Toyota Urban Cruiser 1.3 VVT-i Dynamic (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Urban Cruiser 1.3 VVT-i Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 38.000 km |
Hoe tevreden kun je zijn
- 6.000 km
Sinds eind juni rijden wij in de Toyota Urban Cruiser Dynamic. Voor ons de zoveelste nieuwe Toyota op rij. De degelijkheid en betrouwbaarheid van dit merk geeft steeds weer de doorslag.
De Urban Cruiser is absoluut een fijne sportieve auto met een uitstekend comfort (met name door de 6e versnelling, toer je heerlijk rustig) en wegligging. Ook deze Toyota geeft een betrouwbaar gevoel in de breedste zin van het woord. Dit alles geeft de Urban je tegen een karig verbruik van zijn brandstof(benzine). Oké, wij rijden volgens 'Het nieuwe rijden', met het start en stopsysteem altijd ingeschakeld en gaan gepast zuinig om met onze bolide, maar toch.....de Urban is in onze beleving absoluut een voorbeeld en zou feitelijk een A-label moeten hebben. Als beloning ervaren wij namelijk een gemiddeld verbruik -over inmiddels 6000 afgelegde km - van 1:19.1. De koude maanden moeten nog komen, maar ook hierin blijven wij positief. Vol lof dus! Na zoveel jaar Toyota…..kom je zelfs in de verleiding om dit betoog (voor zover nog nodig) met de kreet ……sorry….. voor niet Toyotarijders aan te vullen.
....tevreden dus!!
- 10.250 km
Actualisatie
Inmiddels hebben we dik 10.000 km gereden met onze Urban en nog steeds zijn we dik tevredenheid. Pluspunten voor ons blijven het verbruik en het rijgedrag. Nu het kouder is neemt het verbruik wel toe, maar dat is begrijpelijk, toch?. Bij vrieskou is het verbruik gemiddeld ca 1:17.5. Het rijgedrag blijft ons aanspreken. Ook na de langere afstanden stappen wij fris en vrolijk uit en dat is met name met mijn lengte (1.92 mtr.)heel plezierig. Wel wil ik opmerken dat de hoofsteunen op de voorstoelen feitelijk te laag zijn en onvoldoende op mijn lengte ingesteld kunnen worden. De beweegbare achterstoelen zijn ideaal bij het vervoer van allerlei spullen. We hebben absoluut geen storingen ervaren en ook geen 'kinderziektes.' Feitelijk is er alleen maar lof. Hoewel..... we twee 'afknappertjes'....ff willen melden, namelijk; de boordcomputer is moeilijk te bedienen en zit op een uitertst ongelukkige plaats. Ff je scores raadplegen onder het rijden is niet eenvoudig. Ook de houder voor de middelste veiligheidsgordel (aangebracht in het dak) is absoluut een Toyota-onwaardige oplossing. Regelamtig valt de gesp er uit en zwaait heen en weer. Dit verdient echt verbetering. O ja, hard plastic wordt vaak in verband gebracht met rammeltjes en dergelijke. Wij delen die ervaring niet. Iets zachter materiaal is aantrekkelijker, maar de gebruikte materialen zijn meer dan aanvaardbaar in onze beleving. Tja en dan de 3 sterren.....eerlijk gezegd schrokken wij er wel van, dat verwacht je niet. Wel hebben wij onze bedenkingen over de resultaten in relatie tot de getoetste parameters. Was het testprogramma representatief en vergelijkbaar met eerdere onderzoeken, zoals die zijn losgelaten op de IQ en de Verso? Als leek kan ik hier niet over oordelen, maar als ik importeur of fabrikant was zou ik een hertoetsting eisen. Als de score dan nog laag is, zal er gewerkt moeten worden. Bovendien heeft Toyota dan in onze beleving iets uit te leggen aan de eerste Urban-rijders, want die hebben blindgevaren op hun ervaringen met het merk.
.....en nog steeds, saai..? nee hoor
- 20.500 km
Het werd hoog tijd voor een update. Bij deze. De afgelopen periode heeft Toyota het zwaar te verduren gehad. Vaak kwamen ze terecht en onterecht minder fraai in het nieuws. Het was fietsen tegen een flinke storm in. Velen hebben zelfs getwijfeld aan hetgeen Toyota jaren voor stond, DÉ KWALITEIT VAN DE AUTO-INDUSTRIE. Wat ons betreft is die er nog steeds. Wij zijn het merk en alles wat daar omheen draait gewoon trouw gebleven. Hoe kan het ook anders. Ik bedoel als je op die wijze mondiaal onder een enorm vergrootglas wordt gelegd en daarmee weet om te gaan en fier overeind blijft dan heb je je karakter en kwaliteit wel getoond. Ons vertrouwen hebben ze in al die jaren nog nooit beschaamd. Ook de Urban Cruiser heeft inmiddels getoond alles in zich te hebben uit de vertrouwde Toyotastal. En daarom krijgt ie onze waardering. Inmiddels hebben we dik 20.000 km met de Urban Cruiser gereden en nog nooit, op geen enkele wijze, heeft ie ons in de steek gelaten. Vanaf de eerste meters staat het ‘start en stopsysteem’ ingeschakeld en altijd is het stoppen, vrij zetten, koppeling los, motor uit, koppeling in, bijna ongemerkt starten en probleemloos wegrijden, terwijl de automobilisten achter ons er in het geheel niets van merken. Eerlijk gezegd is er bij ons ook wel eens verbazing, ik bedoel elke paar honderd meter een verkeerslicht of overgang en toch gewoon uit en probleemloos weer aan. Knap, toch? Het comfort zijn we nog steeds verheugd over. Ook het brandstofverbruik doet zijn B-Label absoluut eer aan. In de zomer halen we zonder moeite een gemiddelde van 1:19 en in de winter doen we het met gemiddeld 1:16.8. Inmiddels heeft de Urban zijn eerste beurt gehad en daarvoor moesten we € 110,-- neer tellen. Geen bijzonderheden of aandachtspunten. Nee, nog steeds niets dan lof. Ook aan het adres van de dealer. We kunnen ook nu nog steeds geen andere minpunten bedenken dan ik al in mijn eerst reviews heb verwoord. Wij tikken ze nog wel een paar jaar weg hoor, die kilometers, maar dat doen we dan wel in de Urban of een andere heilige koe uit de stallen van Toyota. Voor ons is het nog steeds Today, Tomorrow, Toyota. Tot een volgende keer.
Bijzonder, nog steeds
- 38.000 km
Bijna 2 1/2 jaar rijden wij nu in onze zwarte UC en nog steeds naar volle tevredenheid. Geen enkele wanklank gehoord vanuit het vooronder. Alleen voor de voorgeschreven onderhoudsbeurten (kleine en grote) moesten we onze dealer weer opzoeken. Daarbij werden de prijzen berekend die bij deze onderhoudsbezoeken horen, althans zoals Toyota ze presenteert. Het start-stop systeem werkt absoluut uitstekend. Het verbruik is ook behoorlijk constant en ongewijzigd t.o.v. mijn vorige updates. Als ik eerlijk ben heeft dat ook voor een deel te maken met ons rijgedrag.
Een bijzondere verschijning is het ook nog steeds en stiekem zelfs een beetje meer dan voordien. Je ziet hem immers (helaas, maar smaken mogen gelukkig verschillen)niet veel rondrijden. Dat vinden wij spijtig, want de UC maakt wel een beetje hét verschil in autoland. Dat de UC minder frequent op ons asfalt te vinden is, is volgens mij ook te wijten aan de manier waarop de UC destijds in de markt is gezet. Heeft gewoon te weinig aandacht gehad. De 3 sterren doen daar wellicht ook geen goed aan. Toyota had misschien een hertest moeten eisen. In deze ben ik het eens met de reactie van Heru van augustus jl.. Enfin, wij rijden graag in onze UC en altijd met plezier. Wellicht is het geen blijvertje, maar wel uniek in zijn soort, verschijning, betrouwbaarheid en prestaties.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Urban Cruiser 1.3 VVT-i Cruise*Clima*NW-Beurt/APK
- 2010
- 197.430 km

Toyota Urban Cruiser 1.3 VVT-i Aspiration Airco, Trekhaak
- 2010
- 146.349 km

Toyota Urban Cruiser 1.3 VVT-i Aspiration (100 PK) 1e-Eig. & Keurig-Onderh. BOVAG-Garantie. Trekhaak, Leer, Stoelverwarming, Airco, Lm-Velgen-17Inch, Privacy-Glas
- 2012
- 155.435 km