Toyota Starlet 1.3i (1999) #2

autoreview

Toyota Starlet 1.3i (1999)

Signalement

UitvoeringStarlet 1.3i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf110.850 km
KM-stand laatst127.500 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste auto

  • 110.850 km

Eindelijk was het zover, ik ging mijn eigen auto kopen. Eisen waren dat de auto goedkoop moest zijn in de wegenbelasting, de verzekering, relatief zuinig, moest zijn en enigszins van zn plek moest komen. Betrouwbaarheid was ook van belang omdat ik een student ben, en dus niet altijd even veel te besteden heb. Na lang zoeken, en heel wat auto’s van mijn lijstje te hebben gestreept en in een paar naar onze mening best wel verotte en afgetrapte Peugeot’s 106’jes te hebben gereden, zijn ik en mijn vader uiteindelijk toch voor Japanse betrouwbaarheid gegaan en hebben we besloten een oer-degelijke starlet aan te schaffen. Het moest er dan wel eentje worden met een redelijk lage kilometer stand, en van de laatste generatie, namelijk de ep90. Bij een handelaartje 40 kilometer bij ons vandaan stond een groene toyota starlet uit 1999 te koop met slechts 110850 km op de teller. Dit leek ons een uitstekende auto om bij te gaan kijken. Na een proefrit met de auto gemaakt te hebben, waarbij we toch wel moesten concluderen dat de handelaar inderdaad gelijk had dat deze starlet van een ouder vrouwtje was geweest omdat de motor zo verschrikkelijk lui aanvoelde, hebben we besloten dat dit een goede eerste auto zou zijn en zijn we overgegaan tot aanschaf. Een week later kon ik de auto ophalen, en vanaf 26 april 2019 was mijn eerste auto een feit. De eerste 600 kilometer heb ik echter niet alleen afgelegd; ik werd namelijk pas in mei 18 en mocht dus alleen onder begeleiding met mijn ouders rijden, en voor de rest kon ik heeeeeeeel lang verlangend naar de auto op de oprit kijken tot ik er eindelijk alleen mocht instappen en weg mocht rijden.
In die kleine twee weken dat de auto veel heeft stilgestaan hebben mijn vader en ik (maar toch vooral mijn vader) allemaal kleine dingen aan de auto vervangen / veranderd. Zo hebben we meteen met een lakstift alle krasjes en steenslagputjes weggewerkt. Ook zat de achterspoiler ietwat los dus deze is met kit opnieuw vastgezet. Verder was de lak op de velg rechts achter flink aan het bobbelen, dus deze is helemaal kaal geschuurd en opnieuw in de primer en verf gezet. Ook hebben we meteen vloermatten aangeschaft zodat de vloer mooi zou blijven, en met een interieur spraytje de hele auto van binnen gepoetst. Ook hebben we gelijk zaken meegenomen zoals het vervangen van de interieur- en luchtfilter.

Vanaf het moment dat ik 18 was liep de kilometerstand hard op. Binnen 1 week had ik al dik 550 kilometer gereden, met een gemiddeld verbruik van 1 op 14,6, best netjes gezien mijn rijstijl, omdat ik toch wel van doorrijden hou ?. Wat mij aan de starlet vooral heel erg opviel was dat deze ondanks de 1.3 4-cylinder met ‘’maar’’ 75 trappelende paardjes verassend vlot aanvoelde. Dat kwam natuurlijk ook mede door het lage gewicht en het gebrek aan isolatiemateriaal wat zorgt dat je het motortje goed hoort onder belasting, net als de wind als je eenmaal op snelheid bent. Wat mij ook opviel was dat deze auto tamelijk rumoerig was met betrekking tot het banden- en windgeluid. Nu had ik dat natuurlijk al verwacht, dus dan zet je gewoon de radio wat harder. Je mag immers ook niet teveel verwachten van een 20 jaar oude auto uit het A-segment haha. Zo beschikte de starlet niet over airco, centrale deurvergrendeling, elektrische ramen of elektrisch verstelbare spiegels. Zelfs abs ontbrak op deze auto, en de enige luxe die ik had naast een frontje die met mijn iphone via usb kon worden verbonden was stuurbekrachtiging. Maar, ik had wel mijn eigen auto, betaald van m’n eigen centjes die ook nog eens betrouwbaar was. En er zijn er niet heel veel die dat op 18-jarige leeftijd kunnen zeggen.

Later nog een update over mijn bevindingen met deze auto ?

Een beproeving die vakantie heet

  • 116.000 km

We zijn inmiddels weer een paar maanden verder, en de auto heeft flink wat van het Nederlandse en Duitse wegennet gezien in die tijd. Ritjes waren vooral richting het strand, de McDonalds, naar mijn vrienden en ritjes voor m’n werk. Vlak voordat ik op vakantie zou gaan heb ik wel de auto laten balanceren (de twee voorwielen) bij een bevriend garagehouder van mijn vader, omdat de auto bij 120-130 een irritante trilling in het stuur had. Kosten hiervan waren 50 euro, wat me mee viel.
In augustus ben ik met de auto met 6 vrienden verdeeld over 2 auto's op vakantie geweest naar Duitsland, in de buurt van Winterberg. Dat viel me helemaal niks tegen. Ik persoonlijk vond het zonder airco goed uit te houden, de ramen konden immers open en met de blower vond ik het persoonlijk goed te doen, en ook qua herrie heb ik mij niet geirriteerd aan de Starlet op de heenreis. Met 3 personen per auto was het qua ruimte ook goed te doen, echter is wel zo dat om het mezelf comfortabel te maken op een wat langere trip de stoel op de achterste stand moet, wat resulteert in nul beenruimte voor de persoon achter mij. Gelukkig scheelde het dat de passagier vrij klein was, waardoor hier makkelijk iemand achter kon zitten. Wat mij verder ook allerminst mee viel was hoe goed de auto mee kon komen op de Duitse autobahn. Versnellen van 100 naar 130 in z’n 5 is geen probleem voor deze kleine auto, alhoewel je wel goed kan merken dat er meer gewicht in de auto aanwezig is met 2 passagiers, waardoor het iets langer duurt dan wanneer ik alleen in de auto zou zitten. Dit merk je natuulijk ook een stuk beter doordat het gewicht van deze auto zo laag is. Ook heb ik in Duitsland de topsnelheid van de auto even uit kunnen testen op de autobahn. De auto heeft, licht heuvel afwaarts, 174 km per uur op de navigatie aangetikt, wat 180 op de teller was. Op een vlak stuk snelweg bedroeg de topsnelheid 168 km per uur, wat gelijk staat aan ongeveer 175 km per uur op de teller. Verder kon de starlet prima meekomen op de Duitse autobahn, met een gemiddelde cruise snelheid van 140 op de gps waar toegestaan, mede mogelijk door de korte 5-bak waardoor de starlet bij 140 gps ongeveer 4200 toeren draaide waardoor er genoeg vermogen voor handen was. De starlet voelde ook bij hogere snelheden stabiel aan, zonder dat de auto ging deinen of trillen/schudden. Het enige wat echt oncomfortabel is bij een snelheid van boven de 160 km per uur is het windgeruis, maar dat is op te lossen door de radio harder te zetten.
Qua pech heb ik helemaal niks gehad met de Starlet, die op deze reis is omgedoopt tot ‘’Kermit’’, los van het feit dat de accu een keertje leeg was omdat ik zo dom was geweest om bij de McDonalds mijn lichten en de blower aan te laten staan terwijl de motor uit stond, waardoor ik in mijn beste Duits aan een oudere man moest vragen of hij mijn auto ff wilde helpen met starten, startkabel had ik gelukkig zelf bij ?.
Enige domper was wel dat de auto meteen na thuiskomst niet meer wilde starten, wat raar was aangezien de auto net daarvoor 350 km op de snelweg had gereden, en de accu dus gewoon vol moest zijn, maar de accu was helemaal leeg, oorzaak hiervan was de accu die het begeven had, en deze moest dus vervangen worden, wat 60 euro kostte. Ook het verbruik van de auto valt me tot nu toe niks tegen, de afgelopen 5000 km heb ik een gemiddeld verbruik van 1 op 14,4 gerealiseerd, best netjes!

Een update en wat reparaties

  • 125.000 km

Het is inmiddels alweer Maart, en de Kermit heeft in die tijd alweer flink wat kilometers weggevreten. Sinds ik in oktober een nieuwe bijbaan heb gekregen naast de studie, ben ik veel onderweg, en rij ik eigenlijk gemiddeld wel 300 kilometer per week, naast die ritjes naar de universiteit die regelmatig met de auto worden afgelegd. Veel van deze kilometers zijn ook snelwegkilometers geweest, en dan merk je toch (ondanks het feit dat de starlet een prima reisgenoot was op de snelweg) dat de auto daar eigenlijk niet voor gebouwd is, de starlet leent zich immers perfect voor de stad. Vooral op de snelweg had ik veel last van windgeruis in de auto, zeker bij snelheden hoger dan 100 kilometer per uur. Gelukkig vond ik dit niet heel erg, want dan zet ik gewoon de radio wat harder. Gevolg hiervan was wel dat ik eigenlijk nooit in alle rust in een stille auto zat, want als de wind me te luid werd ging de radio vol open; ik zit dus eigenlijk altijd met een bak herrie in de auto. Een van de dingen die mij positief verraste bij deze auto is hoe snel de auto warm was in de winter. Na het starten van de auto had ik binnen 3 minuten warme lucht uit de roosters, hetgeen ervoor zorgde dat ik in de winter eigenlijk nooit met de jas aan in de auto ben gestapt.
Met de dalende temperatuur stijgt helaas wel de dorst van Kermit, het gemiddeld verbruik in de periode van oktober-maart was een bedroevende 1 op 12,3. Hier moet ik wel de kanttekening bij plaatsen Kermit vaker op z’n staart werd getrapt dan menig andere starlet, en dat zie je natuurlijk terug aan de pomp. Overigens heb ik dit wel altijd gedaan met een warme motor en als ik een langer stuk moest rijden. Op de korte stukjes deed ik altijd rustig aan met de auto. Op zijn zuinigst had de Starlet in de winter een verbruik van 1 op 13,7 en op zijn minst zuinige moment had de Starlet een verbruik van 11,4. Ik heb met de starlet overigens altijd e5 benzine getankt, vanaf het moment dat euro95 e10 ben ik dus ook begonnen met euro98 te tanken, omdat ik merkte dat de starlet op e10 niet zo lekker liep, het blok liep stationair onregelmatiger en ik had het idee dat de auto iets minder snel was, en het brandstofverbruik lag met e10 merkbaar hoger dan met euro98 e5 (zo’n 10-14% hoger). Doordat ik studeer in Nijmegen en regelmatig met de auto in Nijmegen ben, ga ik regelmatig de grens over om daar te tanken, omdat dat toch nog best wel wat scheelt.
1 punt van irritatie wat ik wel heb met de Starlet is dat de motor een irritante trilling doorgeeft in het interieur als de motor warm is en dus stationair een laag toerental van 700-800 toeren draait. Dit probleem is grotendeels te verhelpen door de lampen aan te zetten waardoor het toerental stijgt naar 900-950, maar het blijft aanwezig en is tamelijk irritant. Zodra je zelf een klein beetje gas geeft tot rond 1000 toeren stationair is de trilling verdwenen, dus het is toerental afhankelijk. Trillingen in een auto van 20 jaar oud zijn echter te verwachten dus ik laat het voor wat het is.
De laatste tijd zijn er ook 2 reparaties uitgevoerd. Na een ritje vanuit Nijmegen merkte ik op dat mijn rechter-voorvelg helemaal zwart was, en toen ik mijn vinger door de zwarte substantie heen haalde werd mijn vermoeden al bevestigd; het was vet. Nadat ik mijn vader hierna heb laten kijken kwamen we tot de conclusie dat de stof-ashoes gescheurd was, en het vet er dus uit gelopen was. Dit heb ik laten repareren bij een bevriende garagehouder van mijn vader; totale kosten van 48,32 euro. Viel me nog allerzins mee. Ook heb ik samen met mijn vader de remblokken en remschijven voor vervangen; deze waren immers zo goed als op en zouden zeker niet meer door de apk keuring volgende maand komen. Al met al zijn we samen ongeveer 2 tot 2.5 uur bezig geweest, maar daarna had de auto wel gloednieuwe remmetjes en zou hij glansrijk door de apk-keuring komen.
De auto bevalt nog steeds erg goed, maar het begint wel te kriebelen. Langzaamaan begin ik te kijken naar nieuwere auto’s die toch net ff wat sneller zijn als de Kermit en wat luxer zijn aangekleed met dingen zoals airco, elektrische ramen en centrale deurvergrendeling. Maar tot ik wat heb gevonden wat voldoet aan eisen zoals een goede kilometerstand en geen -import, blijf ik lekker in de Starlet rondrijden.

APK-keuring en verkoop van de Kermit

  • 127.500 km

We zijn inmiddels weer 1.5 maand verder en het is tijd om de auto apk-gekeurd te laten worden. Ik had van tevoren eigenlijk verwacht alleen een aanmerkingspunt te krijgen voor de voorbanden, omdat het profiel hierop nog voldoende is voor één jaar maar daarna de bandjes wel op zouden zijn, maar uiteindelijk kwam de kermit niet ongeschonden door de apk. aandachtspunten waren onder andere; oude achterbanden, banden voor bijna op, een lekke pakking tussen de versnellingsbak en het motorblok, 2 stadlichtjes die vervangen moesten worden omdat deze niet de juiste kleur waren, en een band die gerepareerd moest worden omdat hier een spijker in bleek te zitten. Na betaling van 65,95 euro was de starlet weer voorzien van een verse apk keuring en kon de auto weer een jaar vooruit.
Echter rees bij mij wel de vraag hoelang ik nog in deze auto door wilde blijven rijden. Ik heb de auto uiteindelijk op internet gezet om te kijken wat een gek ervoor zou geven, en in het begin bleven de reacties uit. Maar na 2 dagen begonnen de reacties binnen te stromen, en kon ik een prijs voor de auto krijgen waarvan ik zelf niet verwacht had dat ik hem eigenlijk zou kunnen krijgen; en heb ik besloten de auto van de hand te doen. Grappig detail was wel dat de auto uiteindelijk is verkocht aan een jongeman, die ook net als ik toentertijd, op zoek was neer een betrouwbare eerste auto.
Mijn trouwe Kermit is na een jaar dus verkocht; en ik kijk dan ook terug op een fijn jaar met mijn eerste auto. Ook heb ik de balans opgemaakt wat mijn auto me na dit jaar nou precies heeft gekost; omdat de Starlet toch wel als een icoon van goedkoop rijden wordt gezien. Al met al kwam ik (inclusief brandstof, onderhoud, upgrades, verzekering, wegenbelasting en afschrijving) uit op een bedrag van 20,4 eurocent per kilometer. Dit was met een gemiddeld jaarverbruik van 13,44 kilometer per liter benzine, met een gemiddelde prijs van 1,56 euro per liter. Best netjes, al zeg ik het zelf!
Ik zit nu nog zonder auto, maar dat is gezien de situatie (met corona en het feit dat mijn werk in de horeca en de colleges op de universiteit volledig zijn komen te vervallen) niet zo erg. De zoektocht naar een nieuwe auto is begonnen!
Als je hier graag over zou willen lezen, dan zie ik je graag terug in mijn volgende review van mijn nieuwe auto ?.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.