Toyota RAV4 (2021)

Toyota RAV4 (2021)

Bouwjaar2021

Van Volvo V70-D5 naar RAV4 2,5 Hybrid 4x4

Waarom naar Toyota?
Wegens verandering van werkzaamheden kwam ik in de gelegenheid om weer eens een nieuwe lease wagen uit te mogen zoeken. Aanbod was enorm zolang het maar aan de gestelde Co-uitstoot voldeed. Dit is nog een uitdaging wanneer je vorige wagen een Volvo V70 met de befaamde D5 motor was. Dat waren dus de tijden met goede diesels, die zie ik waarschijnlijk niet terug. Op naar Co beperkende auto's. Uit keus geen gebrek maar ik had wel wat pijlen op mijn boog; (zit)comfort, trekvermogen > 1300kg en 4x4 aandrijving (vanwege de nieuwe werkomgeving (voornamelijk Ardennen en onverharde wegen).
Dat reduceerde het aantal fors; Een enkele VW, BMW, Audi, Toyota en een electrische Volvo P8. Ondanks mijn Volvo verleden ging de P8 het niet worden; wegens grensoverschrijdende bestemmingen was laden op locatie niet mogelijk en mijn actieradius is vaak boven de 450km. VW, BMW en Audi vielen ook af door de juiste motorisering vs aankleding en bleef dus de RAV-4 over.
Proefrit gemaakt bij Louwman Tilburg, uitermate gastvrije ervaring aldaar. Daarnaast vaak dit draadje bekeken waar ook wat overstappers zitten van Volvo naar RAV-4, en overwegend positief. Hierna dus een afspraakt met de leverancier voor ons bedrijf. Dat kostte niet meer dan 10 minuten; "oke, u kiest de RAV-4, die leveren wij standaard in de meest complete uitvoering (4wd, Premium Plus), u hoeft alleen maar de kleur uit te kiezen en eventuele accessoires (open dak + trekhaak)".
Dankzij Corona (en nog wat andere logistieke redenen...) Besteld in augustus 2020 en al geleverd in januari 2021 ;-)

Levering 16-01-2021
De dealer nam er nu echt zijn tijd voor, in 2.5 uur werd ik deelgenoot in alle geheimen van de RAV-4, voornamelijk in de software. Daarna kon ik huiswaarts keren in de nieuwe bolide. Toch wel wat anders dan mijn oude vertrouwde V70 maar het reed niet verkeerd. Doordat je wat hoger zit moet je je breedtes weer leren kennen. De 180 kilometer lange terugreis gaf mij in ieder geval de kans om de standaard zaken te leren begrijpen en vertrouwd mee te raken. En dat ging uitstekend, met de basale zaken is niets mis en gaat alles kinderlijk eenvoudig.
Wat ik hierna moest afleren is de vergelijking trekken met andere merken, da's (uiteindelijk) redelijk gelukt. Het heeft geen nut om op te merken dat de CruiseControle anders werkt, en dat je de ACC niet kan uitschakelen. Het hele concept is gewoon niet 1-op 1 te vergelijken met de andere merken. Daarvoor is de merk-identiteit toch te sterk aanwezig bij de eerder genoemde modellen.

Na 15.000km
Voornamelijk winterse ritten, sneeuw, veel regen en vooral veel in de modder. Geen enkel probleem; De RAV sleurt mij overal doorheen, geeft af en toe wat assistentie met de Trial optie. Gemiddeld verbruik vanaf dag 1 is 6.0L p/100km. Daarnaast zo'n 67% hybride gereden en 51% electrisch. Cijfers volgens de meegeleverde app van Toyota. Ik heb ze niet gecontroleerd en ze zijn voor mij ook niet leidend. Ik gebruik het materiaal zoals ik het nodig vind en hou mij binnen alle kaders van de wetgever; dus altijd conform de wettelijke maximum snelheid en nooit erboven. Zojuist zomerbanden eronder laten zetten en zag dat er nauwelijks verschil is tussen kilometerteller en GPS snelheid, amper 1 km. dus makkelijk op de CC. Hoef ik 'm niet precies op 83 te zetten wanneer ik 80 wil rijden.
Ik heb nog niet met aanhangers gereden afgelopen tijd, dus geen ervaringen uit die hoek.
Stoelen: tja, er gaat naar mijn mening niets boven het dikleren meubilair van Volvo. Ik kan er op zitten, en de bestuurder kan zich alle kanten op laten bewegen maar m'n Volvo zat lekkerder. Apart dat de bijrijder alleen manueel naar voren en achter kan. Wel vind ik de optie van geblazen lucht door mijn zitting (warm en koud) wel tof. Ook de stoelverwarming achterin wordt door de inzittenen gewaardeerd. De optie stuurverwarming is leuk maar nog niet gebruikt.
Wat valt mij verder op, wanneer ik er echt op ga letten; Afrolgeluiden van de banden, windgeruis om de carroserie. Ja, ik hoor het. Vind ik dit storend? Nee, ik heb meestal de radio of Spotify aan staan.
En meteen hier AppleCarplay benoemd, geen issues hier, alles werkt naar behoren. Camera's rondom doen het ook prima. Ik heb deze wel uitgebreid met een Mio Vue dashcam (voor en achter). Ook dat werkt voor mij uitstekend.

Nog openstaande dingetjes?
Alles werkt naar tevredenheid en nog steeds geen spijt van mijn keuze. Straks naar de dealer voor een kleine beurt en een rammeltje in mijn dakluik, da's wel irritant; alles werkt prima, geen kraakjes of iets, doe je het dakluik op ventilatiestand, lijkt net alsof je onderdelen verliest. maar ook dat zal wel goed komen.
Vooralsnog geen spijt van mijn keuze.
Ik geef wel een update wanneer ik met de caravan op pad ben geweest.

PRIVATE LEASE Toyota RAV4