige rijstijl 1 op 14,6. Met een bagagewagen achter de voor de vakantie volgeladen auto wordt de Verso niet eens zo heel veel dorstiger. Reken op 1 op 12,5 in Nederland (max 90 km/h) en 1 op 10,2 in Frankrijk (max 130 km/h).
De motor is erg sterk. Kan bijna als een diesel zo schakellui worden gereden. Dat merk je vooral in de stad en in de bergen, waar hij ook een volgeladen auto met een afgeladen bagagewagen zonder enig drama in de V de berg opsleurt. Wel moest hij de eerste 8.000 kilometer los worden gereden. Maar dat is mijn vrouw wel redelijk gelukt...
Als je een min aan de aandrijflijn moet toekennen, dan is dat het ontbreken van een zesde verzet. Het zou het toerental wat drukken, maar de 5-bak maakt van de Verso beslist geen rumoerige auto.
Het instrumentarium is prima afleesbaar. Heldere klokken, prima boardcomputer. De bediening is ook in orde. De cruisecontrol laat zich kinderlijk eenvoudig bedienen. Na de Scénic (met bediening van de cruise op het stuur) dacht ik dat de hendel rechtsonder aan de stuurkolom minder praktisch zou zijn, maar in de praktijk werkt 'ie eigenlijk beter. Kijken bij de bediening is - in tegenstelling tot in de Scénic) - echt overbodig. Het Toyota TNS 700 navigatiesysteem dat ik in de auto heb laten inbouwen (business pakket), is weergaloos. Uitstekend geluid, kinderlijk eenvoudige bediening van zowel de audio (radio, cd, zééér uitgebreide MP3-speler, iPod-bediening) als de zeer snelle, heldere, grote en accurate navi maken het instrumentarium compleet.
De airco laat zich simpel bedienen (hoewel draaiknoppen voor het regelen van de temperatuur welkom zouden zijn geweest) en is beslist beter dan in de Scénic en de Touran, waar de inzittenden op de achterste zitrij vaak bleven smeken om extra koelte of warmte. Zulke smeekbedes horen papa en mama nu niet meer.
De zitting van de stoelen van de Verso zijn voor een lange kerel (bijna 2 meter) als ik wellicht net iets aan de korte kant. Maar wat ik opmerkelijk vind is dat de bovenbenen na een paar kilometer stoppen met het zoeken naar extra steun. Eerlijk gezegd had ik verwacht dat op een lange rit, zoals naar onze vakantiebestemming in Zuid Frankrijk, mijn benen en onderrug van die net te korte zitting last zou krijgen, maar ik stapte na 1400 kilometer nog even fris uit de auto als dat ik er in was gestapt. Het zitcomfort is dus uitmuntend en als je iets minder lang bent, zul je waarschijnlijk niet begrijpen waar ik het over heb.
Problemen?
Die heb ik nog niet gehad!
Still going strong
- 20.000 km
De Verso blijft maar gaan. Geen centje pijn. Geen rammeltje. Geen kraakje. Geen misslag. Geen losse onderdelen. Geen onverwachte uitgaven tijdens de beurt. Een auto die precies doet wat je wilt dat hij doet: jou en je gezin veilig en betrouwbaar van A naar B brengen.
Enig minpunt aan de auto blijken de zomerbanden waarmee hij werd afgeleverd. In de zomer zijn ze prima (en ook niet meer dan dat) maar bij kou en wat sneeuw lijkt de Verso op deze Dunlops Sport net een ontembare slee. Ik weet: daar zijn dan ook winterbanden voor verkrijgbaar. Maar zo zout (...) als dit heb ik het nog niet eerder gegeten. Volgend jaar gaat er dus winters rubber onder!
Dodelijke saai, zo'n probleemloze auto
- 30.000 km
Het is saai, zo'n probleemloze auto. Maar het is ook geweldig. En een verademing!
De Verso - voor de duidelijkheid: geen leaseauto maar ons privébezit - doet de laatste maanden vooral dienst als transportmiddel van mijn vrouw. En geloof me: dan heb je het zwaar! Ze mag namelijk graag stevig doorrijden. Ook over de drempels, die hier echt overal liggen, vooral ook op de doorgaande wegen. Het auto-ontmoedigingsbeleid van de gemeente slaat bij mijn wederhelft niet aan.
Maar hoe hard ze ook over de drempels ragt, de Verso geeft geen krimp. Sterker: je krijgt het idee dat 'ie het lekke vindt. Geen kraakje, geen piepje, geen rammeltje. Onverstoorbaar doet de Verso zijn werk. Of er nu een compleet hockeyteam in zit (dochterlief speelt nog drie + drie) of voor een weeshuis aan boodschappen. Je hebt het gevoel dat de auto roept: kom maar op! Deze Verso lijkt gewoon voor de eeuwigheid gemaakt. Het is ongelooflijk.
Het brandstofverbruik is door de voornamelijk stadse ritten in attack-modus wel gestegen naar een (in mijn ogen) nog steeds zéér acceptabele 1 op 11,2.
Toch een puntje van kritiek? Op hobbels is 'ie wel redelijk stug. Althans, als je hem rijdt zoals mijn vrouw. Maar als je zo rijdt, dan wreekt de korte stoelzitting zich voor een lange vent als ik. In alle andere gevallen valt (het ontbreken van) de diepte van de zitting - zoals eerder gemeld - niet zo op.
Afscheid met een traan(tje)
- 42.547 km
We hebben de auto verkocht. Heeft geen slag misgeslagen. Alles voelde nog aan als nieuw. Geen kraakje. Geen piepje. Mijn vrouw wil hybride gaan rijden (want veel schoner en zuiniger) en daarom is een Lexus CT 200h besteld. We verwachten de auto ergens in maart. Een hele investering maar een Lexus heeft een ontzettend hoge restwaarde en de bouwkwaliteit schijn top. De Verso konden we tegen een goed bedrag verkopen, zelfs iets meer dan we hadden verwacht! Zegt wel iets over de auto en het imago van Toyota. Maar het voortijdig verkopen betekent wel dat mijn wederhelft de komende maand de fiets moet nemen. Is helemaal zuinig en schoon!
Het vervoersprobleem van de familie (vaak zes personen, soms zelf zeven in een auto) wordt opgelost met de komst van een nieuwe leaseauto. Jawel, een Toyota Verso. Nieuw model natuurlijk! Nog even met de baas in de slag over de uitvoering.
Eindoordeel:
+ betrouwbaarheid
+ bouwkwaliteit
+ zalig motorblok
+ wegligging
+ remmen
+ ruimte
+ navi/audio
- iets te korte zitting voor iemand van bijna 2 meter
- geen zesde verzet
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.