Toyota Urban Cruiser 1.3 VVT-i Dynamic (2009)

autoreview

Toyota Urban Cruiser
Toyota Urban CruiserToyota Urban CruiserToyota Urban CruiserToyota Urban CruiserToyota Urban CruiserToyota Urban CruiserToyota Urban CruiserToyota Urban CruiserToyota Urban CruiserToyota Urban Cruiser

Signalement

UitvoeringUrban Cruiser 1.3 VVT-i Dynamic
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf17.000 km
KM-stand laatst80.000 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 80.000 km

INLEIDING

Dit is een review van onze Urban Cruiser van 2009 (aangeschaft als tweedehands in oktober 2010) na ca. 50000 km aan ervaring. Ik zal de aanschaf, de indruk van de auto en het rijgedrag naar mijn inzichten zo goed mogelijk behandelen.

DE AANSCHAF

Onze Aygo was op zich nog prima met een leeftijd van 2 jaar en 2 maanden en 36500 km op de teller. Op zich waren er ook geen concrete plannen om een nieuwe/nieuwere auto aan te schaffen. Maar na verloop van tijd steeg de wens om een grotere, comfortabelere en krachtigere vervoerder te gaan gebruiken wel. En dan ga je toch al stiekem oriënteren.

Kandidaten waren de Mitsubishi Colt 1.3 CZ5 ClearTec, Mazda 2 1.3hp GT-L, Honda Jazz 1.4 Exclusive, Suzuki Swift 1.3 of Splash 1.2 Exclusive en de Toyota Yaris 1.3 Aspiration. Ik heb mij inderdaad op de Japanners geörienteerd, die hebben nou eenmaal een goed aanbod in zuinige, betrouwbare B-klassers. De UC stond niet op de lijst, ik vond het een begeerlijke auto (jazeker, één van de mooiste auto's zelfs die ik ooit heb gezien) maar te duur dus werd hij op het lijstje "als ik na x jaar zoveel geld heb gespaard" gezet. Maar toen ik bij de dealer een echt exemplaar mocht beschouwen was ik eigenlijk al meteen verkocht. Ja ik weet het, een Japanner kies je met het verstand en zeker niet vanachter een roze bril. Maar voor mij gelden autowereld-clichés niet. Ik houd van vierkantige, hoge doch compacte auto's met een hoog doorlopende, stompe neus. Rechte lijnen i.p.v. allerlei ingewikkelde curves. Dat droge en oerlelijke Japanse design, ik vind het prachtig. Verder voldeed hij ook aan mijn andere eisen: betrouwbaar - althans volgens de verwachting - en zuinig (max. B-label en een verbruik 70 kW aan maximaal vermogen.

Uiteindelijk bleek dat ons budget het toch toeliet. En ik moet eerlijk zeggen dat ik niet helemaal objectief was in de vergelijking. Aan het eind van een zomervakantie hebben mijn vrouw en ik dan toch een proefrit gemaakt die qua comfort en rijplezier zeer goed is bevallen. Samen met de dealer hebben we gezocht naar een leuke occasion binnen het dealernetwerk. En die was er, een paarse 1-jaar oude Urban Cruiser Dynamic. Na de geschiedenis te hebben nagetrokken, die prima was, was de koop onder voorbehoud eigenlijk al gesloten en toen ik hem een week later in het echt beschouwde zag ik geen enkele reden om er vanaf te zien. Aldus was de betrekking van deze auto in ons 1 exemplaar tellende wagenpark een voldongen feit.

PUBLIEK

Het valt op dat Toyota voor de UC niet echt een afgebakende niche gedefinieerd lijkt te hebben. Het is géén SUV, het is géén MPV, ondanks wat de automedia u wilt doen geloven. Hij is niet hoger of langer dan de eerder genoemde Colt, alleen iets breder. In vergelijking met de Yaris, Jazz (die veel meer veelzijdigheid qua interieur biedt) en Swift scheelt het ook bijna niets. Dat mensen zeggen "wat een grote auto!!" als ze 'm zien is dus denk ik voornamelijk gezichtsbedrog door het relatieve vele metaal en de aparte verhoudingen die je ziet. Daarentegen is het ook beslist geen 'gooi-en-smijt'-stadsauto. Dit geeft hem geen veelzijdig karakter. En qua prijs wordt hij genadeloos door de Yaris met de grond gelijk gemaakt. Daarnaast wordt hij voor zover ik weet nergens actief in de media aan het publiek getoond. Alsof ze hem niet WILLEN verkopen.

De vraag die dan overblijft is dan waarom Toyota deze auto aanbiedt en wie hem überhaupt wil hebben. Welnu, het is een soort van verstoerde Yaris, zeg maar, voor mensen die qua uiterlijk en comfort iets exclusievere wensen hebben. De toegevoegde waarde is daarmee alleen te vinden in het uiterlijk en de luxe. Je koopt dus voor een extra prijs van duizenden euro's slechts carrosserie en comfort. Uiteraard maakt hem dit niet zeer gewild, maar dat vind ik niet erg, dan voel je je des te exclusiever waarbij ik overigens niet als decadent wil overkomen.

UITRUSTING

Aan een opsomming van alle luxe-artikelen zal ik niet beginnen. Maar komende uit een Aygo werd ik overweldigd door de toeters en bellen die deze auto te bieden heeft. Het meest blij ben ik nog wel met de keyless entry - ik vond het een overbodig snufje maar intussen kan ik niet meer zonder. Het is zo makkelijk om nooit meer de sleutels uit je zak te hoeven halen en de motor te kunnen starten met een druk op de knop. Waarom heeft niet iedere auto dit??

VEILIGHEID EN ANDERE PUNTEN VAN ZORG

Er is al veel over de Urban Cruiser gezegd op diverse internetsites. De tests zijn grotendeels positief maar het commentaar daarop niet. "Te zwak gemotoriseerd, onveilig en onaantrekkelijk" vat het wel zo'n beetje samen. Afgezien van dat laatste kan ik de meeste negatieve opmerkingen - voor mijzelf althans - makkelijk ontkrachten. Ten eerste, uit de auto's die oorspronkelijk op mijn wenslijst stonden doet hij niet onder qua motorisering. De 74 kW zijn ruim voldoende, en wat de meesten denk ik niet beseffen, meer dan de directe concurrentie te bieden heeft.

Ten tweede wist ik van tevoren uiteraard ook van de magere 3-sterren score in de NCAP crashtests. Maar bedenk goed dat deze auto al geruime tijd in de V.S. rondrijdt en de Europese versie slechts hiervan verschilt met een andere aandrijflijn en een ander onderstel. Destijds, in 2007, is door Amerikaanse overheids-crashtesten een score toegekend van 5/5 voor frontale botsingen en 4/5 voor zijdelingse botsingen. Testomstandigheden weet ik niet, maar feit is dat door de NCAP nieuwere protocollen zijn gebruikt met uiteraard hogere eisen aan de veiligheid van personenauto's. Met als gevolg dat een auto uit 2007 is getest met eisen voor een auto uit 2009 (waarin de UC hier is geïntroduceerd). Ik denk dat de UC hier de dupe van is geworden en ik vermoed dat ten opzichte van auto's uit 2007/2008 de veiligheid prima voor elkaar is. Ons exemplaar heeft airbags voor en achter, knie- en curtain-airbags en op het gebied van actieve veiligheid zijn VSC (Vehicle Stability Control waaronder ESP en TC), ABS met schijfremmen rondom, remkrachtverdeling en een rem-assistent aanwezig. Ik maak me dus géén zorgen... en mocht ik dan toch frontaal met 120 km/h op een andere auto knallen zijn mijn overlevingskansen überhaupt vrij gering.

DE AUTO - INTERIEUR

Degelijk, ietwat sierlijk en voornamelijk functioneel somt het wel op. Qua ergonomie niets te klagen. Ik vind dat de informatie op erg elegante wijze aan de berijder wordt doorgegeven. Bij het starten gaan de wijzers even helemaal tot aan het maximum om daarna het toerental en snelheid weer te geven. Snelheid en motortoerental worden in dezelfde 'ring' getoond, snelheid met witte verlichting en toerental met rode. Erg prettig en bovendien naar wens verstelbaar qua lichtsterkte. Aan weerszijden van de displays vinden we links informatie over eventuele waarschuwingen (hoop ik niet nodig te hebben) en rechts de “boardcomputer”. Die laatste heb ik meestal op de actieradius of actueel verbruik staan, maar statistieken over van alles en nog wat wordt bijgehouden door de computer. Over de bediening van de boardcomputer heb ik geen klagen, de knop is inderdaad lastig te vinden zoals in andere reviews is gezegd, maar de reden is simpel: blijkbaar wil Toyota niet dat je er tijdens het rijden aan zit. Lijkt mij een plausibele verklaring.

Overal zitten vakjes en kastjes - er zijn twee dashboardvakken voor de bijrijder en een paar kleine voor de bestuurder. Beker- en flessenhouders ontbreken uiteraard niet. Het dashboard vind ik sierlijk en is kraak- en rammelvrij. De automatische klimaatregeling is fantastisch, instellen en klaar. Radio luisteren is ook uitstekend, al is de bas enigszins overheersend (dat was bij de Aygo wel anders...). Het geluid is zo goed dat ik nooit de volumeknop opzoek als ik eenmaal 120 km/h heb bereikt. Opvallend is de rust, maar gezien de Aygo is dat uiteraard al snel een pluspunt. Het valt op dat je van de rest van het verkeer geen geluid meekrijgt.

De bestuurdersstoel is in hoogte en diepte verstelbaar, evenals het stuur. Desondanks zit ik in de laagste stand nog relatief hoog. Wellicht door mijn lengte, wellicht doordat de stoel gewoon kort is. Op zich vind ik het niet erg. Wat ik wel minder vind is de hoogte tot waarop de hoofdsteunen reiken. Op de maximale stand komen ze tot de helft van mijn achterhoofd. Een minpunt. Verder vind ik de zetels prima, maar ik ben niet iemand die daar snel over klaagt. De instap is lekker hoog, prima als je niet zo houdt van bukken. Achterin passen makkelijk 2 volwassenen die het zonder te klagen wel een tijdje uithouden.

DE AUTO - HET RIJDEN

Zoals gezegd vind ik de 1.3 Dual VVT-i met 74 kW aan maximaal vermogen prima. Het motortje is soepel, tolerant en krachtig wanneer dat moet. Uiteráárd is het geen monster dat binnen 2 seconden de 100 km/h bereikt, maar het is dan ook een Urban _Cruiser_ i.p.v. een Urban Racer. In de praktijk gebruik je weinig van het beschikbare vermogen, want de schakel-indicator dicteert je tot snel opschakelen. Zodat je bij 50 km/h in de 5e versnelling rijdt en bij 70 km/h in de 6e. En ja, gek genoeg gaat dat prima (maar dus niet snel), zonder haperen of stotteren. De motor is nog erg soepel (alhoewel enigszins lui) bij lage toerentallen. Iets dat meestal niet gezegd wordt bij motoren van Japanse makelij. In de stad is dat erg gunstig voor het verbruik en dat wordt mede versterkt door het prima functionerende start-stop systeem. Werkelijk, dat gaat elke keer perfect; snel en geruisloos. De loftrompet schalt ook voor het gedrag op de snelweg, 120 km/h rijd je bij net iets meer dan 3000 toeren. Het is dan aangenaam stil in de auto maar uiteraard komt dat ook omdat de Aygo dat juist _niet_ is en wij dus weinig reëel vergelijkingsmateriaal hebben. Een tussenacceleratie van 80 km/h naar 120 km/h in de 6e versnelling gaat nog aanzienlijk goed.

Bochten neemt hij goed, ondanks de hoogte is er weinig sprake van overhelling. ABS en TC heb ik in de winters onbedoeld een aantal keer kunnen uitproberen en dat vangt gelukkig een hoop op. Ik vind dat de wagen een voldoende mix biedt tussen comfortabel en strak rijden. Was de Aygo een smijtauto, de UC is dat allerminst. Het is een auto die een verfijnde behandeling van zijn berijder vereist.

Het schakelen gaat lekker op zijn Japans, klik-klak door de 6 versnellingen. Bij koude bak is de achteruit soms moeilijk te vinden en moet je de 6 met iets meer kracht inleggen omdat-ie anders wel eens blijft haken, maar dat zijn slechts gering storende tekortkomingen. Inmiddels is het schakelen een tweede natuur geworden en hoef ik niet meer te wennen aan de extra (6e) versnelling. Het valt in vergelijking met andere auto's op hoe lekker het schakelen gaat. De schakelindicator is een weldoordacht programma en meer dan een voor de hand liggend en overbodig "opschakelen!" dicterend lampje op het dashboard. Hij voelt namelijk goed aan wanneer vermogen nodig is, bijvoorbeeld bij hellingen, en laat je dan subiet terugschakelen. En als je een keer wilt doortrekken zoals bij invoegen houdt hij zich gedeisd. Conclusie: hier is goed over nagedacht.

De auto dwingt je tot rustig rijden en doet daarmee zijn naam eer aan. Omdat ik ook een rustige rijder ben en beslist niet houd van jagerig rijgedrag is de Cruiser mij op het lijf geschreven. Ik zou een cruise-control zeker op prijs stellen, dat zou het rijden _nog_ relaxter maken; helaas kan deze niet geleverd worden (waarom niet eigenlijk?). Maar enfin, we doen het maar zonder.

VERBRUIK

Naar verluidt hebben de ingenieurs het motorblok geoptimaliseerd voor het verbruik door alle wervelingen van brandstof en lucht in de cilinder te maximaliseren en alle belemmeringen weg te werken. Geen weggegooide investering als je het mij vraagt. Want bij rustig maar niet slaapverwekkend rijden, dus met snelheden tot 120 km/h, behaal ik makkelijk 5,8 l/100 km en dat is tevens het gemiddelde wat ik heb gehaald. Let wel, dat is inclusief rijden over besneeuwd wegdek en bij temperaturen ver onder het vriespunt. Intussen is de A12 grotendeels tot maximaal 100 km/h zone uitgeroepen en dat resulteert in een gemiddeld verbruik van 5,3 l/100 km. Dat is lager dan tijdens de typegoedkeuring, die 5,5 l/100 km laat noteren. Ik durf eigenlijk wel te zeggen dat er weinig auto's zijn van zo'n formaat die dit praktuikverbruik nog kunnen laten noteren.

Olieverbruik heb ik niet kunnen constateren, de motor redde het gemakkelijk tussen de beurten met de voorziene olie.

MINPUNTEN, PROBLEMEN EN SCHOONHEIDSFOUTJES

Eigenlijk heb ik maar een paar minpunten aan de auto waarvan de meesten al genoemd zijn: de hoofdsteunen die niet ver genoeg reiken en het gebrek aan cruise-control. Daarbij komt de grote draaicirkel. Dat valt pas op in de stad als je wilt inparkeren, je moet de bocht echt ruim van tevoren inzetten anders kom je er gewoonweg niet in 1 keer. Jammer, maar niets aan te doen.

Problemen: Nog geen. Enkel een rammel, blijkbaar veroorzaakt door de versnellingskabel (zo heb ik mij laten vertellen) die door de middentunnel loopt. Inmiddels weggewerkt en daarmee is mijn irritatie ook verdwenen.

Wel zijn er wat schoonheidsfouten:
– De motor kan absoluut niet tegen 2 meter rijden en dan uitgeschakeld worden. Deze verzuipt dan en de volgende keer druk je minutenlang op de startknop tot de motor rochelend en walmend tot leven komt. Hier is niet over nagedacht – een grove misser.
– De cd-speler heeft soms kuren. Dan vindt deze dat er een cd is ingevoerd terwijl er toch niets in zit. Dit duurt dan een tijdje voordat de speler zich bedenkt. De dealer kon hier niets aan vinden/doen (of wilden het niet...).
– Remblokken roesten snel als je, zoals ik, lang wil uitrollen en dit consequent doet. Deze moesten al vrij snel vervangen worden, gelukkig kreeg ik coulance van de dealer. De volgende set hield het gelukkig een stuk langer uit.
– De draaicirkel is voor een B-klasse auto enorm groot. Het went, maar het geeft me wel het idee met een enorme SUV te sturen.
- Eenmaal stond ik in de file, bergaf, en ging er iets mis bij met het start-/stopsysteem. Bij het weer inschakelen gingen alle waarschuwingslampen aan en had de auto moeite om draaiend te blijven. Na nog een keer uit- en aanzetten verdwenen de meeste waarschuwingslampen, behalve die van de ABS, en reed de auto gewoon normaal. Ik heb alleen zonder ABS de weg moeten vervolgen. De volgende rit was alles weer normaal. Deze ervaring heb ik aangegeven bij de dealer, die de boardcomputer heeft uitgelezen maar daar niets in heeft kunnen vinden, geen foutmeldingen o.i.d. Het is daarna ook nooit meer voorgekomen, maar daar koop je geen Toyota voor!

ONDERHOUD

… Kunt (of kon) u opzoeken bij de standaardprijzen. Hier is niet van afgeweken.

AFSCHEID

Jawel... we hebben de auto krap 5 jaar in bezit gehad. We hebben hem weggedaan omdat we veel te weinig kilometers maakten om het bezit te rechtvaardigen. Dat afscheid viel een beetje zwaar, maar intussen doen we veel meer met de fiets en het OV en dat voelt als een enorme (financiële) bevrijding. Autoloos leven, ik kan het meer mensen aanraden.

Bedankt voor het lezen!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.